Інформатика
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.011
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обчислювальна математика та програмування
Лектор: Доцент
Сеник Володмимир Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері автомобільного транспорту або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів технічних наук, економіки та управління і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.
2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
3. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
4. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
Результати навчання: – мати концептуальні наукові та практичні знання, необхідні для розв’язання спеціалізованих складних задач автомобільного транспорту, критично осмислювати відповідні теорії, принципи, методи і поняття;
– застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні технології для дослідження моделей об’єктів і процесів автомобільного транспорту, експлуатаційних властивостей автомобільних транспортних засобів, здійснення інженерних і техніко-економічних розрахунків, створення проектно-конструкторської документації та розв’язування інших задач автомобільного транспорту;
– відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Вища математика, ч.1
• Електронне та електричне обладнання автомобілів
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Інформатика» вивчає засоби сучасних інформаційно-комунікаційних технологій для створення, зберігання, перетворення, пересилання, пошуку, візуалізації та захисту різних структур даних і розв’язування засобами ІКТ задач навчального, пізнавального і фахового спрямування. Структурно дисципліна складається з двох розділів: інформаційні технології та їх застосування до задач фахової діяльності; моделювання, проєктування і програмування у задачах пізнавального і фахового спрямування.
Опис: Вступ до інформатики. Основні поняття курсу. Предмет, методи і завдання дисципліни. Принципи використання віртуального навчального середовища університету. Теоретичні основи інформатики. Класифікація та архітектура інформаційних систем. Системне програмне забезпечення комп’ютера. Класифікація, структура та призначення операційних систем та її основних елементів. Поняття про захист даних. Прикладне програмне забезпечення комп’ютера. Класифікація прикладних програм. Огляд основних програм для проведення інженерних розрахунків.
Підготовка технічних документів засобами текстового процесора. Можливості та особливості застосування текстових процесорів у професійній діяльності. Методи форматування документу. Застосування процесів автоматизації під час підготовки документів засобами текстового процесора.
Опрацювання статистичних даних засобами електронних таблиць. Об’єктна модель (структура) електронної таблиці. Адресація клітинок. Математичні і логічні функції. Елементи алгебри логіки. Вирази і формули. Створення і редагування таблиці. Консолідація (об’єднання) даних. Статистичні функції і статистичні дослідження засобами ЕТ. Використання формул та функцій для вирішення математичних задач. Візуалізація розрахунків (робота з діаграмами і графіками). Вирішення спеціалізованих задач засобами електронних таблиць.
Системи управління базами даних. Моделювання сутностей предметної області засобами таблиць бази даних. Типи даних (полів) і додаткові властивості даних. Зв’язки між сутностями і таблицями. Розв’язування задач обліку продукції і управління підприємством засобами баз даних. Основні правила пошуку інформації у базі даних. Види запитів. Створення запитів.
Основи алгоритмізації та програмування. Лінійні алгоритми. Засоби подання даних (введення-виведення даних). Прості структури даних. Типи даних. Основи вирішення задач в середовищі МаtCAD.Комп’ютерна математика в середовищі MatLab. Математичні моделі фізичних процесів. Робота з матрицями і дослідження функцій. Побудова графіків. Розв’язування рівнянь. Розв’язування навчальних, пізнавальних і фахових задач засобами комп’ютерної математики. Лінійні алгоритми. Засоби подання даних (введення-виведення даних). Прості структури даних. Типи даних. Змінна і її типи. Стандартні функції і функції користувача. Вирази. Основні команди мови програмування. Моделювання у SIMULINK. Розв’язування інженерних задач.
Методи та критерії оцінювання: Вхідний контроль проводиться на першому практичному занятті, дає можливість визначити рівень підготовки студентів з базових дисциплін та забезпечує розроблення заходів індивідуальної роботи зі студентами.
Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять. Мета – забезпечення зворотного зв’язку «викладач-студент», проводиться у формі усного опитування, захисту практичних робіт, виступів студентів під час обговорення теоретичних питань. Результати контролю є основою для підсумкової оцінки з дисципліни.
Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті і дає можливість визначити рівень засвоєного матеріалу та набуття практичних вмінь.
Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання здобувачів вищої освіти під час семестрового контролю – семестрового екзамену. Форма проведення семестрового контролю – письмова та усна компоненти, зміст і структура яких визначаються рішенням кафедри, зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни та доводяться до відома здобувачів вищої освіти на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (ПК)-33%
• Розрахунково-графічна робота-17%
• Іспит- 50%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Глинський Я. М. Інформатика. Практикум з інформаційних технологій. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2014. – 304 с.
2. Гоблик Н. М., Кунинець А. В., Пелех Я. М. Розв’язування диференціальних рівнянь у MATLAB. Методичні вказівки. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 2018. – 72 с.
3. Магеровська Т. В., Пелех Я .М., Кунинець А. В., Філь Б. М. Інформатика. Конспект лекцій – Львів, 2019. - 224 с.
4. Гнатів Л. Б., Ментинський С. М., Пелех Я. М, Федюк Є. М. Основи інформатики та інформаційних технологій. Конспект лекцій. - Львів, 2019. – 132 с. (реєстр. номер № 9060 /2019 від 17.12.2019 р.)
5. Магеровська Т.В., Пелех Я. М., Сеник В. В., Кунинець А. В. Електронні таблиці та системи управління базами даних. Навчальний посібник. – Львів: НУ “Львівська політехніка “. – 2020. – 415 с.
6. Гоблик Н.М., Гоблик В.В. Matlab в інженерних розрахунках: комп’ютерний практикум. –Львів: Видавництво Львівської політехніки. - 2010. – 130 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).