Технічне діагностування автомобілів
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.034
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: Дмитрів Ігор Васильович, кандидат технічних наук, доцент
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів загальних компетентностей:
ЗК 2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 3. Здатність здійснювати безпечну діяльність.
ЗК 6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
ЗК 8. Здатність спілкуватись з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК 9. Здатність працювати автономно.
ЗК 11. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
спеціальних фахових компетентностей:
ФК 1. Здатність використовувати у професійній діяльності знання нормативно-правових, законодавчих актів України, Правил технічної експлуатації автомобільного транспорту України, інструкцій та рекомендацій з експлуатації, ремонту та обслуговування об'єктів автомобільного транспорту та їх систем.
ФК 2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання з основ конструкції, експлуатаційних властивостей, робочих процесів і основ розрахунку автомобільних транспортних засобів.
ФКС 1.3. Здатність розуміти і визначати роль автосервісу у сьогоденні, аналізувати специфіку фірмового обслуговування, виявляти можливості розширення сфери діяльності автосервісних підприємств, проводити технічну діагностику автомобіля під час експлуатації, визначати вплив технічного стану автотранспортного засобу на обставини ДТП.
Результати навчання: 1. Мати наукові та практичні знання для розроблення сучасних технологічних процесів діагностування та ремонту автотранспортних засобів, володіти методами організації автосервісного виробництва, його структури і методів управління.
2. Давати відповіді, пояснювати, розуміти пояснення, дискутувати, звітувати державною мовою на достатньому для професійної діяльності рівні.
3. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
4. Здатність усвідомлювати потребу навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Технічна експлуатація автомобілів ч. 1; Фірмове обслуговування автомобілів.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Технічна експлуатація автомобілів ч. 2; Автомобільні двигуни.
Короткий зміст навчальної програми: В навчальній дисципліні розглянуто основні завдання технічного діагностування автомобілів, методи, засоби та процеси технічного діагностування транспортних засобів їх вузлів та агрегатів.
Розглянуто теоретичні основи технічної діагностики, принципи і методи діагностування автомобілів, питання організації діагностування автомобілів в АТП і СТО, вплив основних несправностей на діагностичні параметри, конструкцію і принципи роботи діагностичного устаткування, організацію метрологічного забезпечення засобів вимірювань, які використовуються в процесі діагностування.
Опис: 1. Завдання технічного діагностування автомобілів.
Основні поняття і терміни технічного діагностування автомобілів. Завдання технічного діагностування автомобілів. Елементи діагностування. Системи діагностування технічного стану автомобілів і їхні види.
2. Система технічного обслуговування машин.
Стратегії технічного обслуговування машин. Види технічного обслуговування та їх характеристика. Періодичність технічного обслуговування. Сервісне технічне обслуговування машин. Основні напрямки подальшого розвитку системи технічного сервісу автомобілів.
3. Тенденції розвитку конструкцій автомобілів.
4. Діагностичні моделі, параметри та нормативи.
Типи діагностичних моделей та їхня характеристика. Діагностичні параметри та їхня класифікація. Вимоги до діагностичних параметрів. Діагностичні нормативи. Прогнозування технічного стану автомобілів.
5. Інформаційно-нормативна база діагностування автомобілів.
Інформаційно-нормативна база технічного діагностування. Методи діагностування.
6. Технічне діагностування машин.
Технічне діагностування, основні терміни та визначення. Нормативна документація. Мета і задачі діагностування машин. Концепція діагностування машин у сучасних умовах.
7. Організація діагностування автомобілів.
Засоби діагностування та їхня класифікація. Організація діагностування автомобілів на підприємствах, що мають транспортні засоби. Організація діагностування легкових автомобілів на СТО.
8. Методи діагностування машин.
Організаційні методи діагностування. Технологічні методи діагностування.
9. Діагностування двигунів, агрегатів систем і механізмів машин.
Технологія діагностування під час технічного обслуговування. Засоби діагностування двигунів внутрішнього згоряння, електрообладнання, гідроприводу, трансмісії, робочих органів машин. Прогнозування технічного стану та залишкового ресурсу за результатами діагностування. Особливості діагностування машин зарубіжного виробництва.
10. Електронні елементи автомобілів.
Провідники, резистори, конденсатори, діоди, транзистори, світлодіоди. Поєднання джерел живлення. Поєднання резисторів. Фільтри, дільники. Електрофізичні властивості напівпровідників. Вальт-ампрена характеристика p-n переходу. Напівпровідникові діоди загального призначення. Біполярні транзистори. Польові транзистори.
11. Засоби та методи діагностування мехатронних систем автомобіля.
Засоби контролю діагностичних параметрів. Функціональні можливості та периферійне обладнання засобів комп'ютерної діагностики. Технологія діагностування мікропроцесорних систем керування ДВЗ.
12. Особливості застосування мотор-тестерів.
Особливості конструкції та параметри контролю. Зміст мотор-тестів. Консольні мотор-тестери промислових зразків. Модульні та портативні конструкції.
13. Особливості використання діагностичних сканерів.
Процедура діагностування та директорії апаратних сканерів. Особливості застосування програмних сканерів. Сумісне використання комп'ютеризованого обладнання та комп'ютерних приладів. Технологія репрограмінгу ЕБК.
14. Засоби бортової самодіагностики автомобілів стандарту OBD II.
Структура програмного забезпечення ЕБК стандарту OBD-II. Монітори бортової системи діагностування стандарту OBD-II. Діагностичні роз’єми. Структура кодів помилок. Знімок параметрі системи керування.
Методи та критерії оцінювання: • поточний контроль (40%):
- письмові звіти з лабораторних робіт (30%);
- письмові звіти з практичних робіт (10%).
• підсумковий контроль (60%, екзамен):
- тестування (40%);
- усна складова (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни "Технічне діагностування автомобілів" проводиться відповідно до робочого навчального плану.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дмитрів В.Т., Ланець О.С., Дмитрів І.В. Мікропроцесорна техніка. Лабораторний практикум. Львів: СПОЛОМ, 2019. 112 с.
2. Дмитрів В.Т., Ванько В.М., Лаврик Ю.М., Гонсьор О.Й., Банга В.І. Мікроконтроллери і мікроконтроллерні системи : лабораторний практикум. Львів : СПОЛОМ, 2017. 176 с.
3. Кіндрацький Б.І. Мехатроніка автомобілів: навч. посібник. - Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2018. 168 с.
4. Дмитрів В.Т., Шиманський В.М. Електроніка і мікросхемотехніка: навч. посібник. Львів: Афіша, 2004. 175 с.
5. Automotive Diagnostic Systems: Understanding OBD-I & OBD-II. Workbench How-To. CarTech, 2011. 144 p. ISBN-10: 1934709069.
6. Tom Denton Automobile Electrical and Electronic Systems. Third edition. Elsevier Butterworth-Heinemann, 2004. 476 p.
7. Robert Bosch GmbH: Technische Unterrichtung, VR-Einspritzptimpe, S. 20,1. Auflage Stuttgart, 1996.
8. Дмитрів І.В., Кіндрацький Б.І., Пельо Р.А. Технічна експлуатація автомобілів. Основи технічного сервісу машин. Національний університет „Львівська політехніка”. Львів: СПОЛОМ, 2023. 118 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).