Фізична хімія, частина 1
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: професор Сергеєв Валентин Вікторович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Формування та розвиток у студентів таких фахових компетентностей:
1. Здатність використовувати положення і методи фундаментальних наук для вирішення професійних задач.
2. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції.
3. Здатність проектувати хімічні процеси з урахуванням технічних, законодавчих та екологічних обмежень.
Результати навчання: знати закони термодинаміки;
знати закономірності хімічної рівноваги;
знати основні властивості розчинів;
знати основні види діаграм фазової рівноваги;
вміти застосовувати закони термодинаміки до фізичних та хімічних процесів;
вміти визначати вплив зовнішніх факторів на хімічну рівновагу;
вміти розраховувати основні характеристики розчинів;
вміти розраховувати параметри фазової рівноваги.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика
Фізика
Неорганічна хімія
Короткий зміст навчальної програми: Фізична хімія вивчає взаємозв'язок хімічних процесів і фізичних явищ, що їх супроводжують, установлюють закономірності між хімічним складом, будовою речовин і їх властивостями.
Фізична хімія існує на межі між хімією і фізикою, оскільки вона вивчає закони взаємоперетворення хімічних і фізичних форм руху матерії. Користуючись теоретичними й експериментальними методами обох наук, а також власними методами, фізична хімія встановлює закони перебігу хімічних процесів і умови досягнення хімічної рівноваги.
Опис: Хімічна термодинаміка (закони термодинаміки, термохімія, термодинамічні потенціали).
Хімічна рівновага (закон діючих мас, залежність рівноваги від зовнішніх факторів). Термодинаміка розчинів (класифікація розчинів, властивості розчинів).
Термодинаміка фазової рівноваги (фазова рівновага в одно-, дво- та трикомпонентних системах).
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний і семестровий контроль, який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. Поточний контроль проводиться у формі: письмового експрес-контролю (індивідуальні завдання) та захисту лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: виконання та захист лабораторних робіт та індивідуальних багатоваріантних завдань 40 балів.
Семестровий контроль: письмова компонента 50 балів та усна компонента 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: В.В. Сергеєв, С.І. Герасимчук, І.Б. Собечко Фізична хімія. Ч.1: навчальний посібник. – Львів: Видавництво Тараса Сороки, 2023.–160с.
В. А. Волошинець, О. В. Решетняк. Фізична хімія навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 156 с.
Ковальчук Є.П., Решетняк О.В. Фізична хімія. –Львів: ВЦ ЛНУ імені Івана Франка, 2007. – 800 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).