Хімічна технологія основних солей та мінеральних добрив

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.047
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення студентами теоретичних основ та принципів складання технологічних схем виробництва найважливіших мінеральних солей, вибору оптимального режиму, апаратури та обладнання з метою використання в практичній діяльності.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знати сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництва мінеральних добрив і солей, а також найдоцільніші пріоритетні напрямки ресурсо- та енергозбереження. 2. Знати теоретичні основи та принципи складання технологічних схем одержання найважливіших мінеральних солей, вибору оптимальних режимів, апаратури та обладнання. 3. Знати сучасні технології, апаратуру, обладнання, а також масштаби виробництва мінеральних солей в Україні і світі. 4. Вміти виконувати необхідні технічні розрахунки, передбачити перебіг процесів та напрямки їх вдосконалення. 5. На підставі аналізу діаграм рівноваги сольових систем вміти виконати необхідні технічні розрахунки процесів випарювання технологічних розчинів та кристалізації солей, передбачити перебіг цих процесів.
Результати навчання: • знати стан та перспективи розвитку сировинної бази виробництва мінеральних солей; • знати теоретичні основи та принципи складання технологічних схем одержання мінеральних солей, вибору технологічного режиму процесів, апаратури та обладнання; • вміти виконувати розрахунки за сольовими діаграмами; • вміти виконувати розрахунки процесів та устаткування для одержання добрив і солей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - загальна хімічна технологія; - процеси та апарати хімічної промисловості.
Короткий зміст навчальної програми: Значення, принципи розташування та інтенсифікація виробництва мінеральних солей. Сировина для їх виробництва. Фізико-хімічні властивості солей, способи їх покращення. Діаграми рівноваги сольових систем: побудова, розрахунки. Теоретичні основи і технології виробництва основних солей Фосфору, Сульфуру, Купруму, Флуору, Хлору, Хрому.
Опис: У навчальній дисципліні «Хімічна технологія основних солей та мінеральних добрив. Ч.1» викладені сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництва мінеральних солей. Розглянуті діаграми рівноваги сольових систем та їх використання для технічних розрахунків і передбачення перебігу хіміко-технологічних процесів. Розглянуті теоретичні основи, технологічні режими і принципові схеми та обладнання для виробництва основних сполук Фосфору, Сульфуру, Купруму, Флуору, Хлору та Хрому. Викладено методики виконання технологічних розрахунків за сольовими діаграмами, складання матеріальних і теплових балансів технологічних процесів одержання солей.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, виконання самостійних робіт (30%); • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмова форма 50% - усна форма 20%
Критерії оцінювання результатів навчання: Знання студентів оцінюються за правильністю виконання двох самостійних робіт під час практичних занять, виконанням та захистом лабораторних робіт, письмовою та усною компонентами екзаменаційної роботи.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Технологія фосфоровмісних добрив, кислот і солей: Підручник / І.М. Астрелін, Л.Л. Товажнянський, О.Я. Лобойко [та ін.]. - Харків: Вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2011.-288 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).