Процеси та апарати хімічних технологій, частина 2
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.00.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна інженерія
Лектор: Гузьова Ірина Олександрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
загальні компетентності:
ЗК6. Прагнення до збереження навколишнього середовища.
фахові компетентності:
ФК4. Здатність використовувати сучасні матеріали, технології і конструкції апаратів в хімічній інженерії
Результати навчання: РН1 (ПР2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі)
РН2 (ПР13. Розуміння хімічної інженерії як складника сучасних науки і техніки, її місця у розвитку інженерії, української держави та загальносвітової культури)
РН3 (АіВ3. Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти)
РН4 (АіВ5. Здатність продовжувати навчання зі значним ступенем автономії)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни
Математика
Фізика
Неорганічна хімія
Органічна хімія
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
Моделювання хіміко-технологічних процесів
Загальна хімічна технологія
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Процеси та апарати хімічних технологій» передбачає вивчення фізичної суті основних гідромеханічних, теплових та масообмінних процесів хімічних технологій. В даному курсі вивчаються основні конструкції апаратів, принципи їх роботи та розрахунку, переваги, недоліки та галузі застосування. В рамках даного курсу передбачено вивчення принципів масштабного переходу від моделі до реального апарату і перенесення експериментальних даних, отриманих на одній системній моделі, в іншу, яка є об’єктом натуральної величини (моделювання), що необхідно для проектування більшості сучасних багатотоннажних виробничих процесів.
Опис: Масообмінні процеси. Рівновага при масопередачі.
Швидкість масопередачі. Рушійна сила.
Матеріальний баланс, основне рівняння масовіддачі та масо- передачі.
Коефіцієнти масопередачі та масовіддачі, методи їх розрахунку.
Розрахунок масообмінних апаратів.
Основи масопередачі з твердою фазою.
Абсорбція. Загальні відомості.
Конструкції насадкових абсорберів та їх розрахунок.
Конструкції тарільчастих абсорберів та їх розрахунок
Перегонка та ректифікація.
Закони бінарних сумішей. Флегмове число.
Вплив флегмового числа на розміри ректифікаційної колони.
Розрахунок ректифікаційних колон та їх конструкція.
Періодична ректифікація. Спеціальні методи ректифікації.
Адсорбція, іонообмінні процеси. Загальні відомості.
Конструкції адсорберів та іонообмінників.
Сушіння. Основні параметри вологого повітря. I-х діаграма вологого повітря.
Рівновага при сушінні. Матеріальний і тепловий баланс сушіння.
Визначення параметрів повітря і тепла на сушіння.
Варіанти процесів сушіння.
Сушіння різних видів матеріалів. Швидкість сушіння.
Конструкції сушарок.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр.
Поточний контроль здійснюється під час лекцій і лабораторних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту лабораторних робіт.
Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК). Екзамен – це форма СК результатів навчання студента з навчальної дисципліни за семестр.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль
Практичні роботи
Розрахунково-графічні роботи
Захист лабораторних робіт
Екзаменаційний контроль
письмова компонента
усна компонента
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Ханик Я.М., Дубинін А.І., Атаманюк В.М., Станіславчук О.В. Процеси і апарати хімічних технологій Навч. Посібник. Ч1. Видавництво НУ “ЛП”. Серія Дистанційне навчання № 30 НУ “ЛП” 2005, 192 с.
2. Ханик Я.М., Дубинін А.І., Станіславчук О.В.. Білецька Л.З. Процеси і апарати хімічних технологій. Навч. Посібник. Ч2. Видавництво НУ “ЛП”. Серія Дистанційне навчання № 39 НУ “ЛП” 2006, 180 с.
3. Ханик Я.М., Семенишин Є.М.., Станіславчук О.В.., Кіндзера Д.П. Процеси і апарати хімічних технологій. Навч. Посібник. Ч3. Видавництво НУ “ЛП”. Серія Дистанційне навчання НУ “ЛП” 2006, 340 с.
4. Я.М. Ханик, І.О. Гузьова, Т.І. Римар, Л.З. Білецька. Процеси та апарати хімічних технологій. Навчальний посібник. Частина IV. – Серія «Дистанційне навчання». - № 48. Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. – 300 с.
5. Ханик Я.М. Процеси та апарати хімічних технологій. Частина V.: Навчальний посібник. / Ханик Я.М., Троцький В.І., Станіславчук О.В., Майструк В.В., Гаврилів Р.І. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2010. – 176 с.
6. Електронний навчальний посібник „Процеси та апарати хімічної технології. Частина VI.” для студентів базових напрямків 6.051301 «Хімічна технологія», 6.051302 «Хімічна інженерія», 6.050503 «Машинобудування», 6.120201 «Фармація», 6.051401 «Біотехнологія», 6.051701 «Харчова технологія та інженерія». / Укл. Атаманюк В.М.; Гузьова І.О.; Кіндзера Д.П. та ін. – НУ «Львівська політехніка». (№ Е41-220-14/2012 від 18.10.2012., http://vns.lp.edu.ua/moodle/course/view.php?id=10462) - 85 с.
1. Електронний навчально-методичний комплекс із дисципліни «Процеси та апарати хімічних технологій, ч. 1» для студентів бакалаврського рівня вищої освіти за спеціальністю 161 “Хімічні технології та інженерія” (укладач Гузьова І.О. реєстр. номер № Е41-214-343/2021 від 08.06.2021 р.) Сертифікат № 04076
https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1610
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).