Основи наукових досліджень
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.028
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: д.т.н., проф. Шевчук Лілія Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності.
2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
3. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
4. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
5. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
фахові компетентності:
1. Здатність управляти технологічними процесами з використанням технічного, інформаційного та програмного забезпечення.
2. Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
3. Здатність розробляти проекти нормативної документації з використанням чинної законодавчої бази та довідкових матеріалів.
4. Здатність формувати комунікаційну стратегію в галузі харчових технологій, вести професійну дискусію.
Результати навчання: 1. Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій.
2. Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань.
3. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти.
4. Уміти застосовувати інформаційні та комунікаційні технології для інформаційного забезпечення професійної діяльності та проведення досліджень прикладного характеру.
5. Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
6. Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій.
7 Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
8. Зберігати та примножувати досягнення і цінності суспільства, вести здоровий спосіб життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
1. Іноземна мова за професійним спрямуванням
2. Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі
3. Теоретичні основи харчових технологій
Супутні
1. Виконання кваліфікаційної роботи бакалавра
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи наукових досліджень» ознайомлює студентів із теоретичними засадами методології науково-дослідної діяльності, поняттями про методологію та метод наукового дослідження. Теоретичними та методологічними принципами науки. Системний підхід у наукових дослідженнях. Вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи. Визначення предмета та об’єкта дослідження. Пошук, накопичення та обробка наукової інформації.
Опис: Методологічні та організаційні основи наукових досліджень. Організація наукових досліджень та науково-дослідних робіт. Вибір напрямку наукового дослідження та етапи науково-дослідної роботи. Пошук, накопичення та обробка наукової інформації. Основи технічної творчості. Основні закономірності творчого процесу. Організаційні аспекти наукової діяльності. Методи наукових досліджень. Проведення експериментальних досліджень та обробка одержаних результатів. Способи оптимізації наукового експерименту. Математична обробка результатів досліджень. Методи статистичних перевірок гіпотез.
Методи та критерії оцінювання: При вивченні навчальної дисципліни «Основи наукових досліджень» передбачено поточний контроль (ПК) результатів навчання студентів у вигляді контрольної роботи та семестровий контроль (СК) у вигляді диференційованого заліку.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Письмовий контроль (контрольна робота) - (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичне забезпечення
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Основи наукових досліджень» для студентів спеціальності 181 «Харчові технології». Укладач: проф. Шевчук Л.І. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2024р. - https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=3957
2. Методичні вказівки для виконання лабораторних робіт студентів з дисципліни “Комп’ютерна обробка експериментальних даних”. Спеціальність 8.05170106 “Технології продуктів бродіння і виноробства”/ Укл.: Хлібишин Ю.Я., Почапська І.Я. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр. № 7418 від 11.08.2014. – 48 с.
3. Тоцька О. Л. Основи наукових досліджень : методичні вказівки до самостійної роботи. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 44 с.
2. Рекомендована література
Базова
1. Гончарук Т.В. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. — Тернопіль, 2014. — 272 с.
2. Мальська М., Паньків Н. Основи наукових досліджень : навчальний посібник / М. Мальська, Н. Паньків. – Львів : Видавництво ЛНУ імені Івана Франка, 2020. - 226 с.
3. Сардак С. Е. Основи наукових досліджень : навч. посібник / С. Е. Сардак. – Д. : ДГУ, 2018. – 103 с.
4. Рейкін В. С. Основи наукових досліджень : конспект лекцій. Луцьк : Вид-во ПП Іванюк В. П., 2020. 111 с.
5. Тоцька О. Л. Основи наукових досліджень : збірник тестів. Луцьк : Вежа-Друк, 2016. 68 с.
6. Шевчук Л.І., Піх З.Г. Конспект лекцій з дисципліни „Основи наукових досліджень” для студентів денної форми навчання спеціальності 7.091704 "Технологія бродильних виробництв і виноробства" Львів: НУ"ЛП", 2006. – 86с.
7. Колесников О. В. Основи наукових досліджень. 2-ге вид. випр.. та доп. Навч. посіб.– К.: Центр учбової літератури, 2011. – 144 с.
8. Журахівський А.В. Основи технічної творчості та наукових досліджень. / А.В. Журахівський, А.Я. Яцейко, Н.Б. Дьяченко // Навчальний посібник. – Л. – В-во Львіської політехніки, 2012. – 375с.
Допоміжна
1. Шейко В.М., Кушнаренко Н.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: Підручник. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Знання-Прес, 2002. – 295 с.
2. Чорненький Я.Я. Основи наукових досліджень. Організація самостійної та наукової роботи студента: Навч. посібник / Я.Я.Чорненький, Н.В. Чорненька, С.Б. Рибак та ін. – К.: ВД «Професіонал», 2006. – 208 с.
3. Опейда Й.О. Математичне та комп’ютерне моделювання в хімії. – Д.: ДОННУ, 2015. – 388с.
4. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» №2704-VIII із змінами від 25.04.2019 р.
5. Шевчук Л.І. Низькочастотні віброрезонансні кавітатори. / Шевчук Л.І., Афтаназів І.С., Строган О.І., Старчевський В.Л. // Монографія. Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, - 2013. – 176с.
6. Шевчук Л.І. Кавітація. Фізичні, хімічні, біологічні та технологічні аспекти /Шевчук Л.І., Старчевський В.Л. // Монографія. Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, - 2014. – 376с.
3.Інформаційні ресурси
1. Етичний кодекс ученого України. – К.: Національна академія наук України. Схвалено постановою загальних зборів НАН України від 15.04.2009р. №2. – 4с.-
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).