Конституційне право України

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.008
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: В.Б. Ковальчук, С.Б. Цебенко
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою вивчення навчальної дисципліни «Конституційне право України» є формування вміння правильно оцінювати конкретні конституційно-правові явища, знати та вміти правильно застосовувати чинне конституційне законодавство України.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК2. Знання і розуміння ретроспективи формування правових та державних інститутів. СК3. Повага до честі і гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння їх правової природи. СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК8. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності.
Результати навчання: ПР2. Здійснювати аналіз суспільних процесів у контексті аналізованої проблеми і демонструвати власне бачення шляхів її розв’язання. ПР3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обґрунтованістю. ПР7. Складати та узгоджувати план власного дослідження і самостійно збирати матеріали за визначеними джерелами. ПР15. Демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм фундаментальних галузей права. ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки. ПР22. Вміти користуватися конституційно-правовими механізмами та інструментами щодо гарантування прав людини, забезпечення правовладдя та народовладдя. ПР23. Аналізувати і правильно застосовувати норми матеріального та процесуального права. ПР24. Демонструвати знання правових норм, що визначають організацію і зміст діяльності органів державної влади. Комунікація (КОМ): КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. АіВ4. Здатність демонструвати розуміння чинного законодавства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Порівняльне конституційне право. Конституційна юрисдикція.
Короткий зміст навчальної програми: Конституційне право України є цілісним навчальним курсом. Його вивчення має бути послідовне й систематичне. Успішне вивчення курсу конституційного права України передбачає освоєння студентами лекційного матеріалу, його закріплення та поглиблення на практичних (семінарських) заняттях, самостійне вивчення нормативної, навчальної та наукової літератури Конституційне право України як навчальна дисципліна має велике значення у підготовці майбутніх спеціалістів-юристів, оскільки, з одного боку, формує цілісне бачення майбутніх фахівців щодо сутності та змісту України як держави суверенної, демократичної, правової та соціальної, правового становища людини і громадянина в державі, з іншого - розуміння конституційного законодавства України як цілісної, логічно побудованої нормативно-правової системи, його значення і ролі для правової системи України.
Опис: 1. Конституційне право України як галузь права, наука і навчальна дисципліна. Поняття, предмет, метод та принципи конституційного права України. 2. Система конституційного права України. Поняття системи конституційного права України та характеристика її складових елементів. 3. Конституційно-правові відносини та конституційно-правова відповідальність. Поняття та ознаки конституційно-правових відносин. Конституційно-правова відповідальність. 4. Джерела конституційного права України. Поняття, юридичні ознаки, класифікація джерел конституційного права України. 5. Конституція України як Основний Закон суспільства і держави. Поняття, кваліфікуючі ознаки, структура, система, функції та правова охорона Конституції України. Поняття та система сучасного конституціоналізму. 6. Основи конституційного ладу України. Поняття «конституційного ладу України» і його засади. Конституційні основи державного ладу, суспільного ладу та громадянського суспільства в Україні 7. Конституційно-правовий статус людини і громадянина. Класифікація прав і свобод людини і громадянина. Гарантії прав і свобод людини і громадянина. Конституційні обов`язки людини і громадянина в Україні. Забезпечення прав і свобод громадян на тимчасово окупованій території України. 8. Громадянство України. Поняття «громадянство України». Принципи громадянства. Підстави набуття громадянства України. Підстави припинення громадянства України 9. Конституційні засади виборчої системи і виборчого права в Україні. Поняття та засади виборчого права. Поняття та види виборчої системи та виборів в Україні. 10. Конституційні основи референдумів в Україні. Поняття та класифікація референдумів в Україні. Предмет всеукраїнського та місцевого референдуму в Україні. Референдний процес в Україні. 11. Верховна Рада України – єдиний орган законодавчої влади в Україні. Поняття Верховної Ради – парламенту України. Функції та повноваження, склад і поняття структури Верховної Ради України. 12. Конституційно-правовий статус народного депутата України, Рахункової палати, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. 13. Президент України – глава держави. Загальна характеристика конституційно-правового статусу Президента України. Поняття та види виборів Президента України. 14. Кабінет Міністрів України – вищий орган у системі органів виконавчої влади України. Склад Кабінету Міністрів України та порядок його формування. Основні завдання, функції та повноваження Кабінету Міністрів України. 15. Центральні органи виконавчої влади України. Статус, утворення, реорганізація та ліквідація міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. 16. Місцеві державні адміністрації. Статус місцевих державних адміністрацій. Особливості правового статусу військово-цивільних адміністрацій. 17. Конституційний Суд України. Поняття та особливості правового статусу Конституційного Суду України. Функції та повноваження Конституційного Суду України. Особливості актів Конституційного Суду України. 18. Суди загальної юрисдикції в Україні. Прокуратура та адвокатура України. Вища рада правосуддя. Конституційно-правові основи функціонування судів, Вищої ради правосуддя, прокуратури, адвокатури в Україні. 19. Територіальний устрій України. Поняття, принципи, форми, система Система адміністративно-територіального устрою України. 20. Місцеве самоврядування в Україні. Асоціації органів місцевого самоврядування. Органи самоорганізації населення. Поняття, юридична природа та принципи місцевого самоврядування. Система та функції місцевого самоврядування в Україні.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії, брейн-ринг тощо); письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу, вирішення практичних завдань тощо); захист індивідуального письмового завдання; виконання домашнього письмового завдання; екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК – екзамену. Кількість балів, відведених на ПК складає 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів. Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Совгиря О.В., Шукліна Н.Г. Конституційне право України. Повний курс: навчальний посібник. Київ : Юрінком Інтер. 2021 р. 556 с. 2. Конституційне право: підручник / за загальною редакцією М.І. Козюбри. / Ю.Г. Барабаш, О.М. Бориславська, В.М. Венгер, М.І. Козюбра, А.А. Мелешевич. К. : Ваіте, 2021. 528 с. 3. Конституційне право України : підручник / за заг. ред. Т. М. Слінько. Харків : Право, 2020. 592 с. 4. Конституційне право України : навч.-метод. посібник / Д. С. Терлецький, М. В. Афанасьєва, Ю. Д. Батан та ін. ; за заг. ред. Д. С. Терлецького. Одеса: Національний університет «Одеська юридична академія», 2020. 242с. 5. Проблеми сучасної конституціоналістики : навч. посіб. Вип. 4. Конституційне гуманітарне право / за заг. ред. А. Р. Крусян, А. А. Єзерова. Київ : Юрінком Інтер, 2018. 524 с. 6. Афанасьєва М. В., Бальцій Ю. Ю., Батан Ю. Д. Конституційне право України: прагматичний курс : навч. посіб. Одеса : Юридична література, 2017. 256 с. 7. Федоренко B. Л. Конституційне право України : підручник. Київ : Ліра-К, 2016. 616 с. 8. Проблеми сучасної конституціоналістики : навч. посіб. Вип. 3. Сучасний український конституціоналізм / за заг. ред. А. Р. Крусян. Одеса : Фенікс, 2015. 523 с. 9. Веніславський Ф. В. Конституційне право України в схемах і таблицях : навч. посіб. Харків : Право, 2014. 376 с. 10. Kovalchuk V., Sofinska I. Zasady decentralizacji wladzy i przyklady jej realizacji w warunkach demokratycznej transformacji: doswiadczenie Ukrainy. Przeglad Prawa Konstytucyjnego. 2020. № 1. S. 131-142. 1. Конституційне право України:Методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять та самостійної роботи для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної форми навчання спеціальності 081 «Право» / Укл. В.Б. Ковальчук, О.Б. Ковальчук, О.І. Ромців. Львів: Інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», 2021. 74 с. 2.Методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять, самостійної роботи та написання контрольних робіт студентами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти заочної форми навчання спеціальності 081 «Право» / Укл. В.Б.Ковальчук, О.І. Ромців, М.С. Пивовар Львів: Інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», 2022. 92 с. 3. Ковальчук О.Б., Ромців О.І. Конституційне право України, частина І: Віртуальне навчальне середовище // Сертифікат № 00320. Номер та дата реєстрації: Е41-131-10/2013 від 25.06.2013 р. URL: http://vns.lp.edu.ua/course/index.php?categoryid=1021.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).