Адміністративний процес
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.030
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Адміністративне та інформаційне право
Лектор: Малець М.Р.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностеи?:
загальні компетентності:
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК9. Здатність працювати в команді.
ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві.
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини.
СК10. Здатність використовувати різноманітні інформаційні джерела для повного та всебічного встановлення певних обставин.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ.
СК18. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни «Адміністративний процес» студент повинен демонструвати такі результати навчання:
РН 5. Давати короткии? правовии? висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю.
РН 6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему.
РН10. Знати та розуміти особливості реалізаціі? та застосування норм матеріального і процесуального права.
РН11. Використовувати статистичну інформацію, отриману з першоджерел та вторинних джерел для правничоі? діяльності.
РН15. Застосовувати в професіи?ніи? діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національноі? правовоі? систем
РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
АіВ 3. Відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні предмети: Теорія держави і права, адміністративне право.
Суміжні та такі дисципліни: Митне право, Адміністративне судочинство, Податкове право.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Адміністративний процес» розроблена таким чином, щоб надати учасникам необхідні знання, обов’язкові для того, щоб підготувати студентів-правників з метою розвитку їх професійних якостей у сфері адміністративного процесу. Тому у дисципліні представлено як огляд основних засад адміністративного процесуального права, так і питання про порядок реалізації адміністративними судами різних процесуальних інститутів, а також розкриття сутності різних за змістом та характером адміністративних проваджень.
Опис: 1. Поняття, особливості та структура адміністративного процесуального права.
2. Адміністративно-процесуальні норми та правовідносини.
3. Загальні положення адміністративного судочинства України.
4. Адміністративні послуги: поняття, ознаки та особливості.
5. Провадження в справах про адміністративні правопорушення
6. Провадження щодо розгляду звернень громадян.
7. Поняття, сутність та особливості адміністративних процедур в адміністративному процесі.
8. Поняття виконавчого провадження, його роль в адміністративному процесі.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики успішності навчання, формами виміру рівня засвоєння знань з навчальної дисципліни є:
• усне опитування на семінарських заняттях,
• робота в групі на семінарських заняттях, участь в дискусії
• виступ на семінарських заняттях із індивідуальним науково-дослідним завданням (презентація, реферат, доповідь).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК):
- усне опитування на практичних заняттях – 30 балів;
- виступ на практичних заняттях (реферат, тези, індивідуальне завдання) – 10 балів.
Екзаменаційний контроль:
Письмова компонента - 50;
Усна компонента - 40.
Разом за дисципліну - 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література:
1. Кодекс України про адміністративні правопорушення. URL: http: // zakon.rada.gov.ua
2. Кодекс адміністративного судочинства України. URL: http: // zakon.rada.gov.ua
3. Адміністративний процес: навч. посіб. / О. Ю. Салманова, А. Т. Комзюк, С. М. Гусаров та ін. ; за заг. ред. О. Ю. Салманової, А. Т. Комзюка; МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. Харків : ХНУВС, 2022. 412 с
4. Тернущак М. М. Щодо питання співвідношення категорій «адміністративний процес» та «адміністративна процедура». Jurnalul juridic national: teorie si practica. 2020. № 1. С. 62–65.
5. Адміністративний процес України : підручник / за заг. ред. Д.І. Йосифовича. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2021. 500 с.
6. Смокович М.І., Бевзенко В.М. Адміністративний процес України : теорія, практика : підручник / за заг. ред. д. ю. н., проф. Бевзенка В. М. пер. з нім. і адапт. Рижкова Г. В. Київ : ВД «Дакор», 2020. 1346 с.
7. Шарая А.А. Адміністративний процес : навчальний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра спеціальності «Право» освітньопрофесійної програми «Право». Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2022. 102 с.
8. Адміністративне право України. Адміністративне судочинство в Україні: посіб. для підгот. до зовніш. незалеж. оцінювання / І.М. Балакарєва [та ін.] ; Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого, Каф. адмін. права. Харків : Право, 2020. 238 с.
9. Васильєв C.В. Звернення до суду: алгоритм процесуальних дій (адміністративна юрисдикція) : навч. посіб. Київ : Алерта : Правова єдність, 2021. 342 с.
10. Гавалешко П.С. Особливості доказування в суді апеляційної інстанції: адміністративно-правове дослідження : дис. ... канд. юрид. наук : Запоріжжя, 2022. 203 с. URL: http://phd.znu.edu.ua/page/dis/11_2022/Havaleshko.pdf.
11. Коваль М.П. Адміністративний судовий процес та особливості розгляду деяких спорів : навч. посібник у схемах. Одеса : Юрид. літ., 2020. 216 с.
12. Колпаков В.К. Реалізація принципу верховенства права в адміністративному судочинстві крізь призму застосування розсуду судді / В.К. Колпаков, Є.В.
13. Курінний, А.А. Шарая. Юридичний науковий електронний журнал : електронне наукове фахове видання. 2022. № 2. С. 202-208.
Навчально-методичне забезпечення:
1. Робоча програма навчальної дисципліни; укладачі: Л.Г. Чистоклетов, М.Р. Малець.
2. Методичні вказівки для підготовки до семінарських занять для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / Укл.: Л.Г. Чистоклетов, М.Р. Малець.
3. Методичні вказівки до виконання контрольних робіт для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право» / Укл.: Л.Г. Чистоклетов, М.Р. Малець.
4. Курс забезпечений Віртуальним навчально-методичним комплексом з дисципліни. https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8529
Інформаційні ресурси:
1. Офіційний веб-сайт Національного агентства України з питань державної служби. URL : https://nads.gov.ua/
2. Офіційний веб-сайт Верховної Ради України. URL: http://rada.gov.ua/
2. Офіційний веб-сайт Кабінету Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua/
3. Офіційний веб-сайт Президента України. URL: http://www.president.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).