Медіація та альтернативні способи вирішення спорів

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.01.E.055
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Олена Різенко
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у здобувачів комплексного розуміння концептуальних засад, правової природи та механізмів застосування медіації та інших альтернативних способів вирішення спорів у сучасній правовій системі. Дисципліна спрямована на набуття теоретичних знань щодо нормативно-правового регулювання процедур позасудового врегулювання конфліктів, міжнародних стандартів та національних особливостей їхнього застосування, а також на розвиток практичних навичок ведення переговорів, медіаційного процесу та застосування інших методів мирного врегулювання спорів. Особлива увага приділяється вивченню переваг та обмежень альтернативного правосуддя, інтеграції медіації у різні галузі права, її значенню для розвантаження судової системи та підвищення ефективності правозастосування. Здобувачі оволодіють методами аналізу конфліктів, навичками фасилітації переговорного процесу, техніками медіаційного впливу та алгоритмами реалізації досягнутих угод, що сприятиме їхній підготовці до професійної діяльності в умовах сучасного правового регулювання спорів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності. Загальні компетентності (ЗК).ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Спеціальні (фахові) компетентності (СК).СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення. Компетентності професійного спрямування(ПК).ПК 1.6. Здатність вирішувати спори традиційно та за допомогою альтернативних методів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях. ПРН1.3. Формувати обґрунтовані висновки та рекомендації щодо вирішення проблемних питань у публічній сфері. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни Теорія та філософія права Адміністративне право Цивільне право Супутні дисципліни Адміністративне судочинство Сімейне право Господарський процес Наступні дисципліни Організація адвокатури та адвокатської діяльності
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні та практичні аспекти позасудового врегулювання конфліктів. Вона спрямована на вивчення основних методів альтернативного вирішення спорів (ADR), зокрема медіації, арбітражу, переговорів та примирних процедур. У межах курсу розглядаються правові засади та механізми застосування медіації в Україні та світі, особливості діяльності медіатора, етичні стандарти та принципи проведення переговорів. Значна увага приділяється аналізу практичних кейсів та розвитку комунікативних навичок, необхідних для успішного вирішення конфліктів.
Опис: 1. Загальні засади альтернативного вирішення спорів 2. Правові основи медіації 3. Процес медіації та його етапи 4. Принципи та етика медіації 5. Медіатор як ключова фігура процесу медіації 6. Медіація у сімейних та трудових спорах 7. Комерційна та корпоративна медіація 8. Онлайн-медіація та цифрові технології у врегулюванні спорів 9. Альтернативні способи вирішення спорів: арбітраж, переговори, фасилітація 10. Перспективи розвитку медіації в Україні та світі
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є: • усне опитування на семінарських заняттях, • робота в групі на семінарських заняттях, участь в дискусії • виступ на семінарських заняттях із індивідуальним науково-дослідним завданням (презентація, реферат, доповідь).
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання студентів: Практичні (семінарські) заняття - 60 Контрольна робота - 10 Індивідуальне науково-дослідне завдання/презентація, реферат, доповідь - 10 Підсумкове контрольне тестування - 20 Разом за дисципліну - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення Робоча програма навчальної дисципліни «Медіація та альтернативні способи вирішення спорів» для здобувачів освіти за освітньою програмою «Право» (укладачі - О.В. Різенко) Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи (укладачі – О.В. Різенко) Методичні вказівки до виконання контрольних робіт (укладачі –О.В. Різенко). Віртуальне навчальне середовище дисципліни «Медіація та альтернативні способи вірішення спорів». Рекомендована литература  1. Закон України «Про медіацію». URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20 2 . Господарський процесуальний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1798-124. 3. Цивільний процесуальний кодекс України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-155. 4. Кодекс адміністративного судочинства України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15 Базова 1. Бусуйок Д.Ю. Медіація в Україні: правові засади та перспективи розвитку. Київ: Юрінком Інтер, 2022.   2. Калиновський В. Альтернативні способи вирішення спорів: міжнародний досвід та українські реалії. Харків: Право, 2021.   3. Пилипенко П.Д. Основи медіації та переговорів. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2020.   4. Сливка С.В. Медіація як спосіб позасудового врегулювання спорів. Київ: НАПрН України, 2021.   5. Чернявський С.С. Правове регулювання медіації в цивільному процесі України. Одеса: Юридична література, 2023.   Інформаційні ресурси 1. Офіційний вебсайт Національної асоціації медіаторів України. URL: https://namu.com.ua/ 2. Сайт Програми розвитку ООН в Україні (UNDP) – проєкти у сфері медіації. URL: https://www.undp.org/ukraine 3. Європейський центр медіації. URL https://www.euromediation.eu/ 4. Єдиний державний реєстр судових рішень (для аналізу практики застосування медіації у судочинстві). URL: https://reyestr.court.gov.ua/ 5. Єдиний державний вебпортал електронних послуг( розділ «Медіація»). URL: https://my.gov.ua/info/services 
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).