Правове забезпечення гендерної рівності

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Андрусяк Ірина Павлівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: На основі аналізу норм міжнародного права й чинного законодавства України визначити сутність і поняття ґендерної рівності, розглянути проблему дискримінації прав жінок та шляхи її подолання, дослідити розвиток принципу рівності прав і можливостей жінок й чоловіків у законодавстві, а також виробити пропозиції й рекомендації щодо впровадження принципу ґендерної рівності в національну правову систему. Розвивати позитивне ставлення до реалізації ідеалів і цінностей розвитку демократичного суспільства в світі. Готувати студентів до активної позиції щодо реалізації ідеалів і цінностей розвитку демократичного суспільства в світі, Європі, Україні. Виховувати відповідальність щодо збереження миру, прав людини.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності. Загальні компетентності (ЗК): ЗК9. Здатність працювати в команді; ЗК10. Здатність діяти на основі етичних міркувань; ЗК12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та ґендерні проблеми; ЗК14. Цінування та повага різноманітності і мультикультурності; Спеціальні (фахові) компетентності (СК): СК3. Цінування та повага до гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння її правової природи; СК4. Здатність застосовувати Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, а також прецедентну практику Європейського суду з прав людини; СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): РН15. Застосовувати в професіи?ніи? діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національноі? правовоі? систем; РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів; РН 24. Розуміти і враховувати особливості професійної діяльності та етичні норми діяльності юриста; РН 25. Аналізувати історію формування правових явищ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Супутні і наступні навчальні дисципліни: Історія держави і права України; Історія держави і права зарубіжних країн, Конституційне право України.
Короткий зміст навчальної програми: Успішний розвиток та формування сучасної правової системи України має ґрунтуватися на усвідомленні цінності людського життя, важливості повноцінного та гармонійного розвитку кожної особистості, забезпеченні прав людини, необхідності створення умов для самореалізації людського потенціалу. Це можливо тільки за умови забезпечення ґендерної рівності. Ідея ґендерної рівності є невід’ємним складовим елементом рівності, розвитку та миру в усьому світі. Без неї неможливе утвердження засад демократії, свободи, справедливості та толерантності. Сьогодні питання забезпечення рівних прав чоловіків і жінок є одним з ключових в загальному контексті утвердження прав і свобод людини. Діяльність міжнародних організації, прийняття міжнародних актів значною мірою спрямовано на досягнення цієї мети. Попри значну кількість міжнародно-правових актів, діяльності міжнародних інституцій, багатолітню практику законодавчого забезпечення рівноправності чоловіків і жінок, і сьогодні українське суспільство обтяжене ґендерними стереотипами, упередженостями, сексизмом, ґендерною дискримінацією. Необхідні зміни на рівні суспільної свідомості, управління, форм, методів і механізмів утвердження та забезпечення ґендерної рівності.
Опис: 1. Основні категорії та поняття ґендерної рівності. Законодавчі колізії пов’язані з поняттям «ґендерна рівність». 2. Стереотипні уявлення про чоловіків і жінок та шляхи їх подолання. Ґендерні асиметрії в мові: законодавче унормування вживання в Украі?ні фемінітивів.3. Роль міжнародних та національних інституцій в забезпеченні ґендерної рівності. Закріплення та забезпечення ґендерної рівності на рівні національного законодавства. 4. Ґендерна рівність у виборчому законодавстві. Суфражизм як форма боротьби за виборче право у Великій Британії. 5. Жінки в демократичному світі. Участь жінок в політичній владі Європи. 6. Поява ідеї ґендерної рівності в українській правовій думці. Український жіночий руху та його роль у розвитку ґендерної рівності. 7. Громадянське суспільство крізь призму ґендерної проблематики. Права жінок у системі прав людини: загальні, специфічні. Права чоловіків у системі прав людини. 8. Трудові правовідносини та відносини в сфері зайнятості: ґендерний аналіз. Етика ґендерних відносин на ринку праці. 9. Ґендерні категорії в кримінально-виконавчому праві. Кримінально-правовий погляд на жіночу злочинність 10. Забезпечення ґендерної рівності в сімейних правовідносинах. Подружні правовідносини як особливий вид сімейних правовідносин. 11. Ґендерно орієнтоване бюджетування. Сучасні міжнародні підходи та інструменти впровадження ґендерно орієнтованого бюджетування. 12. Насильство в сім’ї, форми домашнього насильства. Ґендерні стереотипи як фактор ризику девіантної поведінки. 13. Конвенція про ліквідацію усіх форм дискримінації щодо жінок – історія прийняття та принципи функціонування. Характеристика CEDAW як міжнародного договору у сфері захисту прав людини. 14. Ґендерно-правова експертиза актів законодавства та проєктів нормативно-правових актів. Значення та основні завдання ґендерно-правові експертизи. 15. Досвід зарубіжних краі?н у побудові ґендерних стратегіи?. Ґендерна рівність у Швеції. Ґендерна рівність у Фінляндії. Ґендерна рівність у країнах ЄС.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; контрольна робота; виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в НУ «Львівська політехніка». Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів написання КР.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Андрусяк І. П. Правове забезпечення ґендерної рівності: навчальний посібник. Львів: Галицька видавнича спілка, 2023. 176 c. 2. Аніщук Н. В. Основи гендерного права України. Одеса: Фенікс, 2013. 208 с. 3. Марценюк Т.О. Гендер для всіх. Виклик стереотипам. Київ: Основи, 2017. 256 с. 4. Марценюк Т. Чому не варто боятися фемінізму. Київ : КОМОРА, 2018. 328 с. 5. Фулей Т. І. Основи ґендерної рівності: навчально-методичний посібник для суддів. Київ: ТЮТЮКІН, 2010. 240 с. 6. Ґендерна політика в системі державного управління: підручник / за заг. ред. М. М. Білинської. Запоріжжя: Друкарський світ, 2011. 132 с. 7. Еволюція правового становища жінок: історія і сучасність / упоряд. О. М. Руднєва, О. Р. Дашковська. Харків: Право, 2000. 196 с. 8. Жінки та чоловіки на ринку праці України / порівняльне дослідження України та ЄС. Київ: Компанія ВАІТЕ, 2011. 32 с. 9. Сім’я та сімейні відносини в Україні: сучасний стан і тенденції розвитку. Київ: ТОВ «Основа-Принт», 2009. 248 с. 10. Левченко К. Б. Гендерна політика в Україні: визначення, формування, управління. Харків: Вид-во Нац. ун-ту внутр. Справ, 2003. 348 с. 11. Мельник Т. М. Творення суспільства ґендерної рівності: міжнародний досвід. Закони зарубіжних країн з ґендерної рівності. Київ: Столос, 2010. 440 с. 12. Інша оптика : ґендерні виклики сучасності : збірник наукових праць / упоряд. В. Агеєва, Т. Марценюк. Київ : Смолоскип, 2019. 256 с. 13. Суслова О. Рівні права та можливості жінок і чоловіків у місцевому самоврядуванні: стандарти, пріоритети, поради. К.: ТОВ “Видавництво “Юстон”, 2020. 40 с. 14. Перес Кріадо, Керолайн. Невидимі жінки. Як вижити у світі, де навіть цифри брешуть на користь чоловіків. Пер. з англ. Ірини Гнатковської. Х.: Віват, 2021. 416 с. 15. Андрусяк І. П. Правове забезпечення ґендерноі? рівності : конспект лекціи? для студентів спеціальності 081 «Право» освітньо-кваліфікаціи?ного рівня «бакалавр» / І. П. Андрусяк. Львів : Видавництво Львівськоі? політехніки, 2020. 100 с. 16. Правове забезпечення ґендерної рівності: методичні вказівки до семінарських занять для студентів спеціальності «Право» / Укл.: І.П.Андрусяк. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. 20 с. 17. Андрусяк І. П. Електронний навчально-методичний комплекс «Правове забезпечення ґендерної рівності». URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14314 18. Відео: CEDAW Швидко та стисло: Принцип діи?сноі? рівності. URL: https://youtu.be/QlfWDg-iqiM. 19. Відео: CEDAW Швидко та стисло: Принцип недискримінаціі? . URL: https://youtu.be/cLydkVnPUjk?list=PLsyMqce-DX4LX1XxaCu75aD-1a7sMdYzv. 20. Відео: CEDAW Швидко та стисло: Принцип зобов’язань держави . URL: https://youtu.be/BDd0Ca0JDpc?list=PLsyMqce-DX4LX1XxaCu75aD-1a7sMdYzv.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).