Адміністративне право

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.016
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Скочиляс-Павлів Ольга Василівна. Остапенко Олексій Іванович. Лук'янова Галина Юріївна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Адміністративне право» є комплексна підготовка студентів-правників з метою формування і розвитку їх професійної компетенції у сфері публічного адміністрування, спрямована на отримання необхідного обсягу теоретичних правових знань, набуття практичних навиків правозастосування, вирішення практичних завдань, ознайомлення студентів з проблемами та напрямами реформування адміністративних відносин, розуміння взаємовідносин між громадянами та органами публічної адміністрації.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК): СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК7. Здатність застосовувати знання завдань, принципів і доктрин національного права, а також змісту правових інститутів, щонайменше з таких галузей права, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, кримінальне і кримінальне процесуальне право. СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини. СК9. Здатність використовувати бази даних органів юстиції та інформаційні технології, необхідні під час здійснення юридичної діяльності. СК10. Здатність використовувати різноманітні інформаційні джерела для повного та всебічного встановлення певних обставин. СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ і застосування набутих знань у професійній діяльності; СК15. Здатність до самостійної підготовки проєктів актів правозастосування. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення. СК17. Здатність до аналізу національного антикорупційного законодавства та знання напрямів реалізації антикорупційної політики в Україні. СК18. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Результати навчання: РН 5. Давати короткий правовий висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю. РН 6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему. РН10. Знати та розуміти особливості реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права РН12. Вільно використовувати для правничої діяльності доступні інформаційні технології і бази даних РН15. Застосовувати в професіийній діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національної правової системи РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки. РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини. РН23. Демонструвати знання правових норм, що визначають організацію і зміст діяльності органів публічної влади. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права; Конституційне право. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Адміністративний процес; Правове регулювання державної служби в Україні; Адміністративне судочинство; Регулювання публічних послуг і процедур; Діяльність органів місцевого самоврядування; Запобігання корупції у публічній сфері.
Короткий зміст навчальної програми: Адміністративне право є фундаментальною та однією із провідних галузей публічного права. Вивчення даної дисципліни дозволить здобувачам отримати знання про сутність публічного адміністрування, правовий статус суб’єктів публічного адміністрування, їх взаємодію, інструменти, які використовують суб’єкти публічного адміністрування задля реалізації своєї компетенції, правове забезпечення реалізації прав, свобод та інтересів громадян у відносинах з органами публічної адміністрації. Здобувачі також отримають ґрунтовні знання щодо інституту адміністративної відповідальності, адміністративного правопорушення та видів адміністративних стягнень.
Опис: Державне управління, публічне адміністрування та виконавча влада. Поняття адміністративного права та його місце у правовій системі держави. Механізм адміністративно-правового регулювання. Адміністративно-правовий статус Президента України та органів виконавчої влади. Громадські об’єднання та політичні партії як суб’єкти адміністративного права.Публічна служба. Інструменти публічного адміністрування. Громадяни як учасники адміністративно-правових відносин. Адміністративна процедура. Адміністративні послуги в Україні. Захист приватної особи у сфері публічного адміністрування. Адміністративне правопорушення. Адміністративна відповідальність. Провадження у справах про адміністративні правопорушення. Виконання постанов про накладення адміністративних стягнень.
Методи та критерії оцінювання: Засобами діагностики знань (успішності навчання, якісних та кількісних показників) виступають: проведення поточного і семестрового контролю знань студентів. Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Адміністративне право» складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену. Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Адміністративне право». Поточний контроль проводиться у таких формах: фронтального стандартизованого усного опитування студентів за основними питаннями дискурсу; фронтальної перевірки виконання індивідуальних завдань; виклику окремих студентів для самостійного розв'язування практичних завдань чи ситуацій (казусів); опитування з використанням методу «мікрофон». Семестровий контроль: СК з дисципліни «Адміністративне право» проводиться у формі екзамену в терміни, передбачені графіком навчального процесу. Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр. Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за участю асистента чи іншого викладача, який вів практичні заняття з дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): - опитування на семінарських заняттях – 40 балів. Екзаменаційний контроль (ЕК): - письмова компонента – 50 балів. - усна компонента -10 балів. Разом за ЕК – 60 балів. Разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1. Адміністративне право та адміністративний процес в умовах воєнного стану в Україні: навчальний посібник: у 2-х томах. Том 1. Загальне адміністративне право. Особливе адміністративне право; В. Галунько, П. Діхтієвський, О. Гулак та ін.; за заг. ред. В. Галунька, В. Фелика. Одеса: Видавництво «Юридика», 2024. 622 с. 2. Адміністративне право та адміністративний процес України в умовах воєнного стану: монографія; В. Галунько, С. Стеценко, А. Берлач та ін.; за заг. ред. В. Фелика, В. Курила. Київ: Видавництво Людмила, 2023. 704 с. 3. Адміністративне право України. Повний курс: підручник / В.Галунько, П.Діхтієвський, О.Кузьменко та ін.; за ред. В.Галунька, О.Правоторової. Видан-ня четверте. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС, 2021. 656 с. 4. Адміністративне право України: підручник / В. В. Середа, О. Л. Хитра, Ю. С. Назар, Д. І. Йосифович, Я. М. Когут та ін. ; за заг. ред. Ю. С. Назара. Львів: ЛьвДУВС, 2021. 680 с. 5. Адміністративне право України: підручник; П. Діхтієвський, Ю. Ва-щенко, Н. Задирака, В. Пашинський, В. Клинчук та інші; за заг. ред. П. Діхтієвського. Київ: "Видавництво Людмила", 2023. 772 с. 6. Адміністративне право: навч. посіб. для здобувачів вищ. освіти / Ю. П. Битяк, В. М. Гаращук, В. В. Зуй та ін. Вид. 6-те, допов. та перероб. З опорою на законодавство станом на 1 квіт. 2021 р. Харків: Право, 2021. 196 с. 7. Адміністративне право: навч. посіб. для здобувачів вищ. освіти; Ю. П. Битяк, І. М. Балакарєва, М. І. Бєлікова та ін.; за заг. ред. В. М. Гаращука, Р. В. Шаповала. Вид. 7-ме, допов. та перероб. З опорою на законодавство станом на 1 трав. 2023 р. Харків: Право, 2023. 238 с. 8. Загальне адміністративне право України: підручник; за заг. ред.: акад. С. Ківалова і проф. Л. Білої-Тіунової; Нац. ун-т «Одеська юрид. академія». Оде-са: Фенікс, 2023. 792 с. 9. Остапенко О.І., Ковалів М. В., Єсімов С. С., Гулак Л.С., Лук’янова Г.Ю., Ніканорова О.В., Цьвок М.С. Адміністративне право України. Загальна частина. Видання друге, доповнене: навч. посібник. Львів: “Сполом”. 2021. 616 с. 10. Скочиляс-Павлів О.В. Адміністративне право, частина 1: навчальний посібник у таблицях. Львів: Растр-7, 2024. 328 с. Навчально-методичне забезпечення: 1. Робоча програма навчальної дисципліни «Адміністративне право» для здобувачів освіти за освітньою програмою «Право» (укладачі: Остапенко О.І., Скочиляс-Павлів О.В., Лук'янова Г.Ю.) 2. Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять та самостійної роботи (укладачі – Остапенко О.І., Скочиляс-Павлів О.В., Лук'янова Г.Ю.). 3. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт (укладачі –Остапенко О.І., Скочиляс-Павлів О.В., Лук'янова Г.Ю.). 4. Віртуальне навчальне середовище дисципліни «Адміністративне право». URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=4949. Інформаційні ресурси: 1. Офіційний веб-сайт Національного агентства України з питань державної служби. URL : https://nads.gov.ua/ 2. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua/ 3. Офіційний веб-сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua/ 4. Офіційний веб-сайт Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/ 5. Єдиний державний реєстр судових рішень. URL: https://reyestr.court.gov.ua/ 6. Єдиний державний вебпортал електронних послуг. URL: https://my.gov.ua/info/services
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).