Хімічна технологія сірки та сульфатної кислоти

Спеціальність: Хімічні технології та інженерія
Код дисципліни: 6.161.11.E.053
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Хімії і технології неорганічних речовин
Лектор: доц. Зозуля Галина Іванівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у засвоєнні студентами теоретичних основ та принципів складання технологічних схем одержання основних сірковмісних продуктів, вибір оптимального режиму, апаратури та обладнання з метою використання в наступній практичній діяльності.
Завдання: 1. Можливість продемонструвати знання та розуміння основних фактів, концепцій, принципів і теорій, що відносяться до хімії. 2. Базові уявлення про різноманітність об'єктів хімічної технології, промисловості, хімічної продукції. 5. Здатність застосовувати основні фізико-хімічні методи аналізу й оцінки стану хіміко-технологічних систем. 6. Сучасні уявлення про механізми і принципи хімічних перетворень речовин і перетворення енергії в них. 7. Здатність застосовувати сучасні експериментальні методи роботи з технологічними об'єктами хімії в промислових і лабораторних умовах, навички роботи із сучасною вимірювальною апаратурою. 8. Здатність обирати і використовувати відповідне обладнання, інструменти та методи для реалізації та контролю хімічних виробництв. 10. Базові уявлення про основні закономірності розвитку й сучасні досягнення в хімічних технологіях, розуміння ролі енергозбереження в сучасній техніці.
Результати навчання: • знати сучасний стан та перспективи розвитку сировинної бази виробництва сірковмісних продуктів; фізико-хімічні властивості основних сірковмісних продуктів; • знати основні закономірності та особливості технології найважливіших сірковмісних продуктів – сірки та сульфатної кислоти; • вміти виконувати необхідні технічні розрахунки, передбачати перебіг процесу та напрямки його вдосконалення; • вміти обгрунтувати оптимальні умови одержання сірковмісних сполук, напрями інтенсифікації існуючих виробництв та зменшення енергоємності технологій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Неорганічна хімія. • Загальна хімічна технологія. • Теоретичні основи технології неорганічних речовин. • Процеси і апарати хімічних виробництв.
Короткий зміст навчальної програми: Основні властивості сірки та її найважливіших сполук. Сировина для виробництва сірки та її сполук. Технологія природної сірки. Технологія очищення сірки від домішок. Товарні види природної сірки та її виробництво. Виробництво попутної сірки. Технологія спеціальних видів сірки. Технологія сульфатної кислоти. Виробництво сульфатної кислоти із сірководню.
Опис: Вивчення фізико-хімічних властивостей основних сірковмісних продуктів, закономірностей технології сірки та сульфатної кислоти, сучасного стану і перспектив розвитку сировинної й енергетичної бази виробництва сірковмісних продуктів. Критичний аналіз сучасних і перспективних технологій, апаратура, обладнання, а також масштаби виробництва сірковмісних продуктів в Україні й за кордоном.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль (70 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (70%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль результатів навчання здобувачів освіти включає виконання та захист лабораторних робіт, усне опитування. Семестровий контроль здійснюється у формі іспиту (письмово-усна форма) - письмове опитування, тестовий контроль, усна компонента. Екзамен перед комісією студент складає в усній формі з фіксацією запитань та оцінок відповідей на екзаменаційному листі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Яворський В. Технологія сірки і сульфатної кислоти – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2010. – 404 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).