Цивільне право, частина 2
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.033
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Цивільне право та процес
Лектор: Н.М. Павлюк, М.В. Парасюк
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей.:
Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК).
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Спеціальні (фахові) компетентності (СК).
СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві.
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей, як: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини.
СК11. Здатність визначати належні та прийнятні для юридичного аналізу факти.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
СК15. Здатність до самостійної підготовки проектів актів правозастосування.
СК16. Здатність до логічного, критичного і системного аналізу документів, розуміння їх правового характеру і значення.
СК 18. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання (РН):
РН 5. Давати короткий правовий висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю.
РН 6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему.
РН10. Знати та розуміти особливості реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
РН15. Застосовувати в професійній діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національної правової системи.
РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки.
РН18. Готувати проекти необхідних актів застосування права відповідно до правового висновку зробленого у різних правових ситуаціях.
РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
Автономія і відповідальність (АіВ)
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення;
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Цивільне право, частина 1
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Цивільне право (курсова робота);
Цивільний процес;
Сімейне право;
Цивільно-правове регулювання договорів;
Земельне право.
Короткий зміст навчальної програми: Зміст навчальної дисципліни стосується визначення правової природи зобов'язального права як складової цивільного права, а також поняття та елементів зобов'язань, видів зобов'язань, підстав їх виникнення, суб'єктів, виконання та забезпечення зобов'язань; положень про договір, договірні та недоговірні зобов'язання, а саме: договір як підставу виникнення цивільного зобов’язання, правова природа та функції договору, класифікація договорів в цивільному праві (за розподілом прав та обов’язків; за наявністю зустрічного майнового задоволення; за способом укладення; за основним правовим результатом, на який спрямований договір),договори про надання послуг, відшкодування шкоди та поняття, значення та принципи спадкового права, поняття спадкування та спадкового правонаступництва, спадкові правовідносини.
Опис: Тема 1: Зобов'язальне право і зобов'язання.
Тема 2: Загальні положення про договір.
Тема 3: Загальні положення про купівлю-продаж.
Договір роздрібної купівлі-продажу.
Договір міни.
Договір поставки.
Договір контрактації.
Договори про постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу.
Тема 4: Договір дарування.
Договір ренти.
Договір довічного утримання
Тема 5: Загальні положення про оренду.
Договір прокату.
Договір оренди будівлі та іншої капітальної споруди.
Договір оренди земельної ділянки.
Тема 6: Договір оренди танспортних засобів.
Договір найму житла.
Договір лізингу.
Договір позички.
Тема 7: Загальні положення про підряд.
Договір побутового підряду.
Договір будівельного підряду.
Тема 8: Договори про надання послуг.
Договір перевезення.
Транспортне експедирування.
Тема 9: Договір зберігання.
Договір страхування.
Тема 10: Договір доручення.
Договір комісії.
Договір управління майном.
Тема 11. Позика. Кредит. Банківській вклад.
Тема 12: Договір банківського рахунку.
Договір факторингу.
Розрахункові зобов'язання.
Тема 13: Договори у сфері інтелектуальної діяльності. Договори про спільну діяльність.
Тема 14: Недоговірні зобов’язання.
Тема 15: Спадкове право.
Методи та критерії оцінювання: Контроль результатів навчання студентів є складовою навчального процесу, який проводиться з метою встановлення відповідності результатів навчання студентів вимогам освітніх програм. Основними видами контролю результатів навчання студентів є поточний та семестровий контроль.
В умовах використання інтерактивних технологій, заняття проводяться в активних і творчих формах. Проблемні й оглядові лекції, «активні» семінари з елементами «ділової гри», тренінги, заняття із застосуванням комп'ютерно-комунікаційної складової.
Для формувань уміння та навичок застосовуються методи навчання: вербальні/словесні (лекція, пояснення, розповідь, бесіда); наочні (спостереження, ілюстрація, демонстрація); пояснювально-ілюстративний або інформаційно-рецептивний (передбачає презентацію готової інформації викладачем та її засвоєння студентами); репродуктивний, в основу якого покладено виконання різного роду завдань за зразком; метод проблемного викладу; частково-пошуковий або евристичний; дослідницький.
Перевага продуктивним методам: проблемний виклад, частково-пошукові та дослідницькі методи, презентації, кейс-стади, тренінги та ділові ігри, бесіди і дискусії, робота у ВНС, «електронні лекції», семінари, дистанційні консультації - спрямовані на активізацію і стимулювання навчально пізнавальної діяльності студентів.
Методи діагностики знань, опосередком яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Цивільне право», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Цивільне право» для студентів денної форми навчання складається з оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Поточний контроль знань є органічною частиною всього навчального процесу і слугує засобом виявлення ступеня сприйняття (засвоєння) навчального матеріалу з дисципліни «Цивільне право». Оцінювання знань студентів на основі даних поточного контролю, відбувається за допомогою моніторингу активності роботи під час вивчення програмного матеріалу дисципліни, включаючи відповіді на практичних заняттях, підготовка доповідей, повідомлень та аналітичних матеріалів тощо.
Самостійна та індивідуальні робота студентів передбачає цілеспрямований пошук ефективних способів вивчення дисципліни «Цивільне право», свідоме ставлення та послідовність в роботі, вміння використовувати наявну літературу і нормативну базу, планувати власну роботу.
Самостійна робота студента - робота за певним переліком тем (завдань), відведених на самостійне вивчення, забезпечених навчально-методичною літературою (НМК, навчально-методичними посібниками) та рекомендаціями, контрольована у виді тестових завдань, контрольних робіт, колоквіумів, рефератів, звітів.
Семестровий контроль: Семестровий контроль з дисципліни «Цивільне право» проводиться у формі екзамену за накопичувальною системою в терміни, передбачені графіком навчального процесу Екзамен – це форма самостійного контролю результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Екзамен з навчальної дисципліни проводить лектор за участю асистента чи іншого викладача, який вів практичні заняття з дисципліни.
Під час семестрового контролю, перед складанням екзаменаційного контролю з навчальної дисципліни, викладач проводить для студентів консультацію.
Методи діагностики знань, за допомогою яких визначають рівень досягнення запланованих пізнавальних результатів з навчальної дисципліни «Цивільне право», наділені прозорими критеріями оцінювання, забезпечують об’єктивний поточний та підсумковий контролі.
Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти денної форми навчання
Максимальна оцінка в балах – 100
Поточний контроль (ПК):
- усне опитування на практичних заняттях – 35 балів;
виступ на практичних заняттях (реферат) – 5 балів;
Екзаменаційний контроль (ЕК):
письмова компонента – 50 балів;
усна компонента – 10 балів.
Разом за дисципліну – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для студентів денної форми навчання семестрова оцінка з навчальної дисципліни «Цивільне право, частина 2» складається з суми оцінки поточного контролю результатів навчання упродовж семестру та оцінки результату навчання при проведенні контрольного заходу під час семестрового контролю у формі екзамену.
Максимальна кількість балів за підсумковий контроль становить 100 балів, з яких 40 балів – за поточний контроль (ПК) та 60 балів – екзаменаційний контроль (ЕК).
Поточний контроль проводиться на кожному практичному занятті та за результатами виконання завдань самостійної роботи. Він передбачає
оцінювання теоретичної підготовки здобувачів вищої освіти із зазначеної теми (у тому числі, самостійно опрацьованого матеріалу) під час роботи на практичних заняттях та виконання реферативних
робіт. Максимальна оцінка в балах поточного контролю становить 40 балів, з яких: 35 балів – усне опитування студентів на практичних заняттях; 5 балів - виступ на практичних заняттях з доповіддю
(рефератом). Усі бали здобуті студентом на практичних заняттях сумуються.
Критерії поточного оцінювання знань студентів на практичних заняттях
4 бали - студент повному обсязі володіє навчальним матеріалом, вільно самостійно та аргументовано його викладає під час усного виступу,
глибоко та всебічно розкриває зміст теоретичних питань та практичних завдань, використовуючи при цьому нормативні джерела, судову практику, обов’язкову та додаткову наукову літературу.
3 бали – студент достатньо повно володіє навчальним матеріалом, обґрунтовано його викладає під час усних виступів та письмових відповідей, в основному розкриває зміст теоретичних питань та
практичних завдань, проте при викладанні окремих питань допускає неточності та незначні помилки, недостатньо використовує судову практику при вирішенні задач (завдань).
2 бали – студент в цілому володіє навчальним матеріалом, але фрагментарно, поверхово (без аргументації та обґрунтування) викладає його під час усних виступів та письмових відповідей, недостатньо
розкриває зміст теоретичних питань та практичних задач (завдань), допускаючи неточності у аргументації відповіді нормативними джерелами та прикладами з судової практики.
1 бал – студент частково володіє навчальним матеріалом не в змозі викласти зміст більшості питань теми під час усних виступів та письмових відповідей, допускаючи при цьому суттєві помилки.
0 балів – студент не володіє навчальним матеріалом та не в змозі його викласти, не розуміє змісту теоретичних питань та практичних завдань.
На практичних заняттях студенти можуть доповнювати відповіді, виступи, які оцінюються окремо. Доповнення відповіді оцінюються:
2 бали – отримують студенти, які глибоко
володіють матеріалом, чітко визначили його зміст;
зробили глибокий системний аналіз змісту виступу,
виявили нові ідеї та положення, що не були
розглянуті, але суттєво впливають на зміст доповіді,
надали власні аргументи щодо основних положень
даної теми.
1 бал - отримують студенти, які виклали
матеріал з обговорюваної теми, що доповнює зміст
виступу, поглиблює знання з цієї теми та висловили
власну думку.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова:
1. Конституція України від 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
2. Про договори міжнародної купівлі-продажу товарів: Конвенція ООН від 11 квітня 1980 року. URL: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/995_003
3. Господарський кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 18-22. Ст.144.
4. Житловий кодекс України. Відомості Верховної Ради УРСР. 1983. № 28. Ст.573.
5. Кодекс торгового мореплавства України. Відомості Верховної Ради України. 1995.№ 47-52. Ст.349.
6. Повітряний кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2011. № 48-49. Ст.536.
7. Цивільний кодекс України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 40-44. Ст. 356.
8. Про авторське право і суміжні права: Закон України від 23 грудня 1993 р. № 3792-ХІІ. Відомості Верховної ради України. 1994. № 13. Ст. 64.
9. Про банки і банківську діяльність : Закон України від 7.12.2000 р. Відомості Верховної Ради України. 2001. № 5-6. Ст.3.
10. Про захист прав споживачів : Закон України від 12 травня 1991 року. Відомості Верховної Ради України. 1991. №30. Ст.379.
11. Про нотаріат: Закон України від 2 вересня 1993 року. Відомості Верховної Ради України. 1993.№ 39. Ст.383.
12. Про оренду землі: Закон України від 6 жовтня 1998 року. Відомості Верховної Ради України. 1998. №46-47. Ст.280.
13. Про страхування : Закон України від 07.03.1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996.№ 18. Ст.78
14. Про фінансовий лізинг: Закон України від 11 грудня 2003 року. Відомості Верховної Ради України. 1998. № 16. Ст.68.
15. Бурлака І.В. Зобов'язання з відшкодування шкоди, завданої без вини: монографія.. Харків: Право, 2016. 200 с.
16. Договір як універсальна форма правового регулювання: монографія / за заг. ред. проф. В. А. Васильєвоі?. Івано-Франківськ, 2016. 399 с.
17. Договірне право України. Особлива частина: навч. посіб. / За ред. О.В. Дзери. Київ : Юрінком Інтер, 2018. 1199 с.
18. Дзера О. В. цивільне право. Особлива частина. Юрінком. 2018. 976 с.
19. Науково-практичний коментар Цивільного кодексу України: у 2 томах / За ред. О.В. Дзери, Н.С. Кузнєцової, В.В. Луця. К.: Юрінком Інтер, 2019. Т. 2. 1049 с.
20. Цивільне право України. Особлива частина: підручник; за ред. О.В. Дзери, Н.С. Кузнєцової, Р.А. Майданика. 5-те вид., стер. Київ: Юрінком Інтер, 2017. 1173 с.
Допоміжна:
1. Абрамов М.В. До питання співвідношення спадкування за правом представлення та усунення від права на спадкування. Прикарпатський юридичний вісник. 2017. Вип. 6(1). С. 61-64.
2. Данилова І.О. Правові аспекти спадкування за законом нерухомого майна нерезидентами. Інформація і право. 2016. № 2. С. 158-166.
3. Донченко О. Особливості договору міни (бартеру). Діловодство. 2019. № 3. С. 64-68.
4. Завадська О.П. Принцип повного відшкодування шкоди при визначенні обсягу цивільно-правової відповідальності за вчинення терористичного акта. Університетські наукові записки. Право. Економіка. Управління. 2018. Вип. 3-4 (67-68). С.128-138.
5. Калюжний В. Цивільно-правовий захист при невиконанні договору найму житла. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 12. С. 15-20.
6. Паламарчук О. Застосування та оформлення бартерного договору на практиці. Діловодство. 2019. № 6. С. 49-53.
7. Федорич І.Я. Здійснення права на спадкування за цивільним законодавством України: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Івано-Франківськ, 2018. 18 с.
8. Цопіна Н.Л. Встановлення нотаріусом майна, що може бути об'єктом договору довічного утримання (догляду). Часопис Київського університету права. 2017. № 4. С. 170-173.
9. Шевченко В.В. Свобода розірвання договору оренди землі: аналіз законодавства та судової практики. Право і громадянське суспільство. 2015. №1. С. 199–204.
10. Яновицька А.В. Договір міжнародного перевезення вантажів автомобільним транспортом: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03. Івано-Франківськ, 2017. 19 с.
Веб-сайти:
-http://www.portal.rada.gov.ua - офіційний веб-сайт Верховної Ради України.
-http://www.president.gov.ua - офіційний веб-сайт Президента України.
- http://www.kmu.gov.ua -офіційний веб-сайт Кабінету Міністрів України.
-http://www.court.gov.ua - офіційний веб портал судової влади в Україні.
-http://www.reyestr.court.gov.ua - єдиний реєстр судових рішень в Україні.
-http://www.nbuv.gov.ua - Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського.
-http://www.catalogue.nplu.org - Національна парламентська бібліотека України.
-http://www.lsl.lviv.ua/ - Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника.
-http://vns.lp.edu.ua – Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).