Технологічні властивості та якість пластичних мас і виробів
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.13.E.107
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Хімічна технологія переробки пластмас
Лектор: доцент Красінський Володимир Васильович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: -
Результати навчання: • знати методи досліджень полімерів, пластичних мас та виробів на їх основі
• знати основи метрології та сертифікації полімерних матеріалів
• знати шляхи зниження вартості полімерної сировини та пластмасових виробів
• вміти: цілеспрямовано вибирати методи досліджень характеристик полімерних матеріалів та виробів на їх основі
• вміти працювати з основними приладами для досліджень технологічних та експлуатаційних властивостей пластичних мас
• вміти контролювати якість полімерної сировини та пластмасових виробів різноманітного призначення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика,
• Загальна хімія,
• Аналітична хімія,
• Органічна хімія
• Фізична та колоїдна хімія
Короткий зміст навчальної програми: -
Опис: Метрологія. Вимірювання. Основні поняття та величини. Типи фізичних величин та класифікація вимірювань. Способи та засоби вимірювань. Похибки вимірювань. Якість продукції: основні поняття, терміни і визначення. Методи оцінювання рівня якості продукції. Організація контролю якості продукції. Ідентифікація полімерних матеріалів. Зовнішній вигляд і фізико-механічні властивості полімерів. Поведінка полімерів при внесенні в полум'я. Дослідження розчинності полімерів. Якісні реакції полімерів. Уточнена ідентифікація. Молекулярна маса і молекулярно-масовий розподіл полімерів. Методи визначення молекулярної маси та молекулярно-масового розподілу полімерів. В'язкість розчинів і розплавів полімерів. Типи реологічної поведінки полімерів і їх розчинів. Механізм течії полімерів. Залежність в'язкості від температури, полярності макромолекул і молекулярної маси. Прилади для отримання кривих течії. Структура полімерів. Надмолекулярна структура полімерів. Методи дослідження структури полімерів. Фізичні стани полімерів. Вплив молекулярної маси полімеру на температуру текучості. Вплив полідисперсності і полярності полімерів на температуру текучості. Визначення температур фізичних переходів полімерів
Теплофізичні властивості полімерів. Теплофізичні коефіцієнти. Механізм перенесення тепла в полімерах. Методи дослідження теплофізичних властивостей. Термічні методи аналізу полімерів. Електричні властивості полімерів. Питомий електричний опір. Електрична міцність. Діелектрична проникність і діелектричні втрати. Визначення електричної міцності. Визначення питомого об’ємного і питомого поверхневого електричного опору. Визначення діелектричної проникності і тангенса кута діелектричних втрат. Механічні властивості пластмас. Випробування на одноосне розтягування. Фактори, які впливають на результати механічних випробувань.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: -
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Поліщук Є.С. Метрологія та вимірювальна техніка: Навч. видання. – Львів: Видавництво "Бескид Біт", 2003 р. – 544 с.
2. Демидова Н. В., Бисерова В. А., Якорева А. С. Метрология, стандартизация и сертификация: конспект лекций. – Москва. – 2007. – 38 с.
3. Методы исследования структуры и свойств полимеров: Учеб. пособие / И.Ю. Аверко-Антонович, Р.Т.Бикмуллин; КГТУ. Казань, 2002. 604 с.
4. Вольфганг Грелльманн, Сабина Зайдлер. Испытания пластмасс. Перевод с англ. под ред. А. Малкин. Издательство: Профессия. – 2011 г.. – 712 с.
5. В. Шах. Справочное руководство по испытаниям пластмасс и анализу причин их разрушения. 3-е издание. Пер. с англ. под ред. А.Я. Малкина. 736 с. 2009 г.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).