Європейський суд з прав людини: практика діяльності
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.03.E.070
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Цебенко Соломія Богданівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Спеціальні компетентності (СК):
СК4. Здатність застосовувати Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, а також прецедентну практику Європейського суду з прав людини.
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми обґрунтовувати правові позиції.
Компетентності професійного спрямування (ПК):
ПК3.10. Розуміння практики діяльності Європейського суду з прав людини у кримінальному провадженні.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР):
РН2. Знати та розуміти міжнародні стандарти прав людини, положення Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, а також практику Європейського суду з прав людини.
РН4. Знати та розуміти основи права Європейського Союзу.
РН6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему.
РН8. Застосовувати інститути міжнародного публічного права, а також міжнародного приватного права.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обгрунтовані правові висновки.
Програмні результати навчання професійного спрямування (ПРН)
ПРН 3.2. Розуміти особливості системи захисту прав неповнолітніх.
Комунікація (КОМ)
КОМ3. Доносити до респондента матеріал з певної правової проблематики доступно і зрозуміло.
Автономія і відповідальність (АіВ)
АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права; Конституційне право України; Міжнародне публічне право.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Міжнародний захист прав людини.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Європейський суд з прав людини: практика діяльності» для студентів має важливе теоретичне та практичне значення, оскільки за допомогою цього курсу студенти навчаться ефективно захищати права людей в Україні, використовуючи практику ЄСПЛ, а також звертатися до Європейського суд з прав людини за захистом своїх людини. Курс має чітко виражений комплексний, міждисциплінарний характер, оскільки спирається на знання як загальної теорії права, так і окремих галузей системи національного права, а також міжнародного публічного права.
Навчальна програма дає змогу ознайомити студентів із підставами і порядком звернення до ЄСПЛ та процедурою розгляду справ цим Судом, а також із формально-організаційними та змістовними аспектами діяльності цієї міжнародної правозахисної установи. Під час вивчення курсу будемо працювати з національним законодавством та міжнародними актами щодо захисту прав людини, аналізувати конкретні життєві ситуації крізь призму положень Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та правових позицій Європейського суду з прав людини, складати заяви до Європейського суду з прав людини.
Опис: 1. Ідея та закріплення прав і свобод людини в Європейській конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Поняття та властивості прав людини. Зміст і обсяг прав людини. Покоління прав людини та їх принципові відмінності. Здійснення (реалізація) прав людини; проблеми його обмежування. Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод 1950 р.: зміст, вихідні засади. Протоколи до Конвенція про захист прав людини та основоположних свобод. Конвенційний механізм захисту прав людини.
Тема 2. Європейський суд з прав людини. Поняття та види юрисдикції ЄСПЛ. Рішення ЄСПЛ як джерело права в Україні. Відступ держави від своїх зобов’язань у сфері прав людини за надзвичайних станів. Судові гарантії захисту прав людини у кримінальному процесі.
Тема 3. Кримінальне обвинувачення і зобов’язання щодо розслідування у практиці ЄСПЛ. Обсяг застосування поняття «кримінальне обвинувачення». Обов’язки держави учасниці ЄКПЛ. Зобов’язання держави щодо розслідування кримінальних правопорушень. Принципи тлумачення ЄКПЛ (кримінальний аспект).
Тема 4. Затримання і взяття під варту у практиці ЄСПЛ. Обгрунтована підозра під час затримання. Застосування сили під час затримання. Права підозрюваного під час затримання. Обрання та застосування запобіжного заходу.
Тема 5. Стадія попереднього ув’язнення і практика ЄСПЛ. Обгрунтування попереднього ув’язнення. Права обвинуваченого під час попереднього ув’язнення. Умови тримання та жорстоке поводження під час затримання. Строк тримання. Застосування альтернативних заходів до підозрюваного. Зупинення провадження.
Тема 6. Збір доказів і практика ЄСПЛ. Обшук і вилучення у практиці ЄСПЛ. Інші способи отримання доказів. Зобов’язання по зберіганню доказів. Права обвинуваченого під час допиту.
Тема 7. Принципи права на справедливий суд в інтерпретації ЄСПЛ. Незалежність суду і безсторонність суду. Принцип справедливості в кримінальному провадженні. Специфічні аспекти принципу справедливості у кримінальних провадженнях. Принцип правової визначеності. Публічність розгляду справи у суді.
Тема 8. Судовий розгляд і захист обвинуваченого у кримінальному процесі у світлі практики ЄСПЛ. Особисте та юридичне представництво. Права обвинуваченого під час розгляду справи в суді. Презумпція невинуватості. Тягар доказування у кримінальному процесі. Показання свідків та експертів у кримінальному процесі і практика ЄСПЛ. Прийнятність доказів у кримінальному провадженні. Повідомлення про висунуті обвинувачення і пред’явлення доказів обвинувачення. Розумний строк розгляду справи. Права потерпілих. Заочний розгляд справи.
Тема 9. Вирок суду і право на його оскарження у практиці ЄСПЛ. Виправдувальний вирок і закриття справи. Обвинувальний вирок і призначення покарання. Право на апеляцію. Відновлення провадження. Порушення ЄКПЛ під час арешту і тримання під вартою. Процедурні гарантії, що стосуються вислання і заборона колективного вислання. Обов’язкова сила рішень ЄСПЛ та їх виконання.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях, письмова та практична перевірка, стандартизований контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в НУ «Львівська політехніка». Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру (40 балів), написання контрольної роботи (10 балів) та оцінки результатів написання підсумкової контрольної роботи (50 балів). Максимальна оцінка в балах разом за дисципліну – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Віткаускас Д., Диков Г. «Захист права на справедливий суд відповідно до європейської конвенції з прав людини. Посібник для юристів». 2-ге видання. Рада Європи, 2018. URL: https://newcriminalcode.org.ua/upload/media/2020/07/22/zahyst-prava-na-spravedlyvyy-sud-vidpovidno-do-yekpl-posibnyk-dlya-yurystiv.pdf
2. Дудаш Т.І. Практика Європейського суду з прав людини: навч.-практ. посіб. К.: Алерта, 2016. 488 с.
3. Заборона катування: практика Європейського суду з прав людини, міжнародні нормативні акти та законодавство України. Науково-практичний посібник / за ред. А.В.Столітнього, С.В.Шмалені. Київ: норма права, 2019. 820 с.
4. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: міжнар. док. від 04.11.1950 / Рада Європи. Урядовий кур’єр. 2010. 17 листоп. № 215.
5. Макбрайд Дж. Європейська конвенція з прав людини та кримінальний процес. К.: «К.І.С.», 2010. 576 с. URL: https://rm.coe.int/1680098ae0.
6. Опольська Н.М., Бабой А.М., Бабой В.С. Міжнародний захист прав людини: навчальний посібник. Вінниця: Твори, 2021. 408 с. URL: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/28982.pdf
7. Посібник зі статті 3 Європейської конвенції з прав людини: Заборона катування. Рада Європи. Регулярне оновлення. https://ks.echr.coe.int/web/echr-ks/
8. Посібник зі статті 5 Європейської конвенції з прав людини: Право на свободу та особисту недоторканність. Рада Європи. Регулярне оновлення. https://ks.echr.coe.int/web/echr-ks/
9. Посібник зі статті 6 Європейської конвенції з прав людини: Право на справедливий суд (кримінальний аспект). Рада Європи. Регулярне оновлення. https://ks.echr.coe.int/web/echr-ks/
10. Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини: Закон України від 23 лютого 2006 р.
11. Сучасні механізми захисту прав людини: колективна монографія / М.С.Кельман, А.С.Токарська, Л.В.Ярмол, С.Б.Цебенко, А.О.Дутко. Львів: Галицька видавнича спілка, 2020. 220 с.
12. Фулей Т.І. Застосування практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя: Науково-методичний посібник для суддів. 2-ге вид. випр., допов. К., 2015. 208 с.
13. Христова Г.О. Позитивні зобов’язання держави у сфері прав людини: сучасні виклики: монографія. Харків: Право, 2018. 677 с.
14. Човган В. О. Обмеження прав в’язнів: правова природа та обґрунтування. Монографія. ГО «Харківська правозахисна група». Харків: Права людини, 2017. 608 с.
15. HUDOC - База рішень Європейського суду з прав людини: https://hudoc.echr.coe.int/
16. Європейський суд з прав людини : http://www.echr.coe.int/.
17. Практика ЄСПЛ. Український аспект: https://www.echr.com.ua/rishennia-espl/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).