Хімія та технологія води

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.043
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: одержання студентами нових знань про формування та основні характеристики складу природних і стічних вод, ознайомлення з усіма теоретичними основами методів водопідготовлення та очищення вод різної якості з метою подальшого її використання для господарсько-питних потреб та в народному господарстві, використання набутих знань у наступній практичній діяльності з врахуванням сучасного світового наукового рівня.
Завдання: Здатність розв’язувати існуючі та виникаючі складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії під час професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій і методів хімії, хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - визначити основні показники якості і безпечності води; - виробити навики та вміння самостійного виконання лабораторних дослідів і узагальнення експериментальних фактів; - провести хімічний аналіз мінералогічного складу води і на його основі дати характеристику джерела водопостачання; - запропонувати методи і технологічні схеми підготовлення води для господарсько-питного використання за характеристикою джерел природних вод; - вибрати та обґрунтувати методи і технологічні схеми підготовлення технологічної води; - оцінити можливість виникнення шкідливих та токсичних речовин; - запропонувати методи очищення стоків від токсичних домішок та шляхи утилізації і знешкодження відходів; - вибрати та розрахувати кількість реагентів, які використовують для підготовлення води.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Неорганічна хімія Теоретичні основи технології неорганічних речовин Аналітична хімія Технологія неорганічних речовин Загальна хімічна технологія
Короткий зміст навчальної програми: Висвітлено роль води на Землі та використання її в побуті і промисловості. Викладено основні фізико-хімічні характеристики природних та стічних вод. Розглянуто теоретичні засади процесів водопідготовлення. Наведено теоретичні основи процесів прояснення води: відстоюванням, фільтруванням і центрифугуванням. Детально розглянуто процес коагулювання домішок води, характеристику коагулянтів і флокулянтів, а також технологічні засади проведення процесу коагуляції. Висвітлено основні процеси водопідготовлення: знезараження, зм’якшення, опріснення, знесолення, стабілізації води та біохімічні методи очищення її від шкідливих домішок за використання традиційних так і новітніх методів. Наведено принципи вибору методів оброблення води, а також порівняльну техніко-економічну характеристику методів видалення з води різних домішок.
Опис: Вода та її роль в житті на Землі. Використання води в побуті та промисловості. Природні та стічні води – багатокомпонентні системи. Методи водопідготовлення. Механічні методи. Фільтрування води. Флотація. Коагуляція домішок води. Знезараження води. Сорбційні методи очищення води. Твердість води та методи її зм’якшення. Опріснення та знесолення води. Стабільність води. Біохімічні методи очищення води.
Методи та критерії оцінювання: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування, контрольні роботи (30%); • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) - 30 балів Екзаменаційний контроль - 70 балів Разом за дисципліну - 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Запольський А.К. Водопостачання, водовідведення та якість води. – К.: Вища шк., 2005. – 671 с. 2. Запольський А.К., Мішкова-Клименко Н.А., Астрелін І.М., Брик М.Т., Гвоздяк П.І., Князьков Т.В. Фізико-хімічні основи технології очищення стічних вод. – К.: Лібра, 2000. – 552 с. 3. Тугай А.М., Орлов В.О. Водопостачання: Підручник. – К.: Знання, 2009. – 735 с. 4. Гелеш А. Б. Термінологічний словник: кондиціювання природних і стічних вод: словник / А. Б. Гелеш, Л. В. Савчук, О. Г. Курилець, Р. Л. Буклів. – Львів: Західно-Український Консалтинг Центр, 2021. – 120 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).