Технологія і обладнання виробництва кераміки
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.051
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Хімічна технологія силікатів
Лектор: Доцент, к.т.н. Роман СЕМЕГЕН
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність – здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми хімічних технологій та інженерії, що передбачає застосування теорій та методів хімічних технологій та інженерії і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов.
Загальні компетентності:
– знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
– здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
– здатність використовувати методи спостереження, опису, ідентифікації, класифікації об’єктів хімічної технології та промислової продукції.
Фахові компетентності:
– здатність використовувати професійно-профільні знання і практичні навички для вирішення конкретних завдань в галузі технологій силікатних і тугоплавких матеріалів і речовин.
Результати навчання: 1. Знання основних напрямків науково - технічного прогресу у керамічному виробництві.
2. Знання номенклатури керамічних виробів, їх властивостей та економічної ефективності застосування.
3. Знання існуючих технологій виробництва матеріалів і виробів та передового досвіду у цій галузі.
4. Розуміння тісного зв'язку властивостей сировинних матеріалів, дотримання технологічних параметрів виробництва та контролю якості продукції. Розуміння фізико-хімічних процесів формування структури при отриманні виробів, зміни вихідної структури та властивостей в процесі експлуатації.
5. Ознайомлення з сучасними тенденціями розвитку енергоощадних технологій та підвищеними вимогами до екологічності при виробництві кераміки та вогнетривів.
6. Вміти проводити випробування основних видів кераміки та вогнетривів.
7. Вміти розраховувати та підбирати обладнання для виготовлення кераміки та вогнетривів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Матеріалознавство та прикладна механіка
Фізична хімія тугоплавких неметалічних і силікатних матеріалів
Технологія і обладнання виробництва в'яжучих речовин, частини 1 і 2
Технологія і обладнання виробництва скла
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна “Технологія і обладнання виробництва кераміки” є дисципліною спеціальності 161 Хімічні технології та інженерія. Дисципліна дає теоретичні знання в області технології отримання кераміки; вивчає асортимент і властивості керамічних виробів, перспективні безвідпадкові і маловідпадкові технології; уявлення про розширення сировинної бази за рахунок використання промислових відпадків та місцевих матеріалів, економію паливно-енергетичних ресурсів, можливість отримання матеріалів із наперед заданими властивостями, покращення їхніх якісних показників; уявлення про екологічні проблеми промисловості.
Вивчення дисципліни відбувається послідовним викладенням теоретичного курсу і проведенням лабораторних занять.
Опис: Класифікація керамічних виробів. Основні властивості кераміки.
Основні властивості глин. Хімічний і гранулометричний склад глин. Мінералогічний склад глин. Гідрофільність, пластичність, способи регулювання пластичності та текучості шлікерів.
Додатки до глинистих мас.
Технологічні схеми підготовки керамічних мас.
Методи формування керамічних виробів.
Теоретичні основи сушіння керамічних виробів.
Спікання керамічних мас.
Технологія виробництва стінової кераміки.
Особливості технології виробництва облицювальної стінової кераміки.
Технологія виробництва керамічних дренажних труб.
Технологія виробництва покрівельної кераміки.
Технологія виробництва керамзиту.
Технологія виробництва плиток для підлоги, фасадних плиток, для внутрішнього личкування стін.
Технологія виробництва тонкокерамічних виробів.
Методи та критерії оцінювання:
Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: виконання та захист лабораторних робіт, виконання та захист розрахунково графічної роботи, усне та письмове опитування, тестовий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи - 30 балів
Тестування у ВНС НУ “Львівська політехніка” - 5 балів
Іспит в письмово-усній формі: письмова компонента - 55 балів, усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Технологія силікатів. Навчальний посібник// З.І.Боровець, Т.Б.Жеплинський, М.Г.Пона, Я.Б.Якимечко. Львів: Вид-воНУ "Львівська політехніка", 2007. – 128 с.
2. Будівельне матеріалознавство / Під ред. П.В.Кривенка. – К.: ТОВ УВПК „ексОб”, 2004. – 704 с.
3. Боровець З. І., Луцюк І.В. Хімічні технології вогнетривких матеріалів та виробів : підручник. – Львів: Растр-7, 2022. – 196 с.
4. Теоретичні основи технології кераміки та скла. Процеси і методи керамічної технології: навч. посіб. для студ. спеціальності 161 «Хімічні технології та інженерія» спеціалізації «Хімічні технології неорганічних керамічних матеріалів»/ КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: І.С. Суббота, Л.М. Спасьонова. – Електронні текстові дані. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. – 124 с
5. Саввова О. В. Структура та властивості керамічних матеріалів : конспект лекцій для студентів 1 курсу денної форми навчання другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 – Хімічні технології та інженерія / О. В. Саввова; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2020. – 110 с.
6. Хімічна технологія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів у прикладах і задачах: Навчальний посібник у 2 ч. – Ч.1 : Технологічні розрахунки в хімічних технологіях тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів / Л. Л. Брагіна, А. М. Корогодська, О. Я. Пітак та ін.; за ред. М. І. Рищенка. – Харків: Підручник НТУ «ХПІ», 2012. – 332 с.
7. Хімічна технологія тугоплавких неметалевих і силікатних матеріалів у прикладах і задачах: Навчальний посібник у 2 ч. – Ч.2 : Фізико-хімічні системи, фазові рівноваги, термодинаміка, ресурсо- та енергозбереження в технології ТНСМ / О. Ю. Федоренко, Я. М. Пітак, М. І. Рищенко та ін.; за ред. М. І. Рищенка. – Харків: Підручник НТУ «ХПІ», 2015. – 336 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).