Основи Римського приватного права
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.010
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор:
Макарчук Володимир Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі професійної правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
Спеціальні (фахові) компетентності (ФК):
СК2. Здатність аналізувати ретроспективи розвитку правових явищ та процесів у контексті і?х впливу на сучасну правову систему.
СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН25. Аналізувати історію формування правових явищ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: «Історія держави і права України»; «Теорія держави і права».
Супутні і наступні навчальні дисципліни: «Історія держави і права зарубіжних країн»; «Конституційне право України»; «Цивільне право України».
Короткий зміст навчальної програми: Навчальну дисципліну «Основи римського приватного права» слід вважати важливою та невід’ємною частиною правовоі? освіти студентів і, відповідно, одним з інструментів позитивноі? трансформаціі? вітчизняного громадянського суспільства. Римське приватне право небезпідставно вважається значним і величним досягненням світовоі? культури, яке піднесло юридичну справу на верхівку людського духу і моральності.
Вивчення дисципліни здійснюється задля усвідомлення студентами самостійної цінності рівноправних, демократичних відносин громадян у цивільно-правовій сфері, провідне значення завдання захисту загальнолюдських цінностей у її діяльності, важливість принципу взаємного розподілу і контролю влади для суспільства, необхідність суворого дотримання принципу законності.
На основі активної форми навчання закріплюється теоретичний матеріал, навички та уміння, формується загальний світогляд та переконаність в перевагах римського приватного права у порівнянні з його часово-просторовими аналогами, пояснюється придатність норм римського приватного права до рецепції в нових історичних умовах.
Опис: 1. Місце навчальної дисципліни Основ римського приватного права у підготовці фахівців за спеціальністю 081 «Право». 2. Джерела (форми ) права у стародавньому Римі. 3. Поняття і види суб’єктів права у стародавньому Римі. 4. Сімейні відносини за римським приватним правом. Римська сім’я. 5. Сімейні відносини за римським приватним правом. Шлюб та його види за римським приватним правом. 6. Вчення про позов. 7. Речове право. Поділ майнових прав на речові і зобов’язальні. 8. Речове право. Право власності, його зміст. 9. Загальне вчення про зобов’язання. 10. Наслідки невиконання та неналежного виконання зобов’язання. 11. Договір як основна підстава виникнення зобов’язань за римським приватним правом. 12. Класифікація договорів. 13. Поняття та види реальних договорів. Консенсуальні контракти та їх види. Безіменні контракти. Зобов’язання якби з договору. 14. Поняття спадкового права. 15. Спадкування за заповітом. Легати і фідеїкоміси.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; письмова контрольна робота – 10 балів; підсумкова контрольна робота –50 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Агафонов С.А. Римське право: навч.-метод. посіб. для самост. вивч. Київський національний економічний ун-т. К. : КНЕУ, 2005. 144 с.
2. Вовк В.М. Римське право як феномен правової дійсності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня докт. юрид. наук : 12.00.12. Київ, 2011. 34 с.
3. Гладкий С. Римське приватне право: навчальний посібник. ВНЗ Укоопспілки «ПУЕТ», 2016 р. 251 с.
4. Задорожний Ю.А. Роль римського права у контексті формування правової доктрини в країнах романо-германської правової сім‘ї. Право України. 2006, № 11. С. 41– 44.
5. Задорожний Ю.А. Основи римського приватного права :навчальний посібник; Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Київська державна академія водного транспорту імені гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного. К.: Істина, 2012. 343 с.
6. Задорожний Ю.А. Римське право – доктринальна першооснова права та юридичної науки в країнах романо-германської правової сім‘ї та Україні. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук за спеціальністю 12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень. Київ: Київський національний університет внутрішніх справ, 2008. 20 с.
7. Макарчук В. С. Основи римського приватного права : підручник / В. С. Макарчук, В. Я. Марковський. – Харків : Право, 2021. – 352 с.
8. Макарчук В.С. Основи римського приватного права: навч. посібник. К.: Атіка, Харків: Право, 2015. 256 с.
9. Орач Є.М., Тищик Б.Й. Римське приватне право. Академічний курс : підруч. для студ. вищ. навч. закл. Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. К.: Ін Юре, 2012. 390 с.
10. Основи римського приватного права: Підручник / В. І. Борисова, Л. М. Баранова, М. В. Домашенко та ін.; За заг. ред. В. І. Борисової та Л. М. Баранової. Х.: Право, 2008. 224 с.
11. Піддубна Д.С. Основи римського приватного права :навчально-методичний посібник для студентів бакалаврського рівня /Д.С. Піддубна, В.В. Шеховцова; Донецький юридичний інститут МВС України, Факультет № 3, Кафедра цивільно-правових дисциплін. Кривий Ріг, 2019. 89 с.
12. Підопригора О.А., Харитонов Є.О. Римське право: підручник. К.: Юрінком Інтер, 2014. 525 с.
13. Харитонов Є.О. Історія приватного права Європи: Західна традиція. Одеса, 2001. 328 с.
14. Харитонов Є.О. Основи римського приватного права : посібник для аудиторного і самостійного вивчення курсу / Є.О. Харитонов. - Одеса : В.К. Букаєв, 2016. – 395 с.
15. Підопригора О.А., Харитонов Є.О. Римське право. К.: Юрінком Інтер, 2003. 512 с.
16. Светоній (Гай Светоній Транквілл). Життєписи дванадцяти Цезарів: переклад з латинської / Гай Светоній Транквілл; [переклав з латинської Павло Содомора; редактор Маркіян Кульчицький]. – Львів : Сполом, 2012. – 278 с.
17. Ціцерон Марк Туллій. Про державу; Про закони; Про природу богів. De res publica; De legibus; De natura deorum / Марк Тулій Ціцерон ; переклад з латини Володимира Литвинова. К: Основи, 1998. 478 с.
18. Електронний навчально-методичний комплекс «Історія держави і права зарубіжних країн». Укладач: В.С. Макарчук. Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).