Хімічна технологія основних солей та мінеральних добрив
Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.047
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доцент Буклів Роксоляна Любомирівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
- знати сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництва мінеральних добрив і солей, а також найдоцільніші пріоритетні напрямки ресурсо- та енергозбереження;
- знати теоретичні основи та принципи складання технологічних схем одержання найважливіших мінеральних солей, вибору оптимальних режимів, апаратури та обладнання;
- знати сучасні технології, апаратуру, обладнання, а також масштаби виробництва мінеральних солей в Україні і світі;
- вміти виконувати необхідні технічні розрахунки, передбачити перебіг процесів та напрямки їх вдосконалення;
- на підставі аналізу діаграм рівноваги сольових систем вміти виконати необхідні технічні розрахунки процесів випарювання технологічних розчинів та кристалізації солей, передбачити перебіг цих процесів.
Результати навчання: • знати стан та перспективи розвитку сировинної бази України та світу для виробництва мінеральних солей;
• знати теоретичні основи та принципи складання технологічних схем одержання мінеральних солей, вибору технологічного режиму процесів, апаратури та обладнання;
• вміти виконувати розрахунки за сольовими діаграмами;
• вміти виконувати розрахунки процесів та устаткування для одержання добрив і солей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - загальна хімічна технологія;
- процеси та апарати хімічної промисловості.
Короткий зміст навчальної програми: Значення, принципи розташування та інтенсифікація виробництва мінеральних солей. Сировина для їх виробництва. Фізико-хімічні властивості солей, способи їх покращення. Діаграми рівноваги сольових систем: побудова, розрахунки. Теоретичні основи і технології виробництва основних солей Фосфору, Сульфуру, Купруму, Флуору, Хлору, Хрому.
Опис: У навчальній дисципліні «Хімічна технологія основних солей та мінеральних добрив. Ч.1» викладені сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази та наявних резервів виробництва мінеральних солей як в Україні так і у світі. Розглянуті діаграми рівноваги сольових систем та їх використання для технічних розрахунків і передбачення перебігу хіміко-технологічних процесів. Розглянуті теоретичні основи, технологічні режими і принципові схеми та обладнання для виробництва основних сполук Фосфору, Сульфуру, Купруму, Флуору, Хлору та Хрому.
Викладено методики виконання технологічних розрахунків за сольовими діаграмами, складання матеріальних і теплових балансів технологічних процесів одержання солей.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, виконання самостійних робіт (30%);
• підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмова форма 50% - усна форма 20%
Критерії оцінювання результатів навчання: Знання студентів оцінюються за правильністю виконання двох самостійних робіт під час практичних занять, виконанням та захистом лабораторних робіт, письмовою та усною компонентами екзаменаційної роботи.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Технологія фосфоровмісних добрив, кислот і солей: Підручник / І.М. Астрелін, Л.Л. Товажнянський, О.Я. Лобойко [та ін.]. - Харків: Вид-во «Підручник НТУ «ХПІ», 2011.-288 с.
2. Блажівський К. І. Хімічна технологія основних солей і мінеральних добрив. Частина 1: навчальний посібник / К. І. Блажівський, Р. Л. Буклів. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 220 c. (в межах робочого часу викладача, за іншою тематикою)(рекомендовано методичною комісією – Рекомендувала Науково-методична рада Національного університету “Львівська політехніка” як навчальний посібник для студентів спеціальності 161 “Хімічні технології та інженерія” (протокол No 60 від 8.12.2021 р.)
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).