Медіація та альтернативні способи вирішення спорів
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.01.E.055
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Олена Різенко
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК).ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
Спеціальні (фахові) компетентності (СК).СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Компетентності професійного спрямування(ПК).ПК 1.6. Здатність вирішувати спори традиційно та за допомогою альтернативних методів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
ПРН1.3. Формувати обґрунтовані висновки та рекомендації щодо вирішення проблемних питань у публічній сфері.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни
Теорія та філософія права
Адміністративне право
Цивільне право
Супутні дисципліни
Адміністративне судочинство
Сімейне право
Господарський процес
Наступні дисципліни
Організація адвокатури та адвокатської діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні та практичні аспекти позасудового врегулювання конфліктів. Вона спрямована на вивчення основних методів альтернативного вирішення спорів (ADR), зокрема медіації, арбітражу, переговорів та примирних процедур.
У межах курсу розглядаються правові засади та механізми застосування медіації в Україні та світі, особливості діяльності медіатора, етичні стандарти та принципи проведення переговорів. Значна увага приділяється аналізу практичних кейсів та розвитку комунікативних навичок, необхідних для успішного вирішення конфліктів.
Опис: 1. Загальні засади альтернативного вирішення спорів
2. Правові основи медіації
3. Процес медіації та його етапи
4. Принципи та етика медіації
5. Медіатор як ключова фігура процесу медіації
6. Медіація у сімейних та трудових спорах
7. Комерційна та корпоративна медіація
8. Онлайн-медіація та цифрові технології у врегулюванні спорів
9. Альтернативні способи вирішення спорів: арбітраж, переговори, фасилітація
10. Перспективи розвитку медіації в Україні та світі
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є:
• усне опитування на семінарських заняттях,
• робота в групі на семінарських заняттях, участь в дискусії
• виступ на семінарських заняттях із індивідуальним науково-дослідним завданням (презентація, реферат, доповідь).
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів:
Практичні (семінарські) заняття - 60
Контрольна робота - 10
Індивідуальне науково-дослідне завдання/презентація, реферат, доповідь - 10
Підсумкове контрольне тестування - 20
Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
Робоча програма навчальної дисципліни «Медіація та альтернативні способи вирішення спорів» для здобувачів освіти за освітньою програмою «Право» (укладачі - О.В. Різенко)
Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи (укладачі – О.В. Різенко)
Методичні вказівки до виконання контрольних робіт (укладачі –О.В. Різенко).
Віртуальне навчальне середовище дисципліни «Медіація та альтернативні способи вірішення спорів».
Рекомендована литература
1. Закон України «Про медіацію». URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20
2 . Господарський процесуальний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-124.
3. Цивільний процесуальний кодекс України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-155.
4. Кодекс адміністративного судочинства України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15
Базова
1. Бусуйок Д.Ю. Медіація в Україні: правові засади та перспективи розвитку. Київ: Юрінком Інтер, 2022.
2. Калиновський В. Альтернативні способи вирішення спорів: міжнародний досвід та українські реалії. Харків: Право, 2021.
3. Пилипенко П.Д. Основи медіації та переговорів. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2020.
4. Сливка С.В. Медіація як спосіб позасудового врегулювання спорів. Київ: НАПрН України, 2021.
5. Чернявський С.С. Правове регулювання медіації в цивільному процесі України. Одеса: Юридична література, 2023.
Інформаційні ресурси
1. Офіційний вебсайт Національної асоціації медіаторів України. URL: https://namu.com.ua/
2. Сайт Програми розвитку ООН в Україні (UNDP) – проєкти у сфері медіації. URL: https://www.undp.org/ukraine
3. Європейський центр медіації. URL https://www.euromediation.eu/
4. Єдиний державний реєстр судових рішень (для аналізу практики застосування медіації у судочинстві). URL: https://reyestr.court.gov.ua/
5. Єдиний державний вебпортал електронних послуг( розділ «Медіація»). URL: https://my.gov.ua/info/services
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).