Хімія і технологія органічних речовин

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.071
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Реутський Віктор Володимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: підготовка бакалаврів спеціальності “Хімічна технологія органічних речовин” до активної професійної діяльності в умовах ринкових відносин, який би творчо поєднував та впроваджував у виробництво на сучасному рівні знання фундаментальних, загально-інженерних, економічних та спеціальних дисциплін, забезпечуючи при цьому випуск високоякісної продукції з гарантованих спупенем безпеки для людини, з мінімальними витратами сировини та енергетичних ресурсів.
Завдання: Інтегральна компетентність Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженеріїі характеризується комплексністю та невизначеністю умов загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 3. Прагнення до збереження навколишнього середовища . фахові компетентності: 1. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції. фахові компетентності спеціалізації : 1. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій основного і тонкого синтезу органічних речовин.
Результати навчання: Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі Знати і розуміти механізми і кінетику хімічних процесів, ефективно використовувати їх при проектуванні і вдосконаленні технологічних процесів та апаратів хімічної промисловості Здійснювати якісний та кількісний аналіз речовин неорганічного та органічного походження, використовуючи відповідні методи загальної та неорганічної, органічної, аналітичної, фізичної та колоїдної хімії Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльність у сфері хімічної інженерії Збір, інтерпретація та застосування даних Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Аналітична хімія, ч.2 Теорія хімічних процесів органічного синтезу Супутні та наступні навчальні дисципліни Проектування та обладнання процесів органічного синтезу Технологія харчових виробництв Моделювання ХТП Обладнання та основи проектування нафтопереробних заводів КП зі спеціальності
Короткий зміст навчальної програми: підготовка бакалаврів спеціальності “Хімічна технологія органічних речовин” до активної професійної діяльності в умовах ринкових відносин, який би творчо поєднував та впроваджував у виробництво на сучасному рівні знання фундаментальних, загально-інженерних, економічних та спеціальних дисциплін, забезпечуючи при цьому випуск високоякісної продукції з гарантованих спупенем безпеки для людини, з мінімальними витратами сировини та енергетичних ресурсів.
Опис: Вихідні речовини промисловості органічного синтезу. Найважливіші продукти основного органічного і нафтохімічного синтезу. Загальна характеристика процесів галогенування. Галогенуючі агенти. Радикально-ланцюгове хлору¬вання, його наукові основи. Технологія рідкофазного і газофазного радикально-ланцюгового хлорування. Іонно-каталітичне галогенування, його наукові основи. Технологія іонно-каталітичного галогенування. Процеси розщеплення хлорпохідних, суміщені та комбіновані процеси на їх основі. Процеси гідратації-дегідратації Процеси етерифікації Процеси алкілування Значення і класифікація процесів окислення.Окислюючі агенти. Основні продукти, які одержують процесами окислення. Наукові основи радикально-ланцюгових процесів окислення. Гомо¬генний каталіз. Гетерогенно-каталітичне окислення, каталізатори наукові основи і селективність окислення. Основні типи реакційних вузлів. Значення процесів дегідрування і гідрування , класифікація, наукові основи, каталіз і селектив¬ність. Хімія і технологія процесів дегідрування. Дегід¬рування вторинних спиртів. Хімія і технологія процесів гідрування. Каталіз, основні закономірності і одержувані продукти. Технологія рідкофазного і газофазного гідрування. Процеси конденсації по карбонільній групі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться під час лабораторних занять у формі комп’ютерного тестування та захисту звітів з лабораторних робіт.. Семестровий контроль проводиться формі екзамену. Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти. Поточний контроль: – комп’ютерне тестування (20 балів); – захист звітів із лабораторних робіт (20 балів). Екзамен: – письмова компонента (50 балів); – усна компонента (10 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів («відмінно») – виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал («добре») – виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів («задовільно») – виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–00 балів («незадовільно») – виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень..
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. W.A.Smith., A.F.Bochkov, R. Caple. Organic Synthesis – the Science behind the Art. Cambridge, 1998. 2. . Піх З.Г. Теорія хімічних процесів органічного синтезу : Підручник. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2002. – 396 с 3. Реутський В.В., Лудин А.М., Данада І.В. Хімія і технологія органічних речовин: практичні аспекти досліджень :Навчальний посібник. – Львів: вид-во ПП «Ощипок», 2022.- 160 с. 4. Ластухін Ю.О., Воронов С.А. Органічна хімія. Підручник для вищих навчальних закладів.ч.1.– Л: Центр Європи, 2001.– 864 с. 5. Klaus Weissermel ; Hans-Jiirgen Arpe. Industrial organic chemistry - VCH, 1997
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).