Основи безпеки руху

Спеціальність: Транспортні технології (на автомобільному транспорті)
Код дисципліни: 6.275.03.O.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: Канд. техн. наук, доцент Гілевич Володимир Васильович.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є формування у майбутніх фахівців практичних навичок з організації безпечної роботи автомобільного транспорту.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральної: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у галузі транспорту з використанням теорій та методів сучасної транспортної науки на основі системного підходу та з врахуванням комплексності та невизначеності умов функціонування транспортних систем. Загальних: 1. Навики здійснення безпечної діяльності (ЗК9). Фахових: 1. Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища (ФК1); 2. Здатність оцінювати та забезпечувати ергономічну ефективність транспортних технологій (ФК10); 3. Здатність оцінювати та забезпечувати безпеку транспортної діяльності (ФК11); 4. Здатність враховувати людський чинник в транспортних технологіях (ФК16).
Результати навчання: Результат навчання: ПРН6 – Досліджувати транспортні процеси, експериментувати, аналізувати та оцінювати параметри транспортних систем та технологій; ПРН9 – Розробляти, планувати, впроваджувати методи організації безпечної діяльності у сфері транспортних систем та технологій; ПРН10 – Розробляти та використовувати транспортні технології з врахуванням вимог до збереження навколишнього середовища; ПРН15 – Оцінювати параметри транспортних потоків. Проектувати схеми і мережі транспортних систем. Розробляти технології оперативного управління транспортними потоками; ПРН21 – Впроваджувати методи організації безпечної транспортної діяльності. Методи навчання і викладання: Лекції та практичні роботи – рецептивний метод, репродуктивний метод, еврастичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування, проміжне тестування; підсумковий (екзаменаційний) контроль – виконання трирівневого тесту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Загальний курс транспорту. Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Безпека дорожнього руху; 2. Експертиза дорожньо-транспортних подій.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо безпечного керування автотранспортом; засвоює закономірності, властиві сфері дорожнього руху та законодавству, яке регулює суспільні відносини в цій сфері; засвоює основи проектування автотранспорту та автомобільних доріг із закладенням сучасних елементів їх активної, пасивної, протиаварійної та екологічної безпеки; засвоює основи внутрішнього та зовнішнього контролю за дотриманням безпеки руху, запобігання дорожньо-транспортним подіям.
Опис: Лекційні заняття: Правові основи забезпечення безпеки дорожнього руху. Основні елементи теорії руху автомобіля. Активна безпека автомобіля. Пасивна безпека автомобіля. Післяаварійна та екологічна безпека автомобіля. Особливості безпечного керування ТЗ на автомобільних дорогах. Керування автомобілем у складних умовах, в обмеженому просторі та щільному транспортному потоці. Дорожньо-транспортні події та причини їх виникнення. Практичні заняття: Визначення сповільнення під час гальмування ТЗ. Оцінка показників гальмівної динамічності ТЗ. Розрахунок поперечної стійкості ТЗ. Визначення шляху і тривалості об’їзду та обгону ТЗ. Розрахунок відстані видимості під час обгону ТЗ.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів за виконані практичні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт та методикою їх виконання; 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань; 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: захист звітів за виконані практичні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт та методикою їх виконання – 25 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 70 балів; усна компонента – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення: 1. Форнальчик Є.Ю. Визначення показників експлуатаційних властивостей транспортних засобів, які впливають на безпеку руху: методичні вказівки до практичних робіт з дисципліни «Основи безпеки руху» для студентів стаціонарної та заочної форм навчання базового напрямку 6.070101 «Транспортні технології» / укладачі: Є.Ю. Форнальчик, В.В. Гілевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 25 с. Рекомендована література: Базова: 1. Dingus T., Guo F., Lee S., Antin J., Perez M., Buchanan-King M., Hankey J. (2016), Driver Crash Risk Factors and Prevalence Evaluation Using Naturalistic Driving Data (PNAS Early edition). 2. Global Road Safety Facility (GRSF) (2013), Bliss T & Breen J, Road Safety Management Capacity Reviews and Safe System Projects, World Bank, Washington, DC. 3. Koornstra, M., Lynam, D., Nilsson, G., Noordzij, P., Petterson, H., Wegman, F and Wouters, P. (2002), SUNflower: a comparative study of the development of road safety in Sweden, The United Kingdom, and the Netherlands, SWOV, Leidschendam. 4. Shinar, D. (2007), Traffic safety and human behaviour, Emerald Group Publishing Limited. 5. Jonsson, T. (2005), Predictive models for accidents on urban links. Doctoral dissertation. Bulletin 226. Lund Institute of Technology, Department of Technology and Society, Traffic Engineering, Lund. 6. Собакарь, А.О., Холмянський, Я.Д., Тараненко, С.М. та ін. (2007), Основи безпеки дорожнього руху: навч. посібник, Знання, Київ. Допоміжна: 1. Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану: ДСТУ 3587-97. – [Чинний від 1997-07-31]. – К.: Держстандарт України, 1997. – 23 с. – (Державний стандарт України). 2. Правила дорожнього руху: Офіційне видання. Витяги з нормативних документів і актів України, діючих в сфері дорожнього руху. – К.: Автовісник, 2021. – 112 с. 3. Методичні рекомендації з питань безпеки автомобільних перевезень від 19.09.2003. – Київ: Державний Департамент автомобільного транспорту, 2003. – №11. – 23 с. 4. Типове положення про Систему управління безпекою руху на автомобільному транспорті // Перевізник. – Червень, 2004. – № 7. – С 18-20. 5. Галаса, П.В., Кисельов, В.Б., Куйбіда, А.С. та ін. (1995), Експертний аналіз дорожньо-транспортних пригод, Експерт-сервіс, Київ. Інформаційні ресурси: 1. Електронний навчально-методичний комплекс з дисципліни «Основи безпеки руху», розміщений у Віртуальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка» (Сертифікат №04139), Номер та дата реєстрації: Е41-178-201/2021 від 24.06.2021 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи безпеки руху (курсовий проєкт)

Спеціальність: Транспортні технології (на автомобільному транспорті)
Код дисципліни: 6.275.03.O.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: Канд. техн. наук, доцент Гілевич Володимир Васильович.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є формування у майбутніх фахівців практичних навичок з організації безпечної роботи автомобільного транспорту.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральної: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у галузі транспорту з використанням теорій та методів сучасної транспортної науки на основі системного підходу та з врахуванням комплексності та невизначеності умов функціонування транспортних систем. Загальних: 1. Навики здійснення безпечної діяльності (ЗК9). Фахових: 1. Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища (ФК1); 2. Здатність оцінювати та забезпечувати ергономічну ефективність транспортних технологій (ФК10); 3. Здатність оцінювати та забезпечувати безпеку транспортної діяльності (ФК11); 4. Здатність враховувати людський чинник в транспортних технологіях (ФК16).
Результати навчання: • вміти розраховувати показники та параметри для безпечного обгону транспортних засобів; • вміти враховувати дорожні умови і принципи організації дорожнього руху в процесі експлуатації транспортних засобів; • мати уявлення про зв’язок між безпекою руху і конструкцією автомобіля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Загальний курс транспорту; • Підприємства автомобільного транспорту.
Короткий зміст навчальної програми: Тема курсової роботи: «Визначення показників і параметрів для безпечного обгону».
Опис: Теоретичні відомості про показники та параметри, якими характеризується обгін. Методика визначення показників і параметрів обгону. Методика аналітичного розрахунку завершеного обгону. Методика аналітичного розрахунку незавершеного обгону. Визначення часу та шляху обгону транспортних засобів. Графічне зображення отриманих результатів.
Методи та критерії оцінювання: • Звіт, який складається із пояснюючої записки і креслень та захищається в усній формі (100 %, залік).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді залікового контролю.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Dingus T., Guo F., Lee S., Antin J., Perez M., Buchanan-King M., Hankey J. (2016), Driver Crash Risk Factors and Prevalence Evaluation Using Naturalistic Driving Data (PNAS Early edition). 2. Global Road Safety Facility (GRSF) (2013), Bliss T & Breen J, Road Safety Management Capacity Reviews and Safe System Projects, World Bank, Washington, DC. 3. Koornstra, M., Lynam, D., Nilsson, G., Noordzij, P., Petterson, H., Wegman, F and Wouters, P. (2002), SUNflower: a comparative study of the development of road safety in Sweden, The United Kingdom, and the Netherlands, SWOV, Leidschendam. 4. Shinar, D. (2007), Traffic safety and human behaviour, Emerald Group Publishing Limited. 5. Jonsson, T. (2005), Predictive models for accidents on urban links. Doctoral dissertation. Bulletin 226. Lund Institute of Technology, Department of Technology and Society, Traffic Engineering, Lund. 6. Собакарь, А.О., Холмянський, Я.Д., Тараненко, С.М. та ін. (2007), Основи безпеки дорожнього руху: навч. посібник, Знання, Київ. Допоміжна 1. Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану: ДСТУ 3587-97. – [Чинний від 1997-07-31]. – К.: Держстандарт України, 1997. – 23 с. – (Державний стандарт України). 2. Правила дорожнього руху: Офіційне видання. Витяги з нормативних документів і актів України, діючих в сфері дорожнього руху. – К.: Автовісник, 2021. – 112 с. 3. Методичні рекомендації з питань безпеки автомобільних перевезень від 19.09.2003. – Київ: Державний Департамент автомобільного транспорту, 2003. – №11. – 23 с. 4. Типове положення про Систему управління безпекою руху на автомобільному транспорті // Перевізник. – Червень, 2004. – № 7. – С 18-20. 5. Галаса, П.В., Кисельов, В.Б., Куйбіда, А.С. та ін. (1995), Експертний аналіз дорожньо-транспортних пригод, Експерт-сервіс, Київ.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене Вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).