Криміналістика

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.03.E.073
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Міжнародне та кримінальне право
Лектор: Доцент, к.ю.н. Анатолій Крижановський
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Криміналістика» є набуття студентами знань, навиків і умінь, пов'язаних з використанням криміналістичних засобів, прийомів і методів у розкритті, розслідуванні, попередженню кримінальних правопорушень та судового розгляду справ щодо них.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК8. Здатність бути критичним і самокритичним. ЗК9. Здатність працювати в команді. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми, формувати та обґрунтовувати правові позиції. СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): ПР1 Визначати переконливість аргументів у процесі оцінки заздалегідь невідомих умов та обставин. ПРЗ. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. ПР4. Формулювати власні обґрунтовані судження на основі аналізу відомої проблеми. ПР5. Давати короткий висновок щодо окремих фактичних обставин (даних) з достатньою обгрунтованістю. ПР6. Оцінювати недоліки і переваги аргументів, аналізуючи відому проблему. ПР17. Застосовувати набуті знання у різних правових ситуаціях, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки. ПР18. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях. ПР35. Демонструвати розуміння змісту окремих інститутів кримінального права та процесу. ПР37. Формулювати обґрунтовані висновки в галузі правоохоронної діяльності та готувати проекти процесуальних документів. Комунікація (КОМ): КОМ4. Пояснювати характер певних подій та процесів з розумінням професійного та суспільного контексту. Автономія і відповідальність (АіВ): АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити Кримінальне право ч.1, ч.2 Кримінальний процес Кримінологія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет, система, завдання і методи криміналістики. Теорія криміналістичної ідентифікації та діагностики. Загальні положення криміналістичної техніки. Техніко-криміналістичні засоби, прийоми їх використання для виявлення, дослідження, вилучення та використання доказової інформації. Криміналістичне вчення про сліди (трасологія). Криміналістичне зброєзнавство (судова балістика) , документознавство.Криміналістичне дослідження зовнішності особи (габітоскопія). Криміналістична реєстрація (обліки). Положення криміналістичної тактики, криміналістичні ситуації, версії та основи планування і організації розслідування. Методика розслідування окремих видів злочинів. Питання підготовки матеріалів для проведення криміналістичних та інших експертних досліджень. Електронний висновок експерта в кримінальному провадженні.
Опис: Тема № 1. Поняття, предмет, система га методи криміналістики Тема № 2. Криміналістична ідентифікація і діагностика. Тема № 3. Загальні положення криміналістичної техніки, криміналістична (судова) фотографія і відеозапис. Тема №4. Криміналістична трасологія (слідознавство) і зброєзнавство та судова балістика. Тема № 5. Техніко-криміналістичне дослідження документів, письма (судове почеркознавство та авторознавство). Тема № 6. Ідентифікація особи за ознаками зовнішності (габітоскопія, габітологія). Тема № 7. Загальні положення криміналістичної тактики та організація планування розслідування. Тема № 8. Тактика слідчого огляду та освідування. Тема № 9. Тактика обшуку. Тема № 10. Тактика допиту. Тема № 11. Тактика пред'явлення для впізнання. Тема № 12. Тактика проведення слідчого експерименту. Тема № 13. Тактика використання спеціальних знань (судових експертиз). Тема №14. Загальні положення криміналістичної методики. Тема №15. Методика розслідування вбивств та вбивств на замовлення. Тема № 16. Методика розслідування грабежів та розбоїв. Тема № 17. Методика розслідування крадіжок. Тема№ 18. Методика розслідування шахрайства.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи усні відповіді та виконання практичних завдань на практичних (семінарських) заняттях, підготовку доповідей, презентацій тощо. Поточний контроль проводиться у формах фронтального стандартизованого усного опитування студентів; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх. Виконання індивідуального науково-дослідного завдання передбачає роботу студента за певним переліком тем (завдань), вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу. Оцінювання результатів навчання здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні (семінарські) заняття, робота у ВНС - 60 балів. Індивідуальне наукове дослідне завдання, наукові публікації, участь у конференції, Всеукраїнському конкурсі, та інше - 30 балів. Контрольна робота - 10 балів. Максимальна оцінка в балах за дисципліну - 100.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Шевчук В. М. Криміналістика: традиції, новації, перспективи : добірка наук. пр. / упоряд.: Н. А. Чмутова. Харків: Право, 2020. 1280 с. 2.Криміналістика: підручник (2-ге вид.) / за ред. В. В. Пясковського. Київ: Право, 2020. 752 с. 3. Туркот М. С. Експертизи у кримінальному провадженні: науково-практичний посібник / М. С. Туркот, Н. В. Нестор, А. В. Столітній; за заг. ред. А. В. Столітнього. – Київ: Норма права, 2020. – 308 с. 4. Павлова Т. О. Призначення судової експертизи в концепції електронного кримінального провадження: теоретичний та практичний аспекти // Т. О. Павлова, О. Д. Жученко // Юридичний науковий електронний журнал. – 2020. – № 3. – С. 390 – 393. 5. Маковецька Н. Є., Француз-Яковець Т. А., Колодіна А. С., Кір'яков В. В., Бараняк В. М. Криміналістика: навчальний підручник / Н. Є. Маковецька, Т. А. Француз-Яковець, А. С. Колодіна, В. В. Кір'яков, В. М. Бараняк – Київ: Університет «КРОК», 2021. – 512 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).