Земельне право
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.02.E.060
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Н.Я. Заболотна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ).
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК15. Прагнення до збереження навколишнього середовища
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК).
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК9. Здатність використовувати бази даних органів юстиції та інформаційні технології, необхідні під час здійснення юридичної діяльності.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Компетентності професійного спрямування (ПК).
ПК2.3. Знання особливостей правового регулювання екологічних, земельних та аграрних відносин.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни, здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Результати навчання (РН).
РН10. Знати та розуміти особливості реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
РН15. Застосовувати в професійній діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національної правової системи.
РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки.
РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
РН20. Знати категоріальний апарат юридичної науки.
РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
Програмні результати навчання професійного спрямування (ПРН)
ПРН 2.2 Здатність тлумачити і правильно застосовувати норми права, що регламентують екологічні, аграрні, земельні правовідносини, складати проекти юридичних документів, необхідних для вирішення правових спорів у цих сферах, застосовувати набуті знання щодо урегулювання господарських спорів.
Автономія і відповідальність (АіВ).
АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Трудове право
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Цивільне право, ч. 2
Екологічне право
Короткий зміст навчальної програми: Земельне право – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на поглиблене вивчення законодавства, яким регулюються земельні правовідносини. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про: поняття земельного права в правовій системі України, джерела земельного права України, систему органів управління земельним фондом України, земельні правовідносини та право землекористування, право власності та обмежені речові права на землю, правові форми набуття, переходу та припинення права власності на землю, юридичну відповідальність за земельні правопорушення, правовий режим земель сільськогосподарського призначення.
Глибоке засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців.
Опис: Тема: Земельне право в правовій системі України
Тема:Джерела земельного права України.
Тема: Система органів управління земельним фондом України
Тема: Земельні правовідносини та право землекористування
Тема: Право власності та обмежені речові права на землю
Тема:Правові форми набуття, переходу та припинення права власності на землю
Тема: Юридична відповідальність за земельні правопорушення
Тема: Правовий режим земель сільськогосподарського призначення
Методи та критерії оцінювання: Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); практичні (проведення експерименту, практики); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Основними маркерами організації освітнього процесу з навчальної дисципліни «Земельне право», є формування компетентностей, розвитку компетентностей, перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей, корекції основних компетентностей, комбіновані, інтерактивні, інтегровані заняття (заняття «дискусійна група», заняття з навчанням одних студентів іншими), заняття формату «прес-конференції», ділові ігри, форуми, брифінги, квести, тощо.
Під час контрольних заходів застосовується система об'єктивної оцінки знань, навичок та умінь, зокрема, з використанням інноваційних технічних засобів, інтерактивних платформ. Зокрема, студенти мають змогу розв’язувати тестові завдання з у мережевому електронному навчально-методичному комплексі «Земельне право» через мережу Інтернет у Віртуальному навчальному середовищі Львівської політехніки.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Земельне право». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо. Поточний контроль проводиться з метою вияснення готовності студентів до практичних занять у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); бліц - опитування, що являє собою або суцільне опитування всіх присутніх студентів або вибіркове опитування частини присутніх.
Самостійна робота студента - це робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, доповідей, рефератів тощо. До основних форм самостійної та індивідуальної роботи з дисципліни «Земельне право» відносяться: 1) опрацювання лекційного матеріалу; 2) написання реферату.
Формою семестрового контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни «Земельне право» за семестр є заліковий контроль, який проводиться у формі заліку за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу.
Критерії оцінювання розроблені за чотирибальною системою («відмінно», «добре», «задовільно», «незадовільно») з урахуванням повноти і правильності виконання завдань та обов’язковим переведенням оцінок у шкалу ECTS і 100-бальну шкалу Національного університету «Львівська політехніка» для оцінювання інтегрованих знань студентів із кожного модуля.
Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти денної форми навчання
Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Поточний контроль (ПК)
Усне опитування на практичних заняттях:
- вибіркове опитування, фронтальне опитування тощо;
- виступ із доповіддю, участь в обговоренні та вирішенні практичних завдань тощо;
- робота в групі;
- захист реферату- 65;
- виконання підсумкової залікової контрольної роботи - 35
Разом за дисципліну - 100.
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставляння балів та оцінок
Критерії оцінювання знань та вмінь студента:
Критерії оцінювання знань та вмінь студента за результатами вивчення навчального матеріалу компонента у 100-бальній шкалі:
100–88 балів – («відмінно»)
87–80 балів – («дуже добре»)
79–71 бал – («добре»)
70 –61 бал – («посередньо»)
60–50 балів – («задовільно»)
25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова:
1. Конституція України від 28.06.1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
2. Земельний кодекс України від 25.10.2001 р. за № 2768-ІІІ (із змін. та допов.). Офіційний вісник України. 2001. № 46. Ст. 2038.
3. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-ІV (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40 – 44. Ст. 356.
4. Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2011. № 13. Ст. 112.
5. Водний кодекс України від 06.06.1995 р. № 213/95-ВР (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 1995. № 24. Ст. 214.
6. Кодекс України про надра № 132/94-ВР (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 1994. № 36. Ст. 340.
7. Лісовий кодекс України від 21.01.1994 р. у новій ред. від 08.02.2006 р. № 3852-ХІІ (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 1994. № 17. Ст. 99.
8. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-ІІІ (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2002. № 21. Ст. 135.
9. Про природно-заповідний фонд України: Закон України від 16.06.1992 р. № 2456-ХІІ (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 1992. № 34. Ст. 502.
10. Про оренду землі: Закон України від 06.10.1998 р. в ред. від 05.11.2003 р. № 1211-ІV (з наст. змін. та допов.). Офіційний вісник України. 2003. № 44. Ст. 2288.
11. Про захист конституційних прав громадян на землю: Закон України від 20.01.2005 р. № 2375-ІV. Офіційний вісник України. 2005. № 4. Ст. 195.
12. Про особисте селянське господарство: Закон України від 15.05.2003 р. № 742-ІV (з наст. змін. та допов.). Офіційний вісник України. 2003. № 23. Ст. 1014.
13. Про фермерське господарство: Закон України від 19.06.2003 р. № 973-ІV (з наст. змін. та допов.). Офіційний вісник України. 2003. № 29. Ст. 1430.
14. Про меліорацію земель: Закон України від 14.01.2000 р. № 1389-ХІV (з наст. змін. та допов.). Офіційний вісник України. 2000. № 6. Ст. 2000.
15. Про охорону земель: Закон України від 19.06.2003 р. № 962-ІV (з наст. змін. та допов.). Офіційний вісник України. 2003. № 29. Ст. 1431.
16. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження родючості ґрунтів: Закон України від 04.06.2009 р. № 1443-VI (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2009. № 47. Ст. 719.
17. Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах: Закон України від 17.03.2011 р. № 3159-VI. Офіційний вісник України. 2011. № 28. Ст. 1153.
18. Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об’єктів: Закон України від 09.07.2010 р. № 2480-VI (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2011. № 1. Ст. 1.
19. Про благоустрій населених пунктів: Закон України від 06.09.2005 р. № 2807-ІV (з наст. змін. та допов.). Офіційний вісник України. 2005. № 40. Ст. 2528.
20. Про основи містобудування: Закон України від 16.11.1992 р. № 2781-ХІІ (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 1992. № 52. Ст. 683.
21. Про регулювання містобудівної діяльності: Закон України від 17.02.2011 р. № 3038-VI (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2011. № 34. Ст. 343.
22. Про Генеральну схему планування території України: Закон України від 07.02.2002 р. № 3059-ІІІ. Офіційний вісник України. 2002. № 10. Ст. 466.
23. Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку: Закон України від 29.11.2001 р. № 2866-ІІІ (з наст. змін. та допов.). Відомості Верховної Ради України. 2002. № 10. Ст. 78.
24. Положення про Державне агентство земельних ресурсів України: затв. указом Президента України від 08.04.2011 р. Офіційний вісник України. 2011. № 29. Ст. 1253.
25. Про затвердження класифікації видів цільового призначення земель: накааз Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. № 548, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 р. за № 1011/18306. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1011-10.
26. Про затвердження Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства: наказ Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 р. (в ред. від 06.05.2007 р.) № 171. Офіційний вісник України. 1998. № 18. Ст. 110.
27. Порядок обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій і об’єктів у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища: постанова Верховної Ради України від 29.10.1992 р. № 2751-ХІІ. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 46. Ст. 637.
28. Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру: постанова Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15. Офіційний вісник України. 2015. № 7. Ст. 164.
29. Про затвердження Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб: постанова Кабінету Міністрів України від 11.04.2002 р. № 502. Офіційний вісник України. 2002. № 15. Ст. 818.
30. Про затвердження порядку користування землями водного фонду: постанова Кабінету Міністрів України від 13.05.1996 р. № 502. Зібр. постанов Уряду України. 1996. № 11. Ст. 326.
31. Порядок погодження і видачі дозволів на спеціальне водокористування: постанова Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 321. Офіційний вісник України. 2002. № 12. Ст. 590.
32. Порядок видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду: постанова Кабінету Міністрів України від 12.07.2005 р. № 557. Офіційний вісник України. 2005. № 28. Ст. 1631.
Допоміжна:
1. Даниленко Б. В. Земельне право: новий підхід до обґрунтування існування як самостійної галузі права. Часопис Київського університету права. 2013. № 3. С. 233-239.
2. Долинська М. С. Особливості нотаріального посвідчення договору дарування земельної ділянки. Форум права. 2012. № 1. С. 269–274.
3. Долинська М. С. Земельні питання в нотаріальній практиці. Бібліотечка нотаріуса. – Додаток до журналу «Нотаріат для Вас». Київ, 2012. 91 с.
4. Мірошниченко А. М. Колізії в правовому регулюванні земельних відносин в Україні: автореф. дис. … докт. юрид. наук: 12.00.06; Київський нац. ун-т імені Тараса Шевченка. Київ, 2010. 33 с.
5. Міхно О. І. Конспект лекцій з дисципліни «Земельне право» (для студентів денної та заочної форм навчання усіх напрямів підготовки університету); Харк. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків: ХНУМГ, 2014. 156 с.
6. Первомайський О. О. Закон України «Про концесії» (з дод.): навч.-практ. комент. станом на 1 лип. 2005 р. Харків: Страйд, 2005. 164 с.
7. Ришкова Л. В. Правове регулювання охорони та використання особливо цінних земель: автореф. дис. … канд. юрид. наук: 12.00.06; Нац. юрид. акад. України ім. Ярослава Мудрого. Харків, 2010. 17 с.
8. Санніков Д. В. Особливості використання і охорони земельних ділянок для садівництва громадян: моногр. Харків: ФІНН, 2010. 160 с.
9. Тести з навчальної дисципліни «Земельне право України» / Уклад.: А. П. Гетьман, М. В. Шульга, Г. В. Анісімова та ін. Харків: Нац. юрид. акад. України, 2010. 111 с.
10. Троцька М. В. Проблеми правового регулювання становлення й розвитку комунальної власності на землю: моногр. Полтава: Полтав. літератор, 2010. 218 с.
11. Федорович В. І., Барабаш Н. П. Земельне право України. Програма курсу для студентів юридичного факультету. Львів: Юридичний факультет Львівського національного університету імені Івана Франка. 2010. 36 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).