Теорія та філософія права (курсова робота)

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.015
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Керівники курсових робіт
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета написання курсової роботи: поглиблення, узагальнення і закріплення знань із теорії та філософії права та їх застосування при вирішенні конкретного теоретико-правового завдання.
Завдання: Завдання курсової роботи відповідно до освітньої програми: ? розвинути здібності студентів, зокрема їх здатність поглиблено аналізувати наукову літературу з теорії та філософії права, чинні нормативно-правові акти України й матеріали юридичної практики; ? виробити вміння систематизувати й узагальнювати науковий та практичний матеріал, критично його оцінювати; ? закріпити навички формування загальнотеоретичних, філософсько-правових понять, аргументованого, логічного, грамотного викладення положень теорії та філософії права; ? навчити студентів застосовувати ці положення для аналізу юридичної практики. Виконання курсової роботи має сприяти формуванню у студентів навичок творчої, дослідницької роботи. Написання курсової роботи передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності Загальні компетентності (ЗК). ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК) СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві. СК2. Здатність аналізувати ретроспективи розвитку правових явищ та процесів у контексті їх впливу на сучасну правову систему. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції. СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
Результати навчання: РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел. РН6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему ПР7. Складати та узгоджувати план власного прикладного дослідження і самостійно збирати матеріали за визначеними джерелами. РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обгрунтовані правові висновки Комунікація (КОМ) КОМ 3. Доносити до респондента матеріал з певної проблематики доступно і зрозуміло.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права, ч. 1, Правове забезпечення гендерної рівності, Супутні і наступні навчальні дисципліни: Конституційне право України, Юридична логіка, Міжнародний захист прав людини, Європейський суд з прав людини: практика діяльності.
Короткий зміст навчальної програми: Курсова робота з теорії та філософії права є одним із важливих видів індивідуальних завдань студентів. Особливість такого виду завдання обумовлена і специфікою, значущістю дисципліни «Теорія та філософія права». Теорія та філософія права є фундаментальною, методологічною, світоглядною дисципліною, значення якої в юридичній науці зумовлено універсальною системою знань про право-державні закономірності. Теорія та філософія права досліджує загальнотеоретичні та філософсько-правові закономірності виникнення, структурування, функціонування та розвитку права і держави; визначає загальнотеоретичні та філософсько-правові поняття, які мають методологічне значення для галузевих юридичних наук. Ця дисципліна викладається в усіх юридичних закладах України і становить концептуальний фундамент фахової підготовки юристів.
Опис: 1. Теорія та філософія права в системі юридичної науки (правознавства). Поняття, структура, предмет, функції юридичної науки. Поняття і склад методології юридичної науки. Предмет, методологія філософії права та загальної теорії права. Функції філософії права та загальної теорії права. 2. Соціальна сутність права та основні підходи до право розуміння. Поняття, види праворозуміння. Праворозуміння та основні теорії походження права. Право як волевиявлення держави (юридичне право) та його співвідношення з природним правом. 3. Природне праворозуміння. Основоположні права і свободи. 4. Права, свободи та обов’язки людини та громадянина як предмет забезпечення юридичним регулюванням. 5. Право і держава як правовий інститут. 6. Сутність сучасних соціально-демократичнх держав. 7. Верховенство права та правова держава. 8. Право і способи організації державної влади. 9. Об’єктивне юридичне право. Інші соціальні регулятори поведінки. 10. Правові (юридичні) норми. 11. Сутнісна типологія позитивного права та його принципи. 12. Джерела права. Поняття джерел права. Класифікація джерел права та її критерії. Джерела права і канонічне право. Інші джерела права в сучасному світі. 13. Система права Система і систематизація нормативно-правових актів. Поняття, основні риси, структура системи права. Поняття. види галузей права. Поняття, види інституту права. Система законодавства. Систематизація нормативно-правових актів. 14. Правотворення і правотворчість (нормотворчість). Правотворення та його відмінності від правотворчості. Принципи, функції,, суб’єкти, види, основні стадії правотворчості. Нормативно-правовий акт: загальна характеристика, властивості, види. Нормативно-правові акти, що діють в Україні. Дія нормативно-правових актів у часі, просторі, та за колом осіб. 15. Правові відносини. Поняття та основні ознаки правовідносин. Види правовідносин. Суб`єкти правовідносин: поняття, види. Зміст правовідносин. Об`єкти правовідносин: поняття, види. Юридичні факти: поняття, види. Правові презумпції: поняття, види. 16. Правомірна поведінка. Законність та юридичний правопорядок. Поняття і значення законності. Гарантії законності: поняття, види. Юридичні гарантії законності. Основні принципи законності у державі соціально-демократичної орієтації. Поняття і значення правопорядку. Поняття правової культури особи; її значення. Поняття правового виховання. Поняття та значення юридичного всеобучу. 17. Реалізація та застосування юридичних норм. Загальна характеристика застосування норм права. Основні риси правозастосовної діяльності. Правозастосовні акти, види, юридичні властивості. Загальні вимоги правильного застосування правових норм. Основні стадії застосуваня норм права. Застосування норм права по аналогії в разі прогалини у законодавстві. 18. Тлумачення юридичних норм. Поняття та загальна характеристика тлумачення юридичних норм. Функції, види тлумачення юридичних норм. Інтерпретаціно-правові акти: поняття, юридичні властивості, види. Тлумачення і правотворчість. 19. Правопорушення та юридична відповідальність. Поняття, ознаки, склад правопорушення. Види правопорушень. Соціальна відповідальність та її види. Поняття, підстави, ознаки, принципи юридичної відповідальності. Функції та види юридичної відповідальності. 20. Юридичне регулювання суспільних відносин. Поняття юридичного (правового) регулювання. Стадії правового регулювання. Сфери та межі правового регулювання: поняття, види. Предмет, метод і типи правового регулювання. Механізм правового регулювання: поняття, структура. 21. Юридична практика та юридичний процес. 22. Правові системи світу. Місце правової системи України серед них.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: написання курсової роботи, виступи під час захисту курсових робіт, відповіді на запитання під час захисту курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка». Основними умовами одержання оцінки є такі: 100-88: Курсова робота виконана вчасно, самостійно, забезпечує повне розкриття теми. Вірно визначено предмет, об’єкт дослідження. Мета та завдання чітко окреслені та реалізовані у дослідженні. Автор використовує сучасні аналітичні та методологічні інструментарії. Робота містить елементи новизни та характеризується високою якістю і глибиною теоретико-методологічного аналізу, критичного огляду літературних джерел, наявністю наукової проблематики. Узагальнення і висновки базуються на якісно опрацьованій інформаційній базі, що дозволяє чітко визначити авторську позицію. У роботі розроблені суттєві аспекти впровадження рекомендацій. Відповідь аргументована, проілюстрована бездоганно оформленими наочними матеріалами, свідчить про формулювання власної думки студента щодо предмету дослідження та є логічною, повною. Відповіді на питання правильні та стислі. 87-71: Курсова робота виконана вчасно, теоретичні узагальнення та висновки аналітичної частини, в основному, правильні. Проте, існують несуттєві недоліки у виявлені логічності зв’язку заходів, що пропонуються для вирішення проблем, обґрунтування, що впливає на глибину особистого аналізу студентом фактичної інформації. Застосування сучасного аналітичного інструментарію обмежено. Подані у роботі авторські пропозиції в повній мірі не містять аналітичного обґрунтування доцільності їх реалізації. Відповідь студента насичена фактичною інформацією, що відображає відповідні результати проведеного дослідження. Відповіді на питання правильні, але не завжди повні чи конкретні. 70-50: Тема роботи в основному розкрита, але мають місце недоліки змістовного характеру. Теоретико-аналітична частина та пропозиції обґрунтовано непереконливо, відсутні аргументовані авторські узагальнення та висновки. Є зауваження щодо логічності та послідовності викладеного матеріалу, який носить переважно описовий характер. Робота недбало оформлена. Студент не володіє окремими питаннями теми, не всі відповіді на запитання правильні або повні. Наочні матеріали не в повній мірі відображають зміст виконаної роботи. 49-0: Відсутня логіка у побудові структури дослідження. У роботі відсутнє розуміння мети, завдань, предмету дослідження. Назви окремих розділів не відповідають їх змісту. Теоретичний аналіз та визначення стану процесів, що є предметом розгляду мають компіляційний характер, відсутні посилання на використані джерела літератури. Відсутня самостійність суджень у запропонованих рекомендаціях та пропозиціях. Оформлення роботи має суттєві недоліки. Доповідь не відображає зміст виконаної роботи, більшість відповідей на питання неправильні, студент не володіє предметом дослідження. Наочні матеріали до захисту роботи відсутні. Курсова робота до захисту не допускається: Роботу подано з порушенням строків, установлених кафедрою. Відгук наукового керівника негативний. У роботі немає хоча б однієї з обов’язкових структурних частин. Зміст роботи не відповідає обраній темі або викладений матеріал не відповідає темі чи змісту роботи. Порушена логіка представленого матеріалу. Змістовне наповнення розділів не пов’язано між собою. При виявленні фактів переписування матеріалу з інших джерел без посилань (наявність плагіату). Оформлення роботи не відповідає вимогам.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Александрова О.С., Горбань О.В., Мартич Р.В. Філософія права: навчально-методичний посібник. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2020. 126с. 2. Барабаш Ю., Берченко Г. Чи здатна захистити себе демократія в умовах війни? (На досвіді державного будівництва під час російської агресії). Право України. 2023. №1. С. 54-75. 3. Загальна теорія права і держави: навчальний посібник /Я. Бариська, З. Погорєлова, Т. Попович. Ужгород, 2021. 550 с. 4. Загальна теорія права: [навчально-методичний посібник] /О.О. Орлова, А.М. Кучук, О.В. Мінченко. Суми: С.П. Цьома, 2020. 236 с. 5. Загальна теорія права: підручник / О.В. Петришин, Д.В. Лук’янов, С.І. Максимов, В.С. Смородинський та ін.; за ред.. О.В. Петришина Харків, 2020. 568с. 6. Загальна теорія права: підручник /за заг. ред.. М.І. Козюбри. К.: Ваіте, 2015. 392 с. 7. Кельзен Г. Чисте правознавство: з додатком: Проблеми справедливості / пер. з нім. О. Мокровольського. Київ: Юніверс, 2004. 496 с. 8. Кельман М.С. Загальна теорія права / М.С. Кельман. Тернопіль: ТОВ «Тернограф», 2023. 362 с. 9. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Коваль І.М. Загальна теорія держави та права: навчально-методичний посібник (Імітаційно-схематична форма науково-пізнавальної діяльності). Тернопіль: ТзВО «Тернограф», 2021. 204 с. 10. Кельзен Г. Чисте правознавство: з додатком: Проблеми справедливості / пер. з нім. О. Мокровольського. Київ: Юніверс, 2004. 496 с. 11. Максимов С. Теорія природного права: концептуальний і доктринальний виміри. Право України. 2021. № 1. С. 43-65. 12. Незалежність України: права людини та національна безпека: збірник матеріалів Другої міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 28 квітня. 2023 р.) / Національний університет «Львівська політехніка»; упоряд. Л. В. Ярмол, О.І., Баскакова. Київ: КНТ, 2023. 190 с. 13. Оніщенко Н.М. Ефективність та якість законодавства в контексті регуляторної політики. Наука і техніка. 2022. № 6(6). С. 363-371. 14. Оніщенко Н.М. Правові детермінанти як фактори впливу на правовий розвиток: природа та сутнісні аспекти. Правова держава. 2022. Вип. 33. С. 95-102. 15. Онтологія принципу демократизму у праві: філософско-правовий зріз: монографія / О.В. Грищук, А.М. Шейна. Хмельницький. 2019. 216 с. 16. Петришин О. Зміст і форма права в контексті завдань правотворчості та правозастосування: основні концепції та підходи. Право України. 2021. № 12. С. 33-41. 17. Рабінович П.М. Основи теорії та філософії права: навч. посібник. Львів: Видавництво ЛОБФ «Медицина і право», 2021. 256 с. 18. Рабінович П., Рабінович С., Панкевич О. Праворозуміння – концептуально-методологічний фундамент формування та розвитку правової доктрин (за матеріалами журнальної дискусії 2021-2023 р.р.). Право України. 2023. № 3. С. 18-34. 19. Северінова О.Б. Теорія держави і права: навчальний посібник. Київ: Дакор, 2021. 103 с. 20. Сливка С. С., Романова А. С., Коваль І. М. Філософія права: визначники у термінах та сентенціях. Навч. посібник. Львів: Растр-7, 2020. 212 с. 21. Теорія держави і права: підручник /В.М. Марчук та ін.; за заг. ред. Л. Ніколаєвої, Т. Горжія. Київ: Київський національний торговельно-економічний університет, 2021. 423 с. 22. Тополевський Р.Б., Федіна Н.В. Теорія держави і права: навчальний посібник Львів : ЛьвДУВС, 2020. 267 с. 23. Кельман М.С., Ярмол Л.В., Колич О.І., Цебенко С.Б. Теорія та філософія права. Ч. 1: електронний навчально-методичний комплекс. Сертифікат № 05031. Номер та дата реєстрації: Е41-138-438/2022 від 01.12.2022 р. URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=14290 24. Теорія та філософія права: методичні вказівки щодо виконання та захисту курсових робіт для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / укладачі Л.В. Ярмол. Львів: Національний Університет «Львівська політехніка», 2022. 32 с. 25. Annual Report 2022 of the European Court of Human Rights, Council of Europe. Strasbour: Registry of the European Court of Human Rights, 2023. 174 p.: URL: https://www.echr.coe.int/Documents/Annual_report_2022_ENG.PDF (date of access: 09.06.2023). 26. Офіційний сайт ООН. URL: http://www.un.org/ 27. Офіційний сайт Європейського суду з прав людини. URL: http://www.echr.coe.int/ 28. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: http:www.rada.gov.ua 29. Офіційне ітернет представництво Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/ 30. Урядовий портал - Єдиний веб-ресурс органів виконавчої влади України. URL: http://www.kmu.gov.ua/ 31. Міністерство юстиції: офіц. веб-сайт. URL: https://minjust.gov.ua/cat_9329 32. Офіційний сайт Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. URL: http://www.ombudsman.gov.ua/ua/page/secretariat/docs/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).