Господарське право
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.040
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: О.І. Баїк
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ).
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК).
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
СК18. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Результати навчання: Програмні результати навчання (РН).
РН 5. Давати короткий правовий висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю.
РН10. Знати та розуміти особливості реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Автономія і відповідальність (АіВ).
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Цивільне право, частина 1
Цивільне право, частина 2
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Господарський процес
Короткий зміст навчальної програми: Господарське право – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на поглиблене вивчення законодавства, яким регулюються господарські правовідносини. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про: поняття, предмет, метод і систему господарського права; господарське законодавство; загальні положення щодо суб’єктів господарювання; правове становище підприємств; правовий статус господарських товариств; правове становище об’єднань підприємств; правовий статус громадянина як суб’єкта господарювання; особливості правового статусу інших суб’єктів господарювання; майнову основу господарювання; загальні положення щодо господарських зобов’язань; господарські договори; правові форми участі держави і місцевого самоврядування в регулюванні господарської діяльності; правові засади захисту економічної конкуренції.
Глибоке засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців.
Опис: Тема 1. Поняття, предмет, метод і система господарського права.
Тема 2. Господарське законодавство.
Тема 3. Загальні положення щодо суб’єктів господарювання.
Тема 4. Правове становище підприємств.
Тема 5. Правовий статус господарських товариств.
Тема 6. Правове становище об’єднань підприємств.
Тема 7. Правовий статус громадянина як суб'єкта господарювання. Особливості правового статусу інших суб’єктів господарювання.
Тема 8. Майнова основа господарювання.
Тема 9. Загальні положення щодо господарських зобов’язань.
Тема 10. Господарські договори.
Тема 11. Правові форми участі держави і місцевого самоврядування в регулюванні господарської діяльності.
Тема 12. Правові засади захисту економічної конкуренції.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів здійснюється шляхом сумування балів за поточний контроль та контрольний захід. Зазначені форми контролю тісно взаємопов’язані й організовуються таким чином, щоб стимулювати ефективну самостійну роботу студентів протягом семестру і забезпечити об’єктивне оцінювання їх знань. Згідно з навчальним планом і в залежності від загальної кількості навчальних годин дисципліни, на поточний контроль відводиться 40% загальної кількості балів, на контрольний захід – 60% загальної кількості балів. Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу:
100-88 балів – оцінка «відмінно» виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
87-80 балів – оцінка «дуже добре» виставляється за знання навчального матеріалу вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
79-71 бал – оцінка «добре» виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
70-61 бал – оцінка «посередньо» виставляється за посередні знання навчального матеріалу, малоаргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
60-50 балів – оцінка «задовільно» виставляється за слабкі знання нав¬чального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач;
49-26 балів – оцінка «незадовільно» з можливістю повторного складання екзамену виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач;
25-00 балів – оцінка «незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм господарського права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується:
– здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
– вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
– навики співвідношення причин і наслідків;
– спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
– здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Конституція України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
2. Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV (із змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18. Ст. 144.
3. Актуальні проблеми господарського права : навч. посібник / за ред. В. С. Щербини. Київ : Юрінком Інтер, 2012. 528 с.
4. Вінник О. М. Господарське право : курс лекцій (загальна частина). Київ : Видв-во Ліра-К, 2018. 240 с.
5. Голіна О. В. Договори про надання послуг у сфері господарювання : монографія. Харків : Право, 2019. 200 с.
6. Господарське право : підручник / Д. В. Задихайло, В. М. Пашков, Р. П. Бойчук та ін. ; за заг. ред. Д. В. Задихайла, В. М. Пашкова. Харків : Право, 2012. 696 с.
7. Господарське право : підручник / О. П. Подцерковний, О. О. Квасніцька, А. В. Смітюх та ін. ; за ред. О. П. Подцерковного. Харків : Одіссей, 2010. 640 с.
8. Господарське право України : навч. посібник / за заг. ред. Н. О. Саніахметової. Xарків: Одіссей, 2005. 608 с.
9. Господарське право : практикум / А. Г. Бобкова (кер. авт. кол.), Ю. О. Моісєєв, Ю. М. Павлюченко та ін. ; за заг. ред. А. Г. Бобкової. Харків : Право, 2018. 592 с.
10. Господарський кодекс України : наук.-практ. комент. / за ред. В. М. Косака. Київ : Алетра ; КНТ ; ЦУЛ, 2010. 672 с.
11. Кравчук С. Є. Господарське право : навч. посібник. Київ : Кондор, 2009. 264 с.
12. Мілаш В. С. Господарське право : навч. посібник. Харків : Право, 2017. 328 с.
13. Мілаш В. С. Господарське право : навч. посіб. для підгот. до іспитів. 6-те вид., змін. Харків : Право, 2019. 336 с.
14. Науково-практичний коментар до Господарського кодексу України / за заг. ред. Д. М. Притики, І. В. Булгакової. Київ : Юстиніан, 2010. 1088 с.
15. Науково-практичний коментар Господарського кодексу України / О. А. Беляневич, О. М. Вінник, В. С. Щербина [та ін.] ; за заг. ред. Г. Л. Знаменського, В. С. Щербини. 3-тє вид., переробл. і доповн. К. : Юрінком Інтер, 2012. 776 с.
16. Швидка Т. І. Господарське право в схемах і таблицях : навч. посібник. 2-ге вид., перероб. і допов. Харків : Право, 2019. 136 с.
17. Швидка Т. І. Становлення сучасного конкурентного законодавства: світовий і вітчизняний досвід : монографія. Харків : Право, 2018. 168 с.
18. Щербина В. С. Господарське право : підручник. 2-ге вид., переробл. і доповн. Київ: Юрінком Інтер, 2005. 592 с.
19. Щербина В. С. Суб’єкти господарського права : монографія. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 264 с.
20. Щербина, В. С. Господарське право: підручник. Київ : Юрінком Інтер, 2009. 656 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).