Медіація та альтернативні способи вирішення спорів

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.01.E.055
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Олена Різенко
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у здобувачів комплексного розуміння концептуальних засад, правової природи та механізмів застосування медіації та інших альтернативних способів вирішення спорів у сучасній правовій системі. Дисципліна спрямована на набуття теоретичних знань щодо нормативно-правового регулювання процедур позасудового врегулювання конфліктів, міжнародних стандартів та національних особливостей їхнього застосування, а також на розвиток практичних навичок ведення переговорів, медіаційного процесу та застосування інших методів мирного врегулювання спорів. Особлива увага приділяється вивченню переваг та обмежень альтернативного правосуддя, інтеграції медіації у різні галузі права, її значенню для розвантаження судової системи та підвищення ефективності правозастосування. Здобувачі оволодіють методами аналізу конфліктів, навичками фасилітації переговорного процесу, техніками медіаційного впливу та алгоритмами реалізації досягнутих угод, що сприятиме їхній підготовці до професійної діяльності в умовах сучасного правового регулювання спорів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності. Загальні компетентності (ЗК).ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Спеціальні (фахові) компетентності (СК).СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення. Компетентності професійного спрямування(ПК).ПК 1.6. Здатність вирішувати спори традиційно та за допомогою альтернативних методів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях. ПРН1.3. Формувати обґрунтовані висновки та рекомендації щодо вирішення проблемних питань у публічній сфері. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни Теорія та філософія права Адміністративне право Цивільне право Супутні дисципліни Адміністративне судочинство Сімейне право Господарський процес Наступні дисципліни Організація адвокатури та адвокатської діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні та практичні аспекти позасудового врегулювання конфліктів. Вона спрямована на вивчення основних методів альтернативного вирішення спорів (ADR), зокрема медіації, арбітражу, переговорів та примирних процедур. У межах курсу розглядаються правові засади та механізми застосування медіації в Україні та світі, особливості діяльності медіатора, етичні стандарти та принципи проведення переговорів. Значна увага приділяється аналізу практичних кейсів та розвитку комунікативних навичок, необхідних для успішного вирішення конфліктів.
Опис: 1. Загальні засади альтернативного вирішення спорів 2. Правові основи медіації 3. Процес медіації та його етапи 4. Принципи та етика медіації 5. Медіатор як ключова фігура процесу медіації 6. Медіація у сімейних та трудових спорах 7. Комерційна та корпоративна медіація 8. Онлайн-медіація та цифрові технології у врегулюванні спорів 9. Альтернативні способи вирішення спорів: арбітраж, переговори, фасилітація 10. Перспективи розвитку медіації в Україні та світі
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є: • усне опитування на семінарських заняттях, • робота в групі на семінарських заняттях, участь в дискусії • виступ на семінарських заняттях із індивідуальним науково-дослідним завданням (презентація, реферат, доповідь).
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів: Практичні (семінарські) заняття - 60 Контрольна робота - 10 Індивідуальне науково-дослідне завдання/презентація, реферат, доповідь - 10 Підсумкове контрольне тестування - 20 Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення Робоча програма навчальної дисципліни «Медіація та альтернативні способи вирішення спорів» для здобувачів освіти за освітньою програмою «Право» (укладачі - О.В. Різенко) Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи (укладачі – О.В. Різенко) Методичні вказівки до виконання контрольних робіт (укладачі –О.В. Різенко). Віртуальне навчальне середовище дисципліни «Медіація та альтернативні способи вірішення спорів». Рекомендована литература  1. Закон України «Про медіацію». URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20 2 . Господарський процесуальний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-124. 3. Цивільний процесуальний кодекс України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-155. 4. Кодекс адміністративного судочинства України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15 Базова 1. Бусуйок Д.Ю. Медіація в Україні: правові засади та перспективи розвитку. Київ: Юрінком Інтер, 2022.   2. Калиновський В. Альтернативні способи вирішення спорів: міжнародний досвід та українські реалії. Харків: Право, 2021.   3. Пилипенко П.Д. Основи медіації та переговорів. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2020.   4. Сливка С.В. Медіація як спосіб позасудового врегулювання спорів. Київ: НАПрН України, 2021.   5. Чернявський С.С. Правове регулювання медіації в цивільному процесі України. Одеса: Юридична література, 2023.   Інформаційні ресурси 1. Офіційний вебсайт Національної асоціації медіаторів України. URL: https://namu.com.ua/ 2. Сайт Програми розвитку ООН в Україні (UNDP) – проєкти у сфері медіації. URL: https://www.undp.org/ukraine 3. Європейський центр медіації. URL https://www.euromediation.eu/ 4. Єдиний державний реєстр судових рішень (для аналізу практики застосування медіації у судочинстві). URL: https://reyestr.court.gov.ua/ 5. Єдиний державний вебпортал електронних послуг( розділ «Медіація»). URL: https://my.gov.ua/info/services 
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).