Технічна механіка

Спеціальність: Транспортні технології (на автомобільному транспорті)
Код дисципліни: 6.275.03.O.014
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Кичма Андрій Олексійович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надання базових знань фундаментальних понять і законів механіки, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних і професійно-орієнтованих дисциплін. Вивчення основ розрахунків елементів технічних нерухомих і рухомих об’єктів (легкові, вантажні автомобілі та навантажувально-розвантажувальні пристрої) за механічними критеріями роботоздатності ( міцність, жорсткість, вібро- і теплостійкість і т.п. ). Ознайомлення з основними засадами конструювання типових елементів технічних об’єктів, що використовуються у транспортних технологіях.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: загальні компетентності: ЗК9. Навики здійснення безпечної діяльності. ЗК13. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Фахові компетентності: ФК4. Здатність до оперативного управління рухом транспортних потоків.
Результати навчання: ПЗН 12. Знаходити рішення щодо раціональних методів організації навантажувально-розвантажувальних робіт. Планувати графіки проведення навантажувально-розвантажувальних робіт. Вибирати механізми та засоби проведення навантажувально-розвантажувальних робіт. ПРН 19. Пояснювати експлуатаційну, техніко-економічну, технологічну, правову, соціальну та екологічну ефективність організації перевезень. ПРН 23. Розпізнавати якісні і кількісні показники експлуатації транспортних засобів. Оцінювати елементи конструкції транспортних засобів. Установлювати зв’язок між елементами конструкції транспортних засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: математика, фізика, інформатика. Супутні і наступні навчальні дисципліни: теорія руху автомобіля, експлуатаційна надійність транспортних засобів, транспортні навантажувально-розвантажувальні засоби.
Короткий зміст навчальної програми: Технічна механіка – фундаментальна навчальна дисципліна, у яку входять розділи теоретичної механіки, опору матеріалів, теорії механізмів і машин та деталей машин. Під час освоєння перерахованих розділів технічної механіки здобувачі освіти набувають теоретичних та практичних знань і навиків щодо методик проведення розрахунку і визначення оптимальних умов експлуатації типових рухомих і нерухомих технічних об’єктів (легкові, вантажні автомобілі та навантажувально-розвантажувальні пристрої), які необхідні для подальшого вивчення загально інженерних і спеціальних навчальних дисциплін.
Опис: Вступ. Основи статики, кінематики і динаміки твердого тіла. Основні поняття статики. В’язі та їх реакції. Момент сили, системи сил. Умови рівноваги плоскої і просторової системи сил. Загальні положення про розрахунок на міцність та жорсткість Основні задачі розрахунків на міцність і жорсткість. Розрахункові моделі і схеми технічних об’єктів. Зовнішні зусилля та їхня класифікація. Геометричні характеристики плоских перерізів. Пружні деформації та їх зв'язок з напруженнями. Основи теорії напружень. Загальні принципи розрахунків на міцність. Механічні характеристики конструкційних матеріалів. Випробовування матеріалів на розтяг. та стиск. Допустимі напруження в розрахунках на міцність. Центральний розтяг (стиск) прямого стержня. Деформація зсуву та кручення стержнів. Напруження в поперечних перерізах стержня при розтягу (стиску). Умови міцності. Напруження кручення у поперечних перерізах круглого стержня. Умова міцності при крученні. Деформації стержнів при крученні. Плоский поперечний згин балок. Складний опір. Стійкість стиснутих стержнів. Нормальні напруження при згині. Дотичні напруження при згині. Розрахунки балок на міцність при згині. Стійкість стержнів. Критичне зусилля. Розрахунок на стійкість стиснутих стержнів. Статично невизначені системи. Міцність при змінних в часі напруженнях. Триботехніка спряжених елементів машин. Цикли змінних напружень і втома матеріалів. Границя витривалості матеріалів. Види тертя та його основні закономірності. Види зношування деталей та розрахунки на зносостійкість. Основні поняття з теорії машин та механізмів. Загальні відомості про проектування технічних об’єктів. Конструкційні матеріали та їхні механічні характеристики. Розрахунок та конструювання з’єднань елементів машин. Загальні відомості і конструкції різьбових з'єднань. Розрахунки різьбових з'єднань на міцність. Шпонкові з'єднання. Зварні з'єднання Механічні передачі обертового руху. Призначення механічних передач, класифікація та кінематичні схеми. Кінематичні і силові співвідношення для механічних передач. Пасові передачі, вибір і розрахунок їхніх параметрів. Зубчасті передачі. та їхня класифікація. Геометричні параметри зубчастого зачеплення. Матеріали і конструкції зубчастих коліс. Види руйнування зубців та критерії розрахунку зубчастих передач. Осі, вали та їхні опори. Призначення, конструкції та матеріали осей та валів. Підбір підшипників кочення за статичною та динамічною вантажністю. Конструкції і елементи пристроїв для буксирування транспортних засобів. Сталеві канати – застосування, конструкції, вибір. З’єднання і кріплення канатів. Затискувачі, блоки, поліспасти. Елементи механічних приводів машин. Загальні характеристики приводів машин. Двигуни у приводах машин. Муфти приводів. Редуктори і мотор-редуктори приводів машин.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у здобувачів освіти відбувається за такими методами: 1. Захист розрахунково-графічних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи. 2. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи. 3. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 4. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 5. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль 30 балів: Захист розрахунково-графічних робіт і звітів виконаних лабораторних робіт шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи (20 балів), захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту (10 балів). Екзаменаційний контроль 70 балів: письмова компонента 50 балів, усна компонента 20 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1. Булгаков В.М., Черниш О.М., Яременко В.В. Технічна механіка: навчальний посібник. Ніжин: ТЩВ «Видавництво «Аспект – Поліграф», 2013. – 732 с. 2. Павлище В.Т., Харченко Є.В. Барвінський А.Ф., Гаршнєв Ю.Г.. Прикладна механіка. Навч. посібник. – Львів: «Інтелект-Захід». 2004. – 368 с. 3. Малащенко В.О. Деталі машин. – Львів, Новий світ – 2000, 2015. – 192 с. 4. Малащенко В.О., Янків В.В. Деталі машин. Проектування елементів механічних приводів: навчальний посібник. - Львів. Новий Світ-2000, 2013.-264с. 5. Малащенко В.О., Павлище В.Т. Деталі машин. Збірник завдань та прикладів розрахунків. - Львів, Новий Світ-2000, 2008. - 120 с. 6. Малащенко В.О. Муфти приводів. Конструкції та приклади розрахунків. - Львів, НУ Львівська політехніка, 2006.- 196с. Малащенко В.О., Стрілець В.М., Новіцький Я.М., Стрілець О.Р.Деталі машин і підйомно-транспортне обладнання. Навчальний посібник – Рівне : НУВГП, 2016. – 335 с. 4. Малащенко В.О., Сологуб Б.В. Деталі машин . Конспект лекцій. – Львів: Видавництво НУЛП, 2014. – 152 с. 5. Кіницький Я.Т. Практикум із теорії механізмів і машин. Вид-во „Афіша”, Львів, 2002. – 452 с. 6. Павлище В.Т.,.Гелетій В.М. Оптимізація і надійність об’єктів проектування. Конспект лекцій. Вид-во „Львівська політехніка”, Львів, 2005. Навчально-методичне забезпечення: 1. Електронний навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни «Електричні машини та обладнання електроенергетичних систем сталого розвитку» (https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11975). 2. Павлище В.Т., Кичма А.О. Розрахунок і конструювання пружної втулково-пальцевої муфти: Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної робот з дисципліни «Основи конструювання». – Львів: Видавництво «Львівська політехніка», 2011, -20 с. 3. Павлище В.Т., Кичма А.О., Новіцький Я.М. Проектування привідного пристрою: Методичні вказівки до виконання курсової роботи з дисципліни «Основи конструювання». – Львів: Видавництво «Львівська політехніка», 2012, -32 с. 4. Кичма А.О., Сологуб Б.В., Данило Я.Я. Розрахунок елементів привода з циліндричною зубчастою передачею: Завдання та приклад виконання розрахунково-графічної роботи з курсу ”Технічна механіка“. – Львів: НУ ”Львівська політехніка“, ІІМТ, каф. ДМ, 2013. – 14 с. 5. Кичма А.О., Предко Р.Я. Розрахунок та конструювання елементів пасових передач: Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічних робіт з дисциплін «Деталі машин», «Основи конструювання», «Прикладна механіка», «Технічна механіка». – Львів: Видавництво «Львівська політехніка», 2014, -28 с. 6. Малащенко В.О., Кичма А.О., Данило Я. Я. Конструювання та розрахунок валів редукторів. Методичні вказівки до курсового проектування з дисципліни „Деталі машин”. - Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 2020. – 30 с. 7. Гелетій В.М., Кичма А.О., Предко Р.Я.. Лабораторний практикум: Методичні вказівки та бланки звітів для виконання лабораторних робіт з технічної механіки Львів: НУ «Львівська політехніка», 2016. -30 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу здобувачів освіти з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, 1-й н. к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).