Проєктування процесів органічного синтезу

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.12.E.077
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технологія органічних продуктів
Лектор: Професор Мельник Степан Романович, доцент Лудин Анатолій Миколайович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: викладання здобувачам освіти відомостей про порядок розробки проектної документації на обладнання та організацію будівельних та монтажних робіт, принципи проектування обладнання та трубопроводів, цехових споруд, конструкційні особливості та принципи дії хімічних апаратів виробництв органічного синтезу, основи технологічного розрахунку та принципи компонування апаратів.
Завдання: Загальні компетентності: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 2. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 3. Прагнення до збереження навколишнього середовища. Фахові компетентності: 1. Здатність проектувати хімічні процеси з урахуванням технічних, законодавчих та екологічних обмежень. 2. Здатність використовувати сучасні матеріали, технології і конструкції апаратів в хімічній інженерії. 3. Здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій основного і тонкого синтезу органічних речовин.
Результати навчання: • Коректно використовувати у професійній діяльності термінологію на основі поняття хімії, хімічних технологій, процесів і обладнання виробництв хімічних речовин та матеріалів на їх основі. • Розробляти і реалізовувати проекти, що стосуються технологій та обладнання хімічних виробництв, беручи до уваги цілі, ресурси, наявні обмеження, соціальні та економічні аспекти та ризики. • Розуміти основні властивості конструкційних матеріалів, принципи та обмеження їх застосування в хімічній інженерії. • Використовувати сучасні обчислювальну техніку, спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для розв’язання складних задач і практичних проблем у галузі хімічної інженерії, зокрема, для розрахунків устаткування і процесів хімічних виробництв. • Забезпечити безпеку персоналу та навколишнього середовища під час професійної діяльності у сфері хімічної інженерії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Хімія і технологія органічних речовин • Розрахунок процесів органічного синтезу кореквізити • Хімічна технологія та інженерія (курсовий проект)
Короткий зміст навчальної програми: Викладено основи розробки проектної документації на хімічне обладнання та організацію будівельних і монтажних робіт, особливості проектування апаратів і трубопроводів; властивості матеріалів для виготовлення та захисту обладнання; розглянуто конструкційні особливості та принципи дії реакторів органічного синтезу, принципи технологічного розрахунку реакційних апаратів за даними діючих установок, принципи проектування цехових споруд; особливості компонування технологічного обладнання.
Опис: Специфіка обладнання виробництв органічного синтезу. Проектна розробка технологічного устаткування. Матеріали для виготовлення та захисту обладнання. Теплова ізоляція апаратів і трубопроводів. Конструкційні особливості технологічного обладнання. Вимоги до хімічних реакторів. Класифікація та застосування реакційних апаратів. Принципи конструювання реакційних апаратів. Реактори для процесів у газовій фазі на твердому каталізаторі. Реактори для процесів у газовій фазі з використанням рідких каталізаторів. Реактори для процесів у рідкій фазі. Реактори для процесів у газовій фазі. Трубчасті печі. Апарати високого тиску. Устаткування для процесів полімеризації. Визначення технологічних розмірів апаратів за даними діючих установок. Технологічний розрахунок полімеризаторів. Колонні апарати. Теплообмінні апарати. Ємності. Розробка технологічної схеми виробництва. Механізація транспортних і трудоємких робіт. Видалення відходів виробництва. Цехове підйомно-транспортне обладнання. Загальні відомості про трубопровідні системи. Склад трубопровідних систем. Класифікація трубопровідної арматури. Вибір труб і трубопровідної арматури при проектуванні хімічних виробництв. Особливості монтажу та експлуатації трубопроводів. Основи санітарної техніки. Проектування промислових будівель. Промислові етажерки і відкриті площадки. Побутові приміщення. Характеристика приміщень, що включаються в склад виробництва. Розміщення технологічного обладнання. Принципи групування. Основні вимоги при компонуванні обладнання.
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист контрольних та розрахунково-графічних робіт, усне та письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: • розрахункова графічна робота, письмовий експрес-контроль, контрольні роботи, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мельник, С. Р., Мельник, Ю. Р., Піх З. Г. Проектування та розрахунок технологічних процесів органічного синтезу. Навчальний посібник – Львів: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2005. – 448с. 2. Лудин А. М. Компонування технологічного обладнання: навчальний посібник / А. М. Лудин. – Львів: Левада, 2022. – 160 c. 3. Мельник С. Р., Мельник Ю. Р. Розрахунок процесів органічного синтезу: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво «Левада», 2022. – 150 с. 4. Устаткування і основи організації виробництв тонкого органічного синтезу: Підручник / Г.А. Галстян, А.Г. Галстян, Г.О. Маршалок. – Луганськ: Вид-во «Ноулідж», 2012. – 453 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).