Statistics

Major: Marketing
Code of subject: 6.075.00.O.059
Credits: 4.00
Department: Organizational Management
Lecturer: Associate Professor Oleg Sorochak
Semester: 4 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: • analyze and forecast market phenomena and processes based on the application of fundamental principles, theoretical knowledge and applied skills of marketing activities; • apply the acquired theoretical knowledge to solve practical problems in the field of marketing; • assess the risks of marketing activities, establish the level of uncertainty of the marketing environment when making management decisions; • perform functional duties in the group, offer sound marketing solutions; • act socially responsible and socially consciously on the basis of ethical principles of marketing, respect for cultural diversity and values of civil society with respect for individual rights and freedoms; • demonstrate responsibility in relation to moral, cultural, scientific values and achievements of society in professional marketing activities; • collect and analyze the necessary information, calculate economic and marketing indicators, assess the risks of management decisions in order to improve the management of the sales process; • design and implement a marketing system in the enterprise, focused on reducing the share of unmet demand
Required prior and related subjects: prerequisites: • International Economics co-requisites • Economic and mathematical methods and models; • International marketing
Summary of the subject: Methodological principles of statistics. Statistical observation. Compilation and grouping of statistical observation materials. Generalized statistical indicators. Analysis of distribution series. Analysis of concentration, differentiation and similarity of distributions. Selective method and hypothesis testing. Statistical methods for measuring relationships. Statistical study of time series. Analysis of the intensity of dynamics. Analysis of development trends and fluctuations. Index method. Forms of presentation of statistical information: tables, graphs, maps.
Assessment methods and criteria: • written reports of laboratory works, oral quiz (40%) • final examination: written-oral form (60%)
Recommended books: 1. Статистика: конспект лекцій (частина 1) для здобувачів першого рівня вищої освіти спеціальностей 051 «Економіка», 071 «Облік і оподаткування», 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», 075 «Маркетинг», 292 «Міжнародні економічні відносини». / Укл.: Л.І. Гальків, О.З.Сорочак – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 60 с. 2. Матковський С.О., Гальків Л.І., Гринькевич О.С., Сорочак О.З. Статистика: Навчальний посібник, 2-ге вид. – Львів: Новий Світ – 2000, 2011. – 429 с. 3. Матковський С.О., Гринькевич О.С., Сорочак О.З., Гальків Л.І., Прокопович-Павлюк І.В., Статистика підприємств: навчальний посібник, 2-ге вид., переробл. і доповн. К: Алерта, 2013. – 560 с. 4. Уманець Т.В., Пігарєв Ю.Б. Статистика: Навч. посібник. – 2-ге вид., випр. – К.: Вікар, 2016. – 623 с. 5. Статистика: практикум: навч. посібн. / [Матковський С.О., Гальків Л.І., Гринькевич О.С., Сорочак О.З., Васьків С.Ф.]. – Львів: Новий Світ-2000, 2011. – 140 с. 6. Бізнес-статистика: навч. посібник. / [С.О.Матковський, О.С.Гринькевич, М.Л.Вдовин, О.М.Вільчинська, О.Р.Марець, О.З.Сорочак] – К.: Алерта, 2016. – 280 с.