Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: Віктор Васійчук
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: 2.1. Мета вивчення навчальної дисципліни: -практична підготовка майбутніх фахівців щодо створення безпечних умов життя і діяльності, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства; - формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки., визнаного відповідними державними стандартами освіти.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Загальних: ЗК 15. Прагнення до збереження навколишнього середовища Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної правничої діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування правових доктрин, принципів і правових інститутів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання АіВ 3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики. Лекції, практичні заняття -інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Поточний контроль –виконання та захист практичних і лабораторних робіт. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, бліц опитування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Перелік попередніх навчальних дисциплін та супутніх навчальних дисциплін № з/п Попередні навчальні дисципліни Супутні і наступні навчальні дисципліни 1 Математика Екологія 2 Фізика Правознавство 3 Біологія Професійна та цивільна безпека 3 Хімія 4 Психологія
Короткий зміст навчальної програми: 3. Анотація навчальної дисципліни Навчальна дисципліна «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» об’єднує систему знань і навиків з охорони праці (ОП) яка вивчається з метою формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки і пожежної безпеки, визнаного відповідними державними стандартами освіти, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров’я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності та заходів безпеки життєдіяльності (БЖД) метою якої є теоретична та практична підготовка майбутніх фахівців щодо створення безпечних умов життя і діяльності, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства.
Опис: Міжнародні норми та законодавство України в галузі охорони праці. Державне управління охорони праці та організація охорони праці на виробництві. Навчання з питань охорони праці Розслідування та облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві. Гігієна праці та виробнича санітарія Електробезпека. Категорії і поняття в безпеці життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик як кількісна оцінка небезпек Природні загрози та характер їхніх проявів і дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки Техногенні небезпеки та їх наслідки. Характеристика надзвичайних ситуацій техногенного характеру. 1Пожежна безпека Хімічна безпека Управління силами та засобами об’єкту господарювання під час НС Забезпечення заходів і дій в межах єдиної системи цивільного захисту
Методи та критерії оцінювання: Методи діагностики знань: 1. Виконання індивідуальних лабораторних робіт. 2. Виконання розрахунково-графічної (контрольної) роботи. 3. Виконання практичної роботи Підсумковий контроль: 1. Залікова робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів Розподіл балів у 100-бальній шкалі Поточний контроль (ПК), бали Разом за дисципліну Залікова робота Розрахунково-графічна (контрольна) робота Лабораторні роботи Письмова компонента (Тестовий контроль) 60 15 3х5=15 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1 . Нагурський О.А., Васійчук В.О., Витрикуш Н.М., Параняк Н.М. Застосування ризик-орієнтовного підходу для побудови імовірнісних структурно-логічних моделей виникнення та розвитку надзвичайних ситуацій. Методичні вказівки до виконання розрахунково-графічної роботи з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей- Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. – 20 с. 2 . Розслідування та облік нещасних випадків невиробничого характеру. Методичні вказівки до виконання практичної та самостійної роботи з дисциплін "Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів всіх спеціальностей / Укл. М.О. Токарєва, В.О. Васійчук, С.І. Качан.– Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“, 2018.–28 с. 3 . В.О. Васійчук, О.А. Нагурський, В.В. Ляхов. Цивільний захист: Навчальний посібник для проведення занять з цивільного захисту зі співробітниками НУ «Львівська політехніка».– Львів: ТзОВ "Видавничий дім "Панорама", 2021– 163 с. 4 . М.О. Токарєва, В.О. Васійчук. Системи кондиціювання повітря виробничих та офісних приміщень. Методичні вказівки до виконання практичної та самостійної роботи з дисциплін "Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» і «Промислова та цивільна безпека» для студентів всіх спеціальностей – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка“, 2017. – 20 с. 5 В. О. Васійчук. Словник. Радіаційна безпека. Львів: Видавництво Західно-Український консалтинг центр, 2021. – 204 c. 6 . Безпека у надзвичайних ситуаціях. Методичні вказівки до виконання розділу в дипломних проектах. / Укл.: Качан С.І., Васійчук В.О., Гіщак Х.Я., Мохняк С.М., Гончарук В.Є. – Львів.– 2013.- 48 с. 7 . Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Розрахунок втрат підприємства у зв'язку з нещасним випадком на виробництві" з дисципліни "Основи охорони праці та безпека життєдіяльності" для студентів всіх спеціальностей і форм навчання Інституту економіки і менеджменту / Укл.: к.т.н, ас. О. Мацьків. – Львів: НУ "ЛП", 2019. – 18 с. 8 . Ступницька Н.В., Романів А.С., Витрикуш Н.М., Параняк Н.М., Дацько О.С. Дослідження та розрахунок природного освітлення: Методичні вказівки до лабораторної роботи № 7 з дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» для студентів денної та заочної форм навчання усіх спеціальностей - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. – 20 с. 9 . Довідник для виконання розрахунково-графічних робіт з «Безпеки життєдіяльності» і «Цивільного захисту» для всіх спеціальностей і форм навчання / Укл.: Качан С. І., Мохняк С.М., Васійчук В.О., Гончарук В.Є., Гіщак Х.Я. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011. - 29 с. 8. Рекомендована література Базова література 1. Безпека життєдіяльності. Васійчук В.О., Петрук М.П., Гіщак Х.Я., Карп’як Н.М., Вахула О.М., Гончарук В.Є. та інш. Конспект лекцій для студентів всіх спеціальностей і форм навчання. За редакцією доц. Мохняка С.М. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 2. Безпека життєдіяльності. С.М. Мохняк, В.О. Васійчук., О.С. Дацько, О.І. Козій, А.С. Романів, М.П. Петрук, В.В. Скіра Навчальний посібник. Видавництво НУ "Львівська політехніка", 2009.- 264 с. Рекомендувала Науково-методична рада НУ "Львівська політехніка". 3. Безпека життєдіяльності. О.С. Дацько, О.І. Козій, С.М. Мохняк, М.П. Петрук, В.В. Скіра. Під редакцією В.О. Васійчука. Конспект лекцій (електронний). Для студентів дистанційної форми навчання за грантом International assistance project “Supporting economic transformation of Ukraine by developing education in teleinformatic technologies – e-economy” – Львів.– 2006.- 202 с. 4. Пістун І.П. Курс лекцій з безпеки життєдіяльності. Львів, 1997. 5. Безпека при роботі з персональним компютером. Дзяна Г.О., Дзяний Р.Б., В.О. Васійчук. Навчальний посібник з дисциплін “Охорона праці” і “Ергономіка” для студентів усіх спеціальностей.–Львів, 2005.-40 с. 6. Гогіташвілі Г.Г. Основи охорони праці / Г.Г. Гогіташвілі, В.М. Лапін. – К., 2008. – 302 с. 7. Жидецький В.Ц., Джигирей В.С., Мельников О.В. Основи охорони праці: Підручник. -5-те вид., доп. –Львів: Афіша, 2002.-350с. 8. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці.: Навчальний посібник.- Суми :ВТД „Університетська книга”, 2003.- 496 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).