Харчова хімія
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.01.E.046
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Професор Шевчук Лілія Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності
2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
3. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
4. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
5. Здатність працювати в команді.
6. Навички здійснення безпечної діяльності.
7. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові компетентності професійного спрямування:
1. Здатність проводити дослідження в умовах спеціалізованих лабораторій для вирішення прикладних задач.
2. Здатність прогнозувати зміни властивостей у процесі перероблення, зберігання та одержання харчових продуктів з відповідними властивостями.
Результати навчання: 1. Знати і розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі харчових технологій.
2. Знати і розуміти основні чинники впливу на перебіг процесів синтезу та метаболізму складових компонентів харчових продуктів і роль нутрієнтів у харчуванні людини.
3. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти.
4. Прогнозувати закономірності зміни комплексу властивостей у процесі перероблення сировини, одержання та зберігання продуктів бродіння і виноробства.
5.Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
6. Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
Біохімія
Основи фізіології та гігієни
Супупні
Мікробіологія харчових виробництв
Технологія галузі
Технологія полісахаридів
Хімія і біотехнологія вина
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Харчова хімія» ознайомлює студентів із основними напрямками харчової хімії. Розглянуто основні класи речовин, які входять до складу харчових продуктів. Викладено теоретичні основи загальної хімії, розглянуто властивості основних макронутрієнтів та основні методи аналізу харчових речовин. Розглянуто методи дослідження сировини та харчових систем, основні класи речовин – компонентів харчових продуктів, види забруднювачів харчових систем, їх вплив на людський організм. Показано вплив технічної обробки на мінеральний склад продуктів харчування. Роль вітамінів у харчуванні людини та проблема забезпечення ними організму. Охарактеризовано харчові добавоки, генетично модифіковані продукти харчування, розглянуто основні аспекти безпеки і фальсифікації харчових продуктів та основи раціонального харчування.
Опис: Хімія харчових речовин та харчування людини. Білки: будова, властивості та їх функції. Харчові алергії. Білки харчової сировини та нові форми білкової їжі. Перетворення білків у технологічному потоці. Вуглеводи: будова, властивості, біологічна роль, використання в харчовій промисловості. Перетворення вуглеводів під час виробництва харчових продуктів. Методи визначення вуглеводів у харчових продуктах. Ліпіди. Будова, властивості, сучасні погляди на роль ліпідів та використання в харчовій промисловості. Харчова цінність олій та жирів. Перетворення ліпідів при виготовленні продуктів харчування. Роль мінеральних речовин в організмі людини. Вплив технічної обробки на мінеральний склад продуктів харчування. Роль вітамінів у харчуванні людини та проблема забезпечення ними організму. Загальна характеристика харчових та біологічно-активних добавок. Безпека продуктів харчування. Основи раціонального харчування.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю (контрольна робота) та захисту лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі заліку (ЗК). Залік – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%)
• підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 7. Навчально-методичне забезпечення
1. Електронний навчально-методичний комплекс «Харчова хімія» для студентів спеціальностей 6.051701 «Харчові технології та інженерія». Укладачі: проф. Шевчук Л.І. http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=14398 - 112 термінів, 124 тестових завдання. Реєстр. номер № Е41–216–96/2016 від 18.04.2016 р.
2. Термінологічний словник (методичні вказівки для самостійної роботи) з курсу «Харчова хімія» для студентів спеціальності 181 «Харчові технології, які навчаються на рівні вищої освіти – перший (бакалаврський) / Укл.: Л. І. Шевчук – Львів, 2020. –14с.
3. Шевчук Л.І. Методичні вказівки до лабораторних занять і самостійної роботи з курсу “Харчова хімія” для студентів денної форми навчання спеціальності 181 «Харчові технології»рівень освіти – перший (бакалаврський) / Л.І.Шевчук // Львів: Національний університет “Львівська політехніка”- 2018р. – 40 с.
4. Шевчук Л.І. Методичні вказівки та інструкція до лабораторного практикуму з курсу «Харчова хімія» для студентів денної форми навчання спеціальності 181 «Харчові технології» рівень вищої освіти – перший (бакалаврський) // Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, Реєстр.№ 9856 від 07.12.2020р. – 37 с.
8. Рекомендована література
Базова
1. Євлаш В.В. Харчова хімія. / В.В. Євлаш, О.І.Торяник, В.О Коваленко, О.Ф. Аксьонова, Н.О. Отрошко та інші / Навч. Посібник. - Світ книги, 2019. – 504с.
2. Скоробогатий Я.П. Харчова хімія. Навчальний посібник. / Я.П.Скоробогатий, А.В.Гузій, О.М.Заверуха / – Л.: Новий Світ, 2000, 2012. – 513с.
3. Дуленко Л.В. Харчова хімія / Л.В. Дуленко, Ю.А. Горяйнова, А.В.Полякова, В.Д.Малигіна, І.В. Дітріх, Д.О. Борзенко / Навч. пос. – К.: Кондор, 2012. – 248 с.
4. Чигвінцева О.П. Харчова хімія / О.П. Чигвінцева, А.В. Токар / Навчальний посібник. – Дніпропетровськ: ТОВ “ Принтхаус Римм”, 2014. – 256 с.
Допоміжна
1. Пасальський Б.К. Хімія харчових продуктів: Навчальний посібник. – К.: Київ. Держ.торг.-екон.ун-т, 2000. – С.178-191.
2. Павлоцька Л.Ф., Дуденко Н.В., Дмітриєвич Л.Р. Основи фізіології гігієни харчування та проблеми безпеки харчових продуктів. Суми: ВТД «Університетська книга», 2007. - С.57-72.
3. Нікозять Ю.Б. Харчова хімія. Навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни за кредитно-модульною системою організації навчального процесу в 2009-2010 н.р. для студентів спеціальностей: 6.140101 «Готельно-ресторанна справа». – Полтава. – ПУСКУ, 2009. – 99с.
4. Черно Н.К. Основи хімії та методи аналізу харчової продукції. / Н.К. Черно, О.О. Антініна, О.В. Малинка, С.І. Вікуль / Підручник. – Видавничий дім «Гельветика», 2019. – 360с.
Інформаційні ресурси
1.Цифровий репозиторій ХНАМГ: http://eprints. ksame.kharkov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).