Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частина 1
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.041
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: професор Луцюк Ірина Володимирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (ФК):
ФК2. Здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції.
ФК5. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для контролю та керування технологічних процесів хімічних виробництв.
ФК7. Здатність враховувати комерційний та економічний контекст при проєктуванні хімічних виробництв.
Фахові компетентності спеціалізації (ФКС):
ФКС1.3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій силікатних і тугоплавких речовин та матеріалів/
Результати навчання: Програмні результати (ПР):
ПР2. Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі.
ПР3. Знати і розуміти механізми і кінетику хімічних процесів, ефективно використовувати їх під час проектування та удосконалення технологічних процесів та апаратів хімічної промисловості.
ПР5. Розробляти і реалізовувати проєкти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики.
ПР7. Обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для вирішення складних задач хімічної інженерії, контролю та керування технологічними процесами хімічних виробництв.
ПР8. Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв.
ПР9. Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії.
ПР11. Вільно спілкуватися з професійних питань усно і письмово державною та іноземною мовами.
Комунікація (КОМ):
КОМ2. Збір, інтерпретація та застосування даних.
Відповідальність та автономія (АіВ):
АіВ1. Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проєктами.
АіВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова за професійним спрямуванням
Матеріалознавство та прикладна механіка
Фізична хімія
Колоїдна хімія
Процеси та апарати хімічних технологій
Загальна хімічна технологія
Фізична хімія тугоплавких неметалічних і силікатних матеріалів
Технологія і обладнання виробництва в?яжучих речовин, частина 2
Технологія і обладнання виробництва кераміки
Технологія і обладнання виробництва скл
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна “Технологія і обладнання виробництва в’яжучих речовин, частина 1” є дисципліною спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія. Дисципліна дає теоретичні знання в області технології отримання повітряних в’яжучих речовин; вивчає асортимент і властивості повітряних в’яжучих речовин і виробів на їхній основі, перспективні технології; шляхи розширення сировинної бази за рахунок використання промислових відпадків та місцевих матеріалів, економію паливно-енергетичних ресурсів, можливість отримання матеріалів із наперед заданими властивостями, покращення їхніх якісних показників; уявлення про екологічні проблеми промисловості.
Вивчення дисципліни відбувається послідовним викладенням теоретичного курсу і проведенням лабораторних занять.
Опис: Класифікація в’яжучих речовин.
Гіпсові в’яжучі речовини. Сировинні матеріали.
Процес дегідратації двоводного гіпсу та модифікації сульфату кальцію.
Основи технології низькотемпературних гіпсових в’яжучих речовин.
Тверднення низьковипалювальних гіпсових в’яжучих речовин, їхні властивості та застосування
Основи технології високотемпературних гіпсових в’яжучих речовин.
Гіпсоцементопуцоланові в’яжучі речовини.
Вапно будівельне. Загальні поняття та класифікація будівельного вапна. Сировинні матеріали для виробництва вапна.
Основи виробництва негашеного і гашеного вапна.
Процеси тверднення вапна. Властивості та застосування вапна.
Магнезіальні в’яжучі речовини.
Гідравлічне вапно і романцемент.
Рідке скло. Отримання, властивості і застосування рідкого скла.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахунково графічної роботи, усне та письмове опитування, тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 30 балів
Тестування у ВНС НУ “Львівська політехніка” - 5 балів
Розрахунково графічнаї робота - 5 балів
Іспит в письмово-усній формі: письмова компонента - 50 балів, усна компонента - 10 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова
1. В’яжучі матеріали : підруч : пер. з рос. / О. О. Пащенко, В. П. Сербін, О. О. Старчевська. – К. : Вища шк., 1995. – 416 с.
2. В’яжучі речовини : підруч. / Р. Ф. Рунова, Л. Й. Дворкін, О. Л. Дворкін, Ю. Л. Носовський. – К. : Основа, 2012. – 448 с.
3. Якимечко Я. Б. Хімічна технологія вапна : навч. посібн. / Я. Б. Якимечко. – Л. : Растр-7, 2015. – 186 с.
4. Дворкін Л. Й. Будівельні в'яжучі матеріали : підруч. / Л. Й. Дворкін. – Рівне : НУВГП, 2019. – 622 с.
5. Луцюк І. В. Технічний аналіз і контроль виробництва в'яжучих речовин та виробів на їхній основі : навч. посібник / І. В. Луцюк, З. І. Боровець. – Львів : Растр-7, 2021. – 166 c.
6. Будівельне матеріалознавство : підруч. / [П. В. Кривенко, К. К. Пушкарьова, В. Б. Барановський та ін.]; за ред. П. В. Кривенка. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», 2004. – 704 с.
Допоміжна
1. Будівельне матеріалознавство : курс лекцій і практикум / [Л. Й. Дворкін, Ю. В. Гарніцький, В. Л. Шестаков та ін.]; під ред. Л. Й. Дворкіна. – Рівне : УДУВГП, 2002. – 367 с.
2. Большаков В. І. Будівельне матеріалознавство : навч. посібн. / В. І. Большаков, Л. Й. Дворкін. – Дніпропетровськ : РВА “Дніпро-VAL”, 2004. – 677 с.
3. Гоц В. І. Бетони і будівельні розчини : Підручник / В. І. Гоц. – К. : ТОВ УВПК «ЕксОб», К. : КНУБА, 2003. – 472 с.
Інформаційні ресурси
1. Електронний навчально-методичний комплекс “Технологія і обладнання виробництва в’яжучих речовин, Ч. 1.” для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технологія та інженерія” усіх форм навчання, реєстр. номер № Е41-211-98/2016 від 18.04.2016 р. Сертифікат №01539.
http://vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=1649
Навчально-методичне забезпечення
1. Випробування гіпсових в’яжучих : метод. вказівки до лабораторного практикуму з курсів “Технологія силікатних матеріалів”, “Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частина 1” для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія”; “Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в'яжучих речовин” для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” усіх форм навчання / уклад. : І. В. Луцюк, З. І. Боровець, Б. Б. Чеканський. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 16 с.
2. Випробування повітряного будівельного вапна : метод. вказівки до лабораторного практикуму з курсів “Технологія силікатних матеріалів”, “Технологія і обладнання виробництва в:яжучих речовин, частина 1” для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія”; “Хімічна технологія повітряних, автоклавних та гідравлічних в'яжучих речовин” для студентів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” усіх форм навчання / уклад. : І. В. Луцюк, З. І. Боровець, Б. Б. Чеканський. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 9 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).