Проєктування хімічних виробництв
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.13.E.095
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: Гузьова Ірина Олександрівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів хімії, хімічних технологій та інженерії
і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК1. Здатність використовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предмет¬ній області та інтегрувати їх із уже наявними.
ЗК4. Здатність планувати та керувати часом.
ЗК5. Здатність до системного мислення, продукування нових ідей, креативності.
ЗК9. Уміння працювати самостійно і в команді, здатність ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях.
ЗК11. Мати навички розроблення та управління проектами для забезпечення високого рівня ефективності реалізації різних видів проектів в предметній області.
ЗК13. Визначеність та наполегливість при виконанні отриманих завдань та відповідальність за якість виконуваної роботи.
фахові компетентності:
ФК1. Можливість продемонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії.
ФК2. Базові уявлення про різноманітність об'єктів хімічної технології, промисловості, хімічної продукції.
ФК4. Сучасні уявлення про принципи структурної організації та типових функцій і механізмів роботи технологічних об'єктів хімічних виробництв.
ФК9. Здатність інтепретувати дані, отримані в результаті лабораторних спостережень і вимірювань, з точки зору їх значимості та співвіднести їх з відповідною теорією.
ФК11. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для оволодіння основами теорії й методів хіміко-технологічних досліджень.
ФК12. Здатність використовувати теоретичні знання, практичні навички та уміння для аналізу, оцінювання та проектування технологічних процесів і устаткування з використанням традиційної та альтернативної сировини.
ФК17. Здатність розуміти комерційний та економічний контекст для проектування хімічних виробництв.
Результати навчання: РН1 (ЗН4. Сучасних технологій хімічних виробництв)
РН2 (ЗН5. Конструкцій та принципів роботи сучасного обладнання та устаткування хімічних виробництв)
РН3 (УМ2. Класифікувати й аналізувати проблеми різного характеру та складати план щодо їх вирішення)
РН4 (УМ3. Оцінювати вплив технологічних чинників на склад кінцевого продукту)
РН5 (УМ5. Узагальнювати дані, отримані в результаті лабораторних досліджень і вимірювань, з точки зору їх значимості, та співвіднести їх з відповідною теорією)
РН6 (УМ6. Встановлювати зв'язок отриманих даних із результатами математичного моделювання хімічних і хіміко-технологічних процесів)
РН7 (УМ7. Пояснювати причини виникнення ризиків, пов’язаних із використанням хімічних речовин і лабораторних процедур)
РН8 (УМ8. Досліджувати вплив фізико-хімічних чинників на властивості об’єкта дослідження чи проектування)
РН9 (УМ10. Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології для пошуку, аналізу, розрахунків і створення графічних і текстових документів, а також математичного аналізу та статистичної обробки у дослідженнях та проектуванні)
РН10 (УМ12. Здійснювати вибір відповідного технологічного обладнання та графічно зображувати технологічний процес, використовуючи системи автоматизованого проектування для розроблення технологічної та апаратурної схеми хіміко-технологічних виробництв)
РН11 (УМ13. Брати участь в обговоренні результатів різних видів роботи (дослідної, пошукової, проектної тощо))
РН12 (УМ14. Виявляти бажання працювати самостійно)
РН13 (УМ15. Представляти результати різних видів роботи (дослідної, пошукової, проектної тощо) українською та однією з іноземних мов)
РН14 (КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами)
РН15 (КОМ2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективно спілкування на професійному та соціальному рівнях)
РН16 (АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення)
РН17 (АіВ2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань)
РН18. (АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Процеси та апарати хімічних технологій
Загальна хімічна технологія
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Основи автоматизованого проектування
Короткий зміст навчальної програми: В межах навчальної дисципліни «Проектування хімічних виробництв» розглядаються основи промислового проектування, методи побудови технологічних вузлів та технологічної схеми в цілому, основні принципи компонування обладнання та виробництва, а також принципи розробки генеральних планів виробництва.
.
Опис: Принципи та методика проектування хімічних виробництв. Схеми технологічних процесів
Технологічні вузли. Прилади контролю та автоматизації. Обв’язка дихального бачка. Вузол «насос – ємність».
Обв’язка вакуумних установок.
Вузол обв’язки компресорів
Обв’язка теплообмінників.
Обв’язка вузлів абсорбційних та ректифікаційних колон.
Обв’язка вузлів адсорбції, фільтрації та хімічних реакторів.
Видалення відходів виробництва. Механізація транспортних розвантажувально-завантажувальних робіт.
Трубопровідна арматура.
Інженерні споруди.
Компонування виробництва. Будівельні елементи.
Промислові будівлі.
Варіанти компонування. Основні виробничі приміщення. Допоміжні та обслуговуючі приміщення
Компонування технологічного обладнання. Правила компонування обладнання. Основні вимоги до креслень планів компонування обладнання
Розробка ситуаційного та генерального плану виробництва
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль
Контрольна робота Практичні заняття
Тестовий контроль Усний контроль
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Гузьова І. О. Основи проектування хімічних виробництв та компонування обладнання: навчальний посібник / І. О. Гузьова, З. Я. Гнатів. – Львів: ВНС Львівська політехніка, 2016. – 92 c.
2. Збірник тез доповідей ХI Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих вчених ”Обладнання хімічних виробництв і підприємств будівельних матеріалів”. НТУУ «КПІ», 2012. – 133 с.
3. Сидоров Ю.І. Каталог основної і допоміжної хімічної апаратури. / Сидоров Ю.І., Влязло Р.Й. – Львів: ДУ ”ЛП”, 1999.- 140 с.
4. Атлас схем та технологій з дисципліни “Основи маловідходних технологій” / Укл. С.Х. Авраменко, В.М.Гуляєв, О.Д. Горбунов; ДДТУ. – Дніпродзержиськ, 2007. – 82 с
5. Ратушняк Г.С., Люлюк О.Г. Технічні засоби очищення газових викидів. Вінниця. ВНТУ. 2005, 159 с.
6. Технологія процесів окиснення. Збірник технологічних схем. / Укл. Реутський В.В., Івасів В.В., Іващук О.С.; НУ «ЛП». – Львів, 2009. – 33 с.
7. Дубинін А.І., Гаврилів Р.І., Гузьова І.О. Процеси та апарати хімічної технології. Навчальний посібник з курсового проектування. / Дубинін А.І. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2012. – 360 с.
1. Електронний навчально-методичний комплекс із дисципліни «Основи проектування хімічних виробництв» для студентів бакалаврського рівня вищої освіти за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія” (укладач Гузьова І.О. реєстр. номер № Е41-214-272/2020 від 09.11.2020 р.) Сертифікат № 03487
https://vns.lpnu.ua/user/view.php?id=55594&course=1676
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).