Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частина 2
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.045
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК):
ФК2. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції.
ФК5. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для контролю та керування технологічних процесів хімічних виробництв.
ФК7. Здатність враховувати комерційний та економічний контекст при проєктуванні хімічних виробництв.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС):
ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій силікатних і тугоплавких речовин та матеріалів.
Результати навчання: ПР 2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі.
ПР 3. Знати і розуміти механізми і кінетику хімічних процесів, ефективно використовувати їх під час проектування та удосконалення технологічних процесів та апаратів хімічної промисловості.
ПР 5. Розробляти і реалізовувати проєкти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики.
ПР 7. Обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для вирішення складних задач хімічної інженерії, контролю та керування технологічними процесами хімічних виробництв.
ПР 8. Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв.
ПР 9. Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії.
ПР 11. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовами.
КОМ 2. Збір, інтерпретація та застосування даних.
АіВ 1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
АіВ 2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технологія і обладнання виробництва в’яжучих речовин, частина 1.
Фізична хімія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів.
Апаратно-технічне забезпечення силікатних виробництв.
Технологія і обладнання виробництва скла.
Технологія і обладнання виробництва кераміки.
Виробнича практика.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна “Технологія і обладнання виробництва в’яжучих речовин, частина ІІ” є дисципліною спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія. Дисципліна знайомить студентів із загальними теоретичними основами технології отримання гідравлічних в'яжучих речовин, асортиментом і властивостями в’яжучих речовин і виробів на їх основі, екологічними проблемами промисловості виробів на базі гідравлічних в’яжучих, із перспективними безвідпадковими і маловідпадковими технологіями, розширенням сировинної бази за рахунок використання промислових відпадків та місцевих матеріалів, економії паливно-енергетичних ресурсів, можливістю отримання матеріалів із заданими властивостями, покращенням їх якісних показників.
Опис: Портландцемент. Сировина для отримання клінкеру та виробництва портландцементу. Паливо для виробництва портландцементу. Класифікація цементів. Способи виробництва портландцементу. Проєктування складів сировинних сумішей. Фізико-хімічні процеси при випалі клінкеру. Хімічний та фазовий склад клінкеру. Фізико-хімічні процеси гідратації портландцементу. Стадії гідратації. Гідратація клінкерних мінералів та інших складових цементу. Процеси при твердненні портландцементу: седиментація, зміни об’єму, контракція, тепловиділення, структуроутворення та фазоутворення цементного каменю. Будівельно-технічні властивості портландцементу: істинна та середня густина, водопотреба, терміни тужавлення, активність і міцність, адгезія, деформативні властивості. Види корозії та фізико-хімічні процеси корозії цементного каменю. Способи захисту від корозії.
Різновиди портландцементів. Спеціальні цементи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 30 балів
Іспит в письмово-усній формі: письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. В’яжучі речовини : підруч. / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський. – К. : Основа, 2012. – 448 с.
2. В’яжучі матеріали : підруч : пер. з рос. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с.
3. Дворкін Л. Й. Будівельні в’яжучі матеріали : підруч. / Л. Й. Дворкін. – Рівне : НУВГП, 2019. – 622 с.
4. Рунова Р. Ф. Основи виробництва стінових та оздоблювальних матеріалів : підруч. / Р. Ф. Рунова, Л. О. Шейнич, О. Г. Гелевера, В. І. Гоц. – К. : КНУБА, 2001. – 353 с.
5. Будівельне матеріалознавство / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]. – К. : ТОВ УВПК “ЕксОб”, 2004. – 704 с.
6. Луцюк І. В. Технічний аналіз і контроль виробництва в’яжучих речовин та виробів на їхній основі : навч. посібник / І. В. Луцюк, З. І. Боровець. – Львів : Растр-7, 2021. – 166 c.
7. Саницький М. А. Модифіковані композиційні цементи / М. А. Саницький, Х. С. Соболь, Т. Є. Марків. – Львів : ЛП, 2010. – 132 с.
8. Дворкін Л. Й. Проектування складів бетонів (методи, приклади, вправи) : навч. посібник / Л. Й. Дворкін. – К : Видавничий дім “Кондор”, 2018. – 613 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).