Надійність роботи водія

Спеціальність: Транспортні технології (на автомобільному транспорті)
Код дисципліни: 6.275.03.E.049
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: кант. техн. наук, доцент Бойків Микола Васильович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчитись теорії та принципів застосування нових методів дослідження показників, які відображають стан водія і процес сприйняття ним дорожніх умов. Формування бази знань, необхідної для розуміння психофізіологічних особливостей водія, як учасника дорожнього руху та організації безпечного транспортного процесу.
Завдання: Інтегральних: 1. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі транспорту, обґрунтовує і приймає рішення у різних ситуаціях або у процесі навчання, що передбачає застосування сучасних інформаційних технологій, досягнень науки у транспортній галузі та методів і форм управлінської діяльності, які харак-теризуються комплексністю та невизначеністю умов. Загальних: 1. Здатність до письмової та усної комунікації українською та англійською (чи іншою) мовами (ЗК1); 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх із уже наявними (ЗК2); 3. Набуття гнучкого способу мислення, який дає можливість зрозуміти й розв’язати проблеми та задачі, зберігаючи при цьому критичне відношення до усталених наукових концепцій (ЗК4); 4. Уміння проводити дослідження на відповідному рівні, мати дослідницькі навички, що виявляються у здатності формувати (роблячи презентації, або представляючи звіти) нові продукти в транспортній галузі, вибирати належні напрями і відповідні методи для їх реалізації, беручи до уваги наявні ресурси (ЗК5); 5. Знання та розуміння транспортної галузі та розуміння фаху (ЗК6); Підприємницький дух, ініціативність через здатність ефективно використовувати на практиці різні теорії в управлінні на транспорті та в області ділового адміністрування (ЗК8); 6. Мати навички розроблення та управління проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів в транспортній галузі (ЗК9); 7. Орієнтація на збереження навколишнього середовища (ЗК10); Фахових: 1. Базові знання в галузі транспортних технологій, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін (ФК2); 2. Базові знання наукових понять, теорій і методів, необхідних для розуміння принципів роботи та функціонального призначення засобів та систем у сфері транспорту (ФК3); 3. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідко¬вих матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі транспорту (ЗК4); 4. Здатність з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати й узагальнювати інформацію щодо надійності виконання роботи учасниками транспортного процесу (ЗК9); 5. Уміння ідентифікувати та класифікувати роботу, пов’язану з транспортною діяльністю, шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання (ФК11); 6. Знання основ охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки при організації транспортних перевезень та організації руху (ФК6); 7. Здатність аналізувати транспортне планування та процес створення функціональних зон у великих та значних містах (ФК7); 8. Уміння організовувати та управляти пасажирськими перевезеннями, включаючи створення та удосконалення функціонування маршрутів (ФКС2); 9. Здатність в умовах відділу досліджень або перевезень підприємства визначити напрямки діяльності підприємства (ФКС3); 10. Здатність забезпечити процес перевезень необхідною кількістю транспортних засобів та визначити місця їх застосування (ФКС5); 11. Здатність підвищувати рівень безпеки дорожнього руху на підставі існуючих вимог міжнародного та національного законодавства (ФКС8); 12. Здатність ефективно використовувати інструментарій і техно¬логії сучасного регулювання дорожнього руху (ФКС10).
Результати навчання: • знати особливості поведінки водіїв у складних умовах руху; • знати закономірності та моделі зміни основних параметрів транспортних потоків з урахуванням функціонального стану водія; • вміти досліджувати та описувати режими руху на вулично-дорожній мережі та його вплив на надійність роботи водія; • мати уявлення про основні напрямки розвитку і перспективи практичного застосування різних моделей руху для оцінки надійності роботи водія для підвищення безпеки руху на небезпечних ділянках вулиць і доріг.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Організація дорожнього руху, частина 2; • Безпека руху транспортних засобів; • Основи теорії процесів і систем; • Інформаційне забезпечення учасників дорожнього руху; • Надійність транспортної системи.
Короткий зміст навчальної програми: Роль людського фактору в забезпеченні надійності транспортного процесу. Психофізіологічні особливості людини як учасника транспортного процесу. Функціональний стан водія та його вплив на швидкість та безпеку руху. Час реакції людини як показник надійності роботи водія. Функціональний стан та його вплив на надійність роботи водія, як одної із ланок системи «ВАДС». Методи дослідження функціонального стану водія. Зорове сприйняття водія. Методи визначення безпечної дистанції автомобіля та рівня завантаження автомобільної дороги з урахуванням ФС водія. Вплив показників транспортного потоку на функціональний стан людини за різних умов руху.
Опис: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо формування бази знань, необхідної для розуміння характеристик та закономірностей дорожнього руху і методів його дослідження із врахуванням функціонального стану водія, аналізу дорожніх умов з точки зору водія та чинників які впливають на його надійність роботи та організовувати рух транспортних та пішохідних потоків на перехрестях, площах, центральних частинах міст в різні пори року і години доби з метою покращення міського середовища, підвищення надійності водія та безпеки руху всіх його учасників.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з практичних робіт, усне опитування, контрольна робота (40%) • підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, залік): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту у ВНС; 2. Проведення заліку за результатами вивчення дисципліни, який складається з дворівневих теоретичних та практичних завдань; 3. Проведення усної компоненти за результатами написання заліку, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань. Захист звітів до практичних робіт шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту (20 балів); Оцінювання засвоєння лекційного матеріалу шляхом проведення двох контрольних заходів впродовж семестру у вигляді тестів (20 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Баевський Р. М. Анализ вариабельности сердечного ритма при использовании различных электрокардиографических систем / Р. М. Баевський, Г. Г. Иванов, Л. В. Чирейник и др. // Весник Аритмологии. – 2001. – №24. – С. 65 – 87. 2. Гюлєв Н. У. Особливості ергономіки та психофізіології в діяльності водія: навч. посібник / Н. У. Гюлєв; Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 185 с. 3. Системологія на транспорті / Е. В. Гаврилов, М. Ф. Дмитриченко, В. К. Доля та ін; під заг. ред. М. Ф. Дмитриченка. – Кн. V : Ергономіка. – К. : Знання України, 2008 р. – 256 с. 4. Доля В. К. Залежність параметрів основної діяльності водіїв від їх інформаційного навантаження / В. К. Доля, І. А. Афанасьєва, І. П. Енглезі // Науково-технічний збірник. – 2011. – №99. – С. 356 – 362. 5. Жук М. М. Аналіз методів дослідження функціонального стану водія і показників його діяльності / М. М. Жук, В. В. Ковалишин // Східноєвропейський журнал передових технологій. – 2011. – № 5/2. – С. 12 – 15. 6. Давідіч, Ю. О. Проектування автотранспортних технологічних процесів з урахуванням психофізіології водія / Ю. О. Давідіч. – Х. : ХНАДУ, 2006. – 292 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).