Обладнання харчових виробництв
Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.039
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: доц. Чайківський Т.В.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальні компетентності:
1. Знання і розуміння предметної області та професійної діяльності
2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
З. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
4. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.
5. Здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел.
6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
фахові компетентності:
1. Здатність впроваджувати у виробництво технології харчових продуктів на основі розуміння сутності перетворень основних компонентів продовольчої сировини впродовж технологічного процесу.
2. Здатність обирати та експлуатувати технологічне обладнання, складати апаратурно-технологічні схеми виробництва харчових продуктів
3. Здатність проектувати нові або модернізувати діючі виробництва (виробничі дільниці)
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. Знати і розуміти призначення основного технологічного обладнання харчової галузі.
2. Знати основи технологічного і проектного розрахунків обладнання харчових виробництв.
3. Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань.
4. Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти.
5. Обирати сучасне обладнання для технічного оснащення нових або реконструйованих підприємств (цехів), знати принципи його роботи та правила експлуатації, складати апаратурно-технологічні схеми виробництва харчових продуктів запроектованого асортименту.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР1 Проводити пошук та обробку науково-технічної інформації з різних джерел та застосовувати її для вирішення конкретних технічних і технологічних завдань.
ПР2 Виявляти творчу ініціативу та підвищувати свій професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти.
ПР3 Обирати сучас4не обладнання для технічного оснащення нових або реконструйованих підприємств (цехів), знати принципи його роботи та правила експлуатації, складати апаратурно-технологічні схеми виробництва харчових продуктів запроектованого асортименту.
КОМ1 Підвищувати ефективність роботи шляхом поєднання самостійної та командної роботи.
РН6: КОМ2 Вміти укладати ділову документацію державною мовою.
КОМ2 Вміти доносити результати діяльності до професійної аудиторії та широкого загалу з метою донесення ідей, проблем, рішень і власного досвіду у сфері харчових технологій.
АіВ 1 Мати базові навички проведення теоретичних та/або експериментальних наукових досліджень, що виконуються індивідуально та/або у складі наукової групи.
АіВ 4 Формувати і відстоювати власну світоглядну та громадську позицію, діяти соціально відповідально та свідомо.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи інформаційних технологій і моделювання в галузі
Процеси та апарати харчових виробництв, ч.1, ч.2
Практика за темою кваліфікаційної роботи бакалавра
Виконання кваліфікаційної роботи бакалавра
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна формує у студентів сучасні уявлення про основне обладнання харчової промисловості. Знання конструктивних особливостей цього обладнання, методів його технологічного та механічного розрахунку - необхідна передумова успішного керування технологічним процесом. У результаті вивчення цієї дисципліни студент набуває відповідних знань, умінь, навичок та компетентностей, необхідних для організації діяльності підприємств харчової промисловості та вирішення практичних завдань із забезпечення якості харчових продуктів.
Опис: Вспуп. Предмет, зміст та основні розділи курсу. Характеристика досягнень апаратурного оформлення харчової промсловості.
Тема 1. Приймання та складування сировини.
Тема 2. Обладнання для підготування сировини на спиртових і пивоварних заводах.
Тема 3. Обладнання для одержання і обробки солоду
Тема 4. Технологічне обладнання для одержання плісневих грибів.
Тема 5. Технологічне обладнання для виробництва спирту
5.1. Схема і апарати для безперервного розварювання крохмалистої сировини. Будова і принцип дії.
Тема 6. Утилізація відходів спиртового виробництва.
Тема 7. Технологічне обладнання для виробництва пива.
Тема 8. Технологічне обладнання виробництва горілок.
Тема 9. Обладнання для підготовки посуду, розливу напоїв, їх оформлення на лікеро-горілчаних і пивзаводах.
Тема 10. Загальні вимоги до обладнання виноробних підприємств та захисні покриття.
Тема 11. Обладнання для доставки і переробки винограду, плодів і ягід.
Тема 12. Обладнання для зберігання, витримки та траспортування продуктів виноробства.
Тема 13. Насоси і трубопроводи для переміщення мезги, сусла і вина.
Тема 14. Обладнання цехів виготовлення вин та виноматеріалів.
Тема 15. Обладнання для термічної обробки виноматеріалів.
виноробних підприємствах.
Тема 16. Обладнання для освітлення продуктів виноробства і плодових соків.
Тема 17. Облоднання для виробництва шампанських (ігристих) вин.
Тема 18. Обладнання поточних ліній розливу продуктів виноробства.
Тема 19. Обладнання коньячного виробництва.
Тема 20. Машини і апарати для переробки відходів виноробства.
Тема 21. Обладнання дріжджових заводів
Тема 22. Обладнання хлібзаводів.
Тема 23. Обладнання для консервування м’ясної продукції
Тема 24. Обладнання для переробки риби і морепродуктів
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться під час практичних занять у формі письмово-усного експрес-контролю та комп’ютерного тестування..
Семестровий контроль проводиться формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль:
– письмово-усний експрес-контроль (20 балів);
– комп'ютерне тестування (20 балів).
Екзамен:
– письмова компонента (50 балів);
– усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Технологічне обладнання зернопереробних та олійних виробництв / О.В. Дацишин, А.І. Ткачук, О.В. Гвоздєв, Ф.Ю. Ялпачик, В.О. Гвоздєв. Навч. посібник. – Вінниця: Нова Книга, 2008.–488с.
2. Машини та обладнання хлібопекарського виробництва: Підручник / О.В. Гвоздєв, Ф.Ю. Ялпачик, В.О. Олексієнко. – Мелітополь: ТОВ «Видавничий будинок ММД», 2010. – 312 с.
3. Машини, обладанння та їх використання при переробці сільськогосподарської продукції / В.Ф. Ялпачик, В.О.Олексієнко, Ф.Ю.Ялпачик, К.О.Самойчук, О.В. Гвоздєв, В.Г. Циб, Н.О. Паляничка, В.І. Шевченко, Ю.О. Борхаленко, С.Ф. Буденко. Навчальний посібник: Практикум – Мелітополь: Видавничий будинок ММД, 2015. – 196с.
4. К.О. Самойчук, О.Г. Скляр, С.В. Кюрчев, С.Ф. Буденко, В.О. Верхоланцева, Н.О. Паляничка, В.Г. Тарасенко, В.Г. Циб, Н.П. Загорко, Л.М. Кюрчева, Н.А. Гапріндашвілі. Обладнання складів для зберігання плодоовочевої та м’ясомолочної продукції. Навчальний посібник. Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2019. 185 с.
5. Домарецький В. А., Технологія екстрактів, концентратів і напоїв із рослинної сировини : підр. / В.А. Домарецький, В. Л. Прибильський, М. Г. Михайлов; за ред. В. А. Домарецького. – Вінниця: Нова Книга Ю 2005. – 408 с.
6. Капрельянц, Л. В. Функціональні продукти: монографія / Л. В. Капрельянц, К. Г. Іоргачова. – Одеса: Друк, 2003. – 312 с.
7. Гніцевич, В. А. Технологія напоїв: навч. посіб. / В. А. Гніцевич, Г. Ф. Коршунова, Н. А. Федотова. – Міністерство освіти і науки України, Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Кафедра технології в ресторанному господарстві:- Донецьк: ДонНУЕТ, 2013. – 312 с.
8. Домарецький В. А., Біологічні та фізико-хімічні основи харчових технологій: монографія / 5. В. А. Домарецький, А. М. Куц, О. Ю. Шевченко, В. А. Піддубний, Р. М. Леус, І. В. Мельник; ред.: В. А. Домарецький; МОНМС України, Нац. ун-т харч. технологій. - К. : Фенікс, 2011. - 696 c.
9. Чайківський Т.В. Електронний навчально-методичний комплекс «Обладнання харчових виробництв» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1856
10. Обладнання воноробних підприємств // Чайківський Т.В. Методичні вказівки до лекційного курсу з дисципліни «Обладнання хачрових виробництв» для студентів першого (бакалавр) рівня вищої освіти спеціальності 181 «Харчові технології». Львів: НУ “Львівська політехніка” –2024, -85с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).