Основи фізіології та гігієни харчування

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.022
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Доцент кафедри технології органічних продуктів Паляниця Любов Ярославівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає в забезпеченні студентам здобуття базових знань і розумінь основ фізіології травлення та засвоєння їжі, хімічного складу харчових продуктів та їх гігієнічної характеристики, ролі нутрієнтів для здоров’я людини, принципів гігієнічної експертизи харчових продуктів, кількісної та якісної повноцінності харчування для різних категорій населення та забруднення харчових продуктів сторонніми хімічними речовинами і мікроорганізмами.
Завдання: – Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності – Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. – Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел. – Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. – Здатність працювати в команді. – Здатність працювати автономно. – Здатність розробляти нові та удосконалювати існуючі харчові технології з врахуванням принципів раціонального харчування, ресурсозаощадження та інтенсифікації технологічних процесів. – Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
Результати навчання: – Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій. – Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань. – Знати і розуміти основні чинники впливу на перебіг процесів синтезу та метаболізму складових компонентів харчових продуктів і роль нутрієнтів у харчуванні людини. – Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти. – Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи. – Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: – Біохімія; – Технічна мікробіологія. Кореквізити: – Харчові технології; – Контроль якості та безпечності харчових продуктів.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Основи фізіології та гігієни харчування» знайомить студентів з сучасними уявленнями про фізіологію травлення та засвоєння їжі, хімічний склад харчових продуктів та їх гігієнічну характеристику, роль нутрієнтів для здоров’я людини, принципи гігієнічної експертизи харчових продуктів, кількісну та якісну повноцінність харчування для різних категорій населення та забруднення харчових продуктів сторонніми хімічними речовинами і мікроорганізмами.
Опис: Нейрогуморальна система регуляції їжі. Шляхи травлення їжі. Фізіологічна роль білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин та вітамінів. Новітні продукти харчування. Норми харчування для населення України. Санітарна експертиза харчових продуктів. Джерела і шляхи забруднення харчових продуктів ксенобіотиками. Харчові отруєння мікробної природи та немікробного походження.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: – захист лабораторних робіт (20 балів); – виконання контрольної роботи (10 балів); – письмово-усний контроль (70 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів – («незадовільно») з можливістю повторного складання семестрового контролю виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення та орієнтуватися під час розв’язання практичних задач; незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Зубар Н.М. Основи фізіології та гігієни харчування: Підручник / Зубар Н.М/ – К. : Видавничий дім «КОНДОР», 2018. – 408с. 2. Павлоцька Л.Ф., Дуденко Н.В., Дмитрієвич Л.Р. Основи фізіології, гігієни харчування та проблеми безпеки харчових продуктів: Навчальний посібник. – Книга, 2023. – 441с. 3. Смоляр В.І. Фізіологія та гігієна харчування. - К.: «Здоров’я», 2000.- 336 с. 4. Паляниця Л.Я. Конспект лекцій з дисципліни «Основи фізіології та гігієни харчування» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності спеціальності 181 - Харчові технології усіх форм навчання // Навчальне видання НУ "Львівська політехніка", 2024. – 84 с. 5. Паляниця Л.Я., Березовська Н.І. Санітарна експертиза харчових продуктів. Частина 1: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Основи фізіології та гігієни харчування» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології» // Навчальне видання НУ "Львівська політехніка", 2024. – 28 с. 6. Паляниця Л.Я., Березовська Н.І. Санітарна експертиза харчових продуктів. Частина 2: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу «Основи фізіології та гігієни харчування» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології» // Навчальне видання НУ "Львівська політехніка", 2024. – 40 с. 7. Паляниця Л.Я. Методичні вказівки та контрольна робота з дисципліни «Основи фізіології та гігієни харчування» для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 181 Харчові технології // Навчальне видання НУ "Львівська політехніка", 2024. – 24 с. 8. Паляниця Л.Я. Основи фізіології та гігієни харчування / Електронний навчально-методичний комплекс: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=564, сертифікат № 02368.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).