Сімейне право
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.02.E.059
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: І.О. Личенко, В.З. Чорнописька
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК10. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК).
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини.
СК9. Здатність використовувати бази даних органів юстиції та інформаційні технології, необхідні під час здійснення юридичної діяльності.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Компетентності професійного спрямування (ПК)
ПК 2.1. Розуміння змісту та особливостей правового регулювання сімейних правовідносин.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання (РН):
РН 5. Давати короткий правовий висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю.
РН 6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему.
РН10. Знати та розуміти особливості реалізаціії та застосування норм матеріального і процесуального права.
РН15. Застосовувати в професійній діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національної правової системи.
РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки.
РН18. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях.
РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
РН20. Знати категоріальний апарат юридичної науки.
РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
Програмні результати навчання професійного спрямування (ПРН)
ПРН 2.1 Здатність аналізувати та правильно застосовувати законодавство, що стосується сімейно-правових відносин, окремих видів соціального забезпечення в Україні.
Автономія і відповідальність (АіВ)
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення;
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Цивільне право
Цивільний процес
Короткий зміст навчальної програми: «Сімейне право» – навчальна дисципліна, що орієнтує студентів на поглиблене дослідження сімейних правовідносин. Вивчення дисципліни дозволить сформувати у студентів повне і об’єктивне уявлення про особисті немайнові та майнові відносини, які випливають із шлюбу, споріднення, усиновлення, опіки та піклування, прийняття дитини в сім’ю для виховання та з інших підстав, які не заборонені законом і таких, що не суперечать моральним засадам. В рамках цієї дисципліни формуються теоретичні знання студентів щодо правових засад здійснення сімейних прав та виконання сімейних обов’язків, особливостей та умов укладення шлюбного договору та правових основ захисту сімейних прав, умов укладення, підстав та правових наслідків недійсності шлюбу, порядку його розірвання, теоретичних і практичних проблем сімейного права. Глибоке засвоєння студентами основних положень цієї навчальної дисципліни є необхідною умовою формування кваліфікованих фахівців, зокрема, майбутніх адвокатів, юрисконсультів, суддів, нотаріусів, прокурорів тощо.
Опис: Тема 1. Поняття, предмет та метод сімейного права
Тема 2. Сім’я. Загальні засади правового регулювання сімейних відносин.
Тема 3. Сімейні правовідносини, їх суб’єкти, види, підстави виникнення
Тема 4. Захист сімейних прав та законних інтересів. Відповідальність в сімейному праві
Тема 5. Сімейне законодавство України.
Тема 6. Шлюб.
Тема 7. Особисті немайнові та майнові правовідносини подружжя.
Тема 8. Припинення шлюбу. Недійсність шлюбу.
Тема 9. Визначення походження дітей.
Тема 10. Особисті немайнові правовідносини батьків та дітей.
Тема 11. Майнові право-відносини батьків та дітей.
Тема 12. Судовий розгляд справ, що виникають із шлюбно-сімейних правовідносин між подружжям
Тема 13. Судовий розгляд справ, що виникають із шлюбно-сімейних
правовідносин щодо дітей
Тема 14. Влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Тема 15. Права та обов’язки інших членів сім’ї та родичів
Методи та критерії оцінювання: Формою семестрового контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни «Сімейне право» за семестр є заліковий контроль, який проводиться у формі заліку за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу (для студентів денної форми навчання) та заліку (письмова та усна компоненти) (для студентів заочної форми навчання). Залік з навчальної дисципліни «Сімейне право» проводить лектор за можливою участю асистента чи іншого викладача, який проводив практичні заняття з дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти
Для здобувачів освіти денної форми навчання
Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Поточний контроль (ПК)
Разом за дисципліну 100
усне опитування - 75;
виконання індивідуальних завдань - 25
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється з огляду на здатність зібрати потрібну інформацію, засвоїти знання, що дозволяють відтворити факти, демонструвати необхідні знання та розуміння сутності та змісту основних правових інститутів і норм права, розуміти їх зміст та природу, вміння застосовувати знання у новій ситуації зі змінними умовами, виокремлювати юридично значущі факти і формувати обґрунтовані правові висновки, давати оцінку, показати переваги та недоліки, зробити загальний висновок, виявлення інтересу до потрібної інформації, формування в нього уявлення про те, як потрібно діяти, та готовності виконувати дії під керівництвом викладача та самостійно, надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях, тощо.
При оцінюванні знань студентів під час поточного контролю враховується:
– здатність диференціювати, інтегрувати й уніфікувати знання;
– вміння застосовувати правила, методи, принципи у конкретних ситуаціях;
– навики співвідношення причин і наслідків;
– спроможність аналізувати й оцінювати факти, події, явища та прогнозувати бажані результати від прийнятих рішень;
– здатність викладати письмову відповідь граматично і стилістично грамотно, логічно, послідовно з використанням наукових термінів понять (три останні критерії стосуються й усної відповіді).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Сімейний кодекс України від 10.01.2002 р. № 2947-III URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2947-14.
2. Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/435-15.
3. Цивільний процесуальний кодекс України від 18.03.2004 № 1618-IV URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1618-
4. Гузь Л. Є. Судово-практичний коментар до Сімейного кодексу України. Навчальний посібник. / Гузь Л. Є., Гузь А. В. Х.: Видавничий будинок «ФАКТОР», 2011. 576 c.
5. Дякович М. М. Сімейне право України: навчальний посібник. 2-ге вид., виправл. і доп. К.: Правова єдність, 2012. 551 с.
6. Науково-практичний коментар Сімейного кодексу України : пер. з рос. / С. В. Ківалов, Ю. С. Червоний, Г. С. Волосатий та ін. ; за ред. Ю. С.Червоного. К. ; О., 2008. 504 с.
7. Ромовська З. В. Сімейний кодекс України: науково-практичний коментар / З. В. Ромовська. К.: Правова єдність. 2009. 428 с.
8. Сімейне право України: підручник / Л. М. Баранова, В. І. Борисова, І. В. Жилінкова та ін..; за заг. ред. В. І. Борисової та І. В. Жилінкової. 4-те вид., перероб. і доп. К.: Юрінком Інтер, 2012. 320 с.
9. Сімейне право України : підручник / Л. М. Баранова, В. І. Борисова, І. В. Жилінкова та ін. ; за заг. ред. В. І. Борисової та І. В. Жилінкової. 3-тє вид., переробл. і допов. К., 2011. 264 с.
10. Сімейне право: підручник / За заг. Ред. В. А. Кройтора, В. Ю. Євко. Харків, 2016. 512 с.
11. Сімейне право України: підручник / за ред. А. О. Дутко. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2018. 480 с.
12. Сімейне право України: навч. посібник / Т. А. Кобзєва, В. С. Шапіро. Суми: Сумський держ. Університет, 2015. 90 с.
13. Чеховська І. В., Самілик Л. О. Сімейне право: практикум. Ірпінь : Університет ДФС України, 2019. 132 с.
14. Чеховська І.В., Самілик Л.О. Сімейне право : практикум. Ірпінь : Університет ДФС України, 2019. 132 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).