Фізична хімія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.042
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Підготовка фахівців до інженерної та наукової роботи з фундаментальними знаннями і практичними навиками в області фізикохімії силікатів; сформувати у здобувачів вищої освіти знання про фазові рівноваги і діаграми стану гетерогенних систем, будову і властивості силікатів у різних станах, а також процесів, що обумовлюють формування силікатних матеріалів під час високотемпературного синтезу.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. Фахові компетентності спеціалізації (ФКС): ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій силікатних і тугоплавких речовин та матеріалів.
Результати навчання: Програмні результати (ПР): ПР2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі. ПР3. Знати і розуміти механізми і кінетику хімічних процесів, ефективно використовувати їх під час проектування та удосконалення технологічних процесів та апаратів хімічної промисловості. Комунікація (КОМ): КОМ2. Збір, інтерпретація та застосування даних.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізична хімія. Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частина 1 і 2. Технологія і обладнання виробництва кераміки. Технологія і обладнання виробництва скла.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає теоретичні знання в області фізикохімії силікатів; уявлення про принципи побудови фазових діаграм стану систем; вивчає теорію процесів, що відбуваються під час синтезу матеріалів відповідно до фазових діаграм стану; вивчає будову і властивості силікатів у різних станах.
Опис: Фазові рівноваги. Поліморфізм. Діаграми стану одно-, дво- і трикомпонентних систем. Діаграма стану системи SiO2. Силікати в скловидному та розтопленому станах, їх властивості. Процеси твердофазової взаємодії, спікання, кристалізації, рекристалізації та чинники, що впливають на ці процеси.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахунково-графічної роботи, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 25 балів Тестування у ВНС НУ “Львівська політехніка” - 5 балів Розрахунково графічнаї робота - 10 балів Іспит в письмово-усній формі: письмова компонента - 50 балів, усна компонента - 10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Корнілович Б. Ю. Фізична хімія кремнезему і нанодисперсних силікатів : навч. посіб. / Б. Ю. Корнілович, О. Р. Андрієвська, М. М. Племянніков, Л. М. Спасьонова; за ред. чл.-кор. НАН України Б. Ю. Корніловича. – К. : Освіта України, 2013. – 178 с. 2. Племянніков М. М. Фізична хімія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів [Електронний ресурс] : підручник / М. М Племянніков, Н. В. Жданюк. – К. : “Освіта України”, 2022. – 152 с. 3. Гречанюк В. Г. Фізична хімія та хімія силікатів : підручник / В. Г. Гречанюк. – К. : Кондор, 2006. – 434 с. 4. Хімічна технологія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів у прикладах і задачах: навч. посіб. у 2 ч. / [О. Ю. Федоренко, Я. М. Пітак, М. І. Рищенко, Л. П. Щукіна, Л. Л. Брагіна та ін.]; за ред. М. І. Рищенка. Ч.2. Фізико-хімічні системи, фазові рівноваги, термодинаміка, ресурсо- та енергозбереження в технології ТНСМ. – Харків : НТУ «ХПІ», 2013. – 326 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).