Основи охорони праці та безпека життєдіяльності
Спеціальність: Транспортні технології (на автомобільному транспорті)
Код дисципліни: 6.275.03.O.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Вахула Орест Миронович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК 6. Навики використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 11. Здатність працювати автономно та в команді.
ЗК 12. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
фахові компетентності:
ФК1. Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища.
ФК2. Здатність організовувати транспортно-експедиційне обслуговування вантажів.
ФК3. Здатність оцінювати та забезпечувати ергономічну ефективність транспортних технологій.
ФК4. Здатність до оперативного управління рухом транспортних потоків.
ФК5. Здатність проектувати транспортні системи і їх окремі елементи.
ФК6. Здатність враховувати людський чинник в транспортних технологіях.
ФК7. Здатність використовувати сучасні інформаційні технології, автоматизовані системи керування та геоінформаційні системи при організації перевізного процесу.
ФК8. Здатність оцінювати експлуатаційні, техніко-економічні, технологічні, правові, соціальні та екологічні складові організації перевезень.
ФК9. Здатність організовувати взаємодію видів транспорту.
ФК10. Здатність оцінювати та забезпечувати безпеку транспортної діяльності.
ФК11. Здатність організовувати міжнародні перевезення.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
УМ 3. Розпізнавати якісні і кількісні показники експлуатації транспортних засобів. Оцінювати елементи конструкції транспортних засобів.Установлювати зв'язок між елементами конструкції транспортних засобів.
УМ4. Класифікувати та ідентифікувати транспортні процеси і системи. Оцінювати параметри транспортних систем. Виконувати системний аналіз та прогнозування роботи транспортних систем.
УМ5. Розробляти та використовувати транспортні технології з врахуванням вимог до збереження навколишнього середовища.
УМ6. Досліджувати показники ергономічності транспортних технологій.Встановлювати їх ефективність та надійність.
УМ8. Формулювати, модифікувати, розробляти нові ідеї з удосконалення транспортних технологій.
КОМ2. Давати відповіді, пояснювати, розуміти пояснення, дискутувати, звітувати іноземною мовою на достатньому для професійної діяльності рівні.
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
АіВ2. Здатність усвідомлювати потребу навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
АіВ3. Брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ.
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад,охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
1.Знати законодавчу та нормативну базу України з питань охорони праці.
2.Знати про відповідальність посадових осіб і працівників за порушення законодавства про охорону праці.
3.Знати систему державного управління охороною праці в Україні.
4.Знати законодавчу базу в галузі пожежної безпеки.
5. Вміти планувати заходи захисту населення під час аварії на АЕС.
6.Вміти планувати заходи захисту населення від небезпечних хімічних речовин.
7.Вміти правильно проводити першу домедичну допомогу в урятуванні життя і здоров’я потерпілого.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика ч.1
Фізика
Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є нормативною дисципліною, що входить до навчальних планів як самостійна дисципліна обов’язкового вибору.
Навчальна дисципліна об’єднує систему знань і навиків з ОП і БЖД під час діяльності на об’єктах господарювання і побуті. Дисципліна покликана сформувати в майбутніх фахівців знання, навики і вміння щодо фунціонування системи, стану і проблем безпеки згідно з чинними законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
Опис: Правові та організаційні основи охорони праці. Державне управління охорони праці та організація охорони праці на виробництві. Гігієна праці та виробнича санітарія в галузі. Електробезпека. Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпек. Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки. Техногенні небезпеки та їх наслідки.
Характеристика надзвичайних ситуацій техногенного характеру.
Пожежна безпека. Хімічна безпека. Радіаційна безпека.Оцінка радіаційного стану після аварій на АЕС. Планування заходів захисту населення.
Методи та критерії оцінювання: Практичні та лабораторні заняття проводяться у складі навчальних груп. Для оцінювання знань студентів використовуються поточний та підсумковий контролі.
Поточний контроль:
Виконання обов’язкових лабораторних робіт та їх захист у вигляді тестових завдань.
Виконання розрахунково-графічної роботи.
Підсумковий контроль:
Залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Формою семестрового контролю навчальної дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» є диференційований залік, тому семестрова оцінка виставляється як сумарна оцінка результатів поточного контролю усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. О.А. Нагурський, О.М. Вахула, О.І. Козій, М.П. Петрук, Н.М. Параняк / Природні та техногенні загрози, оцінювання небезпек // Навчальний посібник. – Львів: Видавництво, «Растр-7», 2020. – 174 с.
2. Гогіташвілі Г.Г., Лапін В.М., Яцюк Р.А., Сторожук В.М., Мельников О.В. Основи охорони праці: Підручник. – К., Знання. – 2016. – 311 с.
3. Батлук В.А., Кулик В.М., Яцюк Р.А. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: – Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 388 с.
4. Яремко З.М., Тимощук С.В., Третяк О.І. та ін. Охорона праці: навч. посібник. – Львів: Видав. центр ЛНУ ім. І.Франка, 2010. – 374 с.
5. Гогіташвілі Г.Г., Лапін В.М. Основи охорони праці. – К.: Знання, 2008. – 302 с.
6. Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Гончарук В.Є., Васійчук В.О., та ін. Безпека життєдіяльності: Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. – 226 с.
7. Медицина надзвичайних ситуацій: Підручник / Б.Д. Халмурадов, П.Б. Волянський. – К.: Центр учбової літератури, 2016. – 208 с.
8. Домедична допомога при виробничих травмах і нещасних випадках / І.В. Мельник, А.В. Порохницький, Є.Є. Павловський, Г.А. Бабаджанян. – К.: ВД «МЕДІА-ПРО», 2016. – 104 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).