Технологія харчових виробництв

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.078
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: к.х.н., доцент Васильєв Віктор Петрович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є ознайомлення студентів із промисловими технологічними процесами виготовлення основних продуктів харчування таких як борошно, хліб, макарони, цукор, жири та олії, м’ясні та молочні вироби, алкогольні та безалкогольні напої тощо. Особлива увага приділяється застосуванню в цих процесах харчових добавок, які використовуються як для технологічних потреб, так і для покращення споживчих характеристик продуктів харчування, або для надання їм нових властивостей.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальні компетентності: розуміння основних принципів функціонування підприємств харчової промисловості та взаємодії їх з довкіллям, принципів підбору сировини для виробництва окремих видів харчової продукції та основних кінетичних та технологічних закономірностей харчових технологій. фахові компетентності: знати технології виробництва окремих продуктів харчування: борошна, хліба, круп, макаронних та кондитерських виробів, молочних та м’ясних продуктів, олії та жирів, напоїв тощо, та харчові добавки що використовуються при виробництві цих продуктів.
Результати навчання: 1. Знати структуру харчової промисловості України. 2. Знати про принципи класифікації та склад харчової сировини. 3. Знати основні технологічні терміни та поняття. 4. Розуміти основні принципи організації харчових виробництв. 5. Знати технології зберігання зерна, виробництва борошна, круп, макаронів, хліба, кондитерських виробів, крохмалю та патоки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: • процеси та апарати хімічних технологій • хімія продовольчої сировини та продуктів харчування
Короткий зміст навчальної програми: У навчальній дисципліні «Технологія харчових виробництв, ч.1» розглядаються питання організації агропромислового комплексу України, класифікації та складу продовольчої сировини, взаємодії харчових виробництв з довкіллям, основні технологічні терміни та поняття, кінетичні та технологічні закономірності харчових технологій, а також технології зберігання зерна, виробництва борошна, круп, макаронів, хліба, кондитерських виробів, крохмалю та патоки.
Опис: Технологія харчових виробництв – це прикладна наука, предметом якої є способи переробки сировини у харчові продукти з метою вибору і практичного застосування найбільш ефективних за якістю та економічністю. Об’єктами її вивчення є сировина, напівфабрикати, готові продукти, процеси та апарати в яких вони протікають, а також виробництва харчової промисловості. Мета вивчення дисципліни – одержання знань щодо технологій одержання основних продуктів харчування. В даному курсі розглядається структура харчової промисловості України, класифікація харчової сировини, загальна характеристика харчових виробництв, критерії цінності їжі та склад харчових продуктів, питання взаємодії харчових виробництв з довкіллям, основні технологічні терміни та поняття, кінетичні та технологічні закономірності харчових технологій. Крім того розглядаються технології основних харчових продуктів: зберігання зерна, виробництва борошна та круп, макаронних виробів, хліба, основних кондитерських виробів, крохмалю та крохмальної патоки, цукру, соняшникової олії та тваринних жирів, гідрогенізації олії та виробництва маргарину, молочних та м’ясних продуктів, солоду, пива, спирту, горілки та лікеро-горілчаних виробів.
Методи та критерії оцінювання: Реферати, колоквіуми та екзамен (письмово-усна форма).
Критерії оцінювання результатів навчання: Проміжний контроль - два реферата по 5 балів, два колоквіума по 15 балів. Підсумковий контроль екзамен – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Домарецький В.А., Остапчук М.В., Українець А.І. Технологія харчових продуктів: Підручник /За ред. д-ра техн. наук, проф.. А.І.Українця. –К.: НУХТ, 2003. –572 с. 2. ТоважнянськийЛ.Л., Бухкало С.І., Капустенко П.О., Орлова Є.І.Загальна технологія харчових виробництв у прикладах і задачах: Підручник.-К.: Центр навчальної літератури, 2005. –496 с. 3. Плахотін В.Я., Тюрікова І.С., Хомич Г.П. Теоретичні основи технологій харчових виробництв: Навчальний посібник.-К.: Центр навчальної літератури, 2006. –640 с. 4. Технологии пищевых производств. /А.П.Нечаев, И.С.Шуб, О.М.Аношина и др.; Под. ред. А.П.Нечаева. – М.: КолосС, 2008. – 768 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).