Економіка підприємств та основи менеджменту

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 6.181.00.O.037
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: доц. Балик У.О.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування системи теоретичних знань та набуття практичних навичок з менеджменту та підприємництва для розв’язання конкретних завдань в межах майбутньої професійної діяльності; формування у майбутніх спеціалістів глибоких економічних знань, логіки сучасного мислення і економічної культури, адекватних умовам переходу до ринкових відносин, навчання студентів базових методів аналізу економічних процесів, вмінню прийняти обґрунтовані рішення з приводу економічних проблем
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Здатність вчитися та оволодівати сучасними знаннями. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Уміння розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен: - знати: основи сучасної економіки підприємств; особливості хімічних виробництв; види і організаційні структури підприємств; склад ресурсів, необхідних для виробництва продукції і головні напрями їх ефективного використання; види, напрями планування і головні показники виробничо-господарської діяльності; сутність, склад фінансів і основи управління ними; головні форми зовнішньоекономічної діяльності; умови реструктуризації, санації, ознаки банкрутства. Порядок ліквідації підприємств. - вміти: визначати склад, обсяги і структуру ресурсів, необхідних для виробництва продукції; розраховувати головні техніко-економічні показники діяльності підприємства та його підрозділів; обґрунтовувати технічні, технологічні і конструкторські рішення і розраховувати відповідні показники економічної ефективності; оцінювати розмір виробничих витрат і визначати собівартість виробленої продукції; оцінювати фінансово-економічні результати діяльності підприємства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізит: основи економічної теорії, підприємництво і менеджмент; - кореквізити: менеджмент, виробничий менеджмент
Короткий зміст навчальної програми: Передбачає надання студентам знань про формування системи теоретичних знань та набуття практичних навичок з економіки підприємства для розв’язання конкретних завдань в межах майбутньої професійної діяльності; формування у майбутніх спеціалістів глибоких економічних знань, логіки сучасного мислення і економічної культури, адекватних умовам переходу до ринкових відносин, навчання студентів базових методів аналізу економічних процесів, вмінню прийняти обґрунтовані рішення з приводу економічних проблем
Опис: Підприємство як суб'єкт господарювання. Основні фонди підприємства. Оборотні засоби підприємства. Персонал підприємства. Фінансові та нематеріальні ресурси підприємства. Собівартість продукції. Управління виробничо-господарською діяльністю підприємства. Управління фінансовою діяльністю підприємства. Управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Фінансово-економічні результати діяльності підприємства. Управління економічними ризиками на підприємстві. Реструктуризація і санація підприємства. Банкрутство та ліквідація підприємства.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): розв'язування задач, усне опитування - підсумковий контроль (70%): модульний та семестровий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Закон України "Про підприємства в Україні". 2. Закон України "Про підприємництво". 3. Закон України "Про господарські товариства". 4. Авдеенко В.Н., Котлов В.А. Производственный потенциал промышленного предприятия. – М.: Экономика, 2009. 5. Бойчук І.М., Харів П.С., Хопчак М.І. Економіка підприємств. – Л.: Сполом, 2008. Вихрущ В.П. Основи бізнесу: підручник. – Т.: Збруч, 2008. Волков О. Экономика предприятия. – М.: ИНФРА, 2004. Економіка виробничого підприємства. – Л.: Оксарт, 2003. Економіка підприємств: Підручник / За ред. С.Ф.Покропивного. – К.: Хвиля-Прес, 2007. Экономика предприятия / Под ред. В.Я.Горфинкеля и др. – М.: Банки и биржи: ЮНИТИ. – 2008. 11. Мочерний С.В. Основи економічних знань. Видання друге, уточнене. – К., 2001. 12. Гальчинський А.С. та ін. Основи економічної теорії. – К., 2005. 13. Уткин Э.А., Бутова Т.В. Экономическая теория: вопросы и ответы. – М., 2001. 14. Баб’як М.Н. Економічна теорія: Навч. Посіб. / М.Н. Баб’як, Л.А. Пешенкова, А.В. Рибчук. — К.: ЦНЛ, 2005. 15. Економічна теорія. Політична економія: Підручник. — 2-ге вид. / За ред. В.Д. Базилевича. — К.: Знання-Прес, 2005. 16. Єщенко П.С., Палкін Ю.І. Сучасна економіка: Навч. Посіб. — К.: Вища шк., 2005. 17. Мочерний С.В. Економічна теорія: Підручник / С.В. Мочерний, М.В. Довбенко. — К.: Академія, 2005. 18. Сломан Дж. Экономикс / Дж. Сломан, М. Сатклифф. — спб.: Питер, 2005. 19. Биконя С.Ф. Поведінка монополій в умовах перехідної економіки // Актуальні проблеми економіки. — 2005. — № 5. 20. Гальчинський А.С., Єщенко П.С., Палкін Ю.І. Основи економічних знань. — 2-ге вид. — К.: Знання-Прес, 2004 р. 21. Гриценко А. Гроші: виникнення, сутність, функції та агрегати // Економіка України. — 2005. — № 3. 22. Дорошевский М.В. Основы экономики: Учеб пособие / М.В. Дорошевский, Г. В. Мысливец. — К.: МАУП, 2004. 23. Міжнародна економіка: Підручник / А.П. Румянцев, В.В. Рокоча. — К.: Знання-Прес, 2003. 24. Супрун В.П. Деякі проблеми антимонопольно-конкурентної політики в Україні // Актуальні проблеми економіки. — 2005. — № 7.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).