Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частина 2

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.045
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: доцент Боровець Зенон Іванович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області хімічної технології виробництва в'яжучих матеріалів та виробів на їх основі
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК): ФК2. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції. ФК5. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для контролю та керування технологічних процесів хімічних виробництв. ФК7. Здатність враховувати комерційний та економічний контекст при проєктуванні хімічних виробництв. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій силікатних і тугоплавких речовин та матеріалів.
Результати навчання: ПР 2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі. ПР 3. Знати і розуміти механізми і кінетику хімічних процесів, ефективно використовувати їх під час проектування та удосконалення технологічних процесів та апаратів хімічної промисловості. ПР 5. Розробляти і реалізовувати проєкти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики. ПР 7. Обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для вирішення складних задач хімічної інженерії, контролю та керування технологічними процесами хімічних виробництв. ПР 8. Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв. ПР 9. Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії. ПР 11. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовами. КОМ 2. Збір, інтерпретація та застосування даних. АіВ 1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами. АіВ 2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Технологія і обладнання виробництва в’яжучих речовин, частина 1. Фізична хімія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів. Апаратно-технічне забезпечення силікатних виробництв. Технологія і обладнання виробництва скла. Технологія і обладнання виробництва кераміки. Виробнича практика.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна “Технологія і обладнання виробництва в’яжучих речовин, частина ІІ” є дисципліною спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія. Дисципліна знайомить студентів із загальними теоретичними основами технології отримання гідравлічних в'яжучих речовин, асортиментом і властивостями в’яжучих речовин і виробів на їх основі, екологічними проблемами промисловості виробів на базі гідравлічних в’яжучих, із перспективними безвідпадковими і маловідпадковими технологіями, розширенням сировинної бази за рахунок використання промислових відпадків та місцевих матеріалів, економії паливно-енергетичних ресурсів, можливістю отримання матеріалів із заданими властивостями, покращенням їх якісних показників.
Опис: Портландцемент. Сировина для отримання клінкеру та виробництва портландцементу. Паливо для виробництва портландцементу. Класифікація цементів. Способи виробництва портландцементу. Проєктування складів сировинних сумішей. Фізико-хімічні процеси при випалі клінкеру. Хімічний та фазовий склад клінкеру. Фізико-хімічні процеси гідратації портландцементу. Стадії гідратації. Гідратація клінкерних мінералів та інших складових цементу. Процеси при твердненні портландцементу: седиментація, зміни об’єму, контракція, тепловиділення, структуроутворення та фазоутворення цементного каменю. Будівельно-технічні властивості портландцементу: істинна та середня густина, водопотреба, терміни тужавлення, активність і міцність, адгезія, деформативні властивості. Види корозії та фізико-хімічні процеси корозії цементного каменю. Способи захисту від корозії. Різновиди портландцементів. Спеціальні цементи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, усне та письмове опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 30 балів Іспит в письмово-усній формі: письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. В’яжучі речовини : підруч. / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський. – К. : Основа, 2012. – 448 с. 2. В’яжучі матеріали : підруч : пер. з рос. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с. 3. Дворкін Л. Й. Будівельні в’яжучі матеріали : підруч. / Л. Й. Дворкін. – Рівне : НУВГП, 2019. – 622 с. 4. Рунова Р. Ф. Основи виробництва стінових та оздоблювальних матеріалів : підруч. / Р. Ф. Рунова, Л. О. Шейнич, О. Г. Гелевера, В. І. Гоц. – К. : КНУБА, 2001. – 353 с. 5. Будівельне матеріалознавство / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]. – К. : ТОВ УВПК “ЕксОб”, 2004. – 704 с. 6. Луцюк І. В. Технічний аналіз і контроль виробництва в’яжучих речовин та виробів на їхній основі : навч. посібник / І. В. Луцюк, З. І. Боровець. – Львів : Растр-7, 2021. – 166 c. 7. Саницький М. А. Модифіковані композиційні цементи / М. А. Саницький, Х. С. Соболь, Т. Є. Марків. – Львів : ЛП, 2010. – 132 с. 8. Дворкін Л. Й. Проектування складів бетонів (методи, приклади, вправи) : навч. посібник / Л. Й. Дворкін. – К : Видавничий дім “Кондор”, 2018. – 613 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).