Технічна механіка

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.014
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Корендій Віталій Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета дисципліни «Технічна механіка» полягає в тому, щоб набути здатностей розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері автомобільного транспорту, а також у процесі вивчення спецдисциплін, що передбачають застосування певних теорій та методів загальнотехнічних наук, шляхом ознайомлення студентів з основними поняттям і законами механіки, уміння складати математичні моделі механічних явищ, знаходити розв’язки таких задач та давати їх фізичну інтерпретацію, проведення досліджень реальних процесів, що протікають в механічних систем, на основі вивчення якісних властивостей побудованих математичних моделей.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів вищої освіти таких компетентностей: - інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері автомобільного транспорту або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів технічних наук, економіки та управління і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. - загальні компетентності: ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3. Здатність здійснювати безпечну діяльність. ЗК6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК11. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН1. Мати концептуальні наукові та практичні знання, необхідні для розв’язання спеціалізованих складних задач автомобільного транспорту, критично осмислювати відповідні теорії, принципи, методи і поняття. РН4. Відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію. АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ3. Брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Вища математика, частина 1 - Фізика Супутні і наступні навчальні дисципліни: - Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів - Теорія руху автомобіля - Опір матеріалів
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Технічна механіка» включає курс теоретичної механіки. Теоретична механіка є однією з фундаментальних загальноінженерних дисциплін фізико-математичного профілю. Вона є науковою базою багатьох областей сучасної техніки та інженерних дисциплін (опір матеріалів, теорія пластичності, аеро- і гідромеханіка, біомеханіка, будівельна механіка, теорія автоматичного керування, теорія механізмів і машин, приладів, роботів-маніпуляторів, деталі машин, гідравліка і пневматика тощо). Мета дисципліни «Технічна механіка» полягає в тому, щоб ознайомити студентів з основними поняттям і законами механіки, навчити їх складати математичні моделі механічних явищ, знаходити розв’язки таких задач та давати їх фізичну інтерпретацію, проводити дослідження реальних процесів, що протікають в механічних систем, на основі вивчення якісних властивостей побудованих математичних моделей. Таким чином, у результаті вивчення дисципліни «Технічна механіка» закладається фундамент для подальшого опанування загальноінженерних дисциплін та дисциплін професійного спрямування, формуються навики проведення наукових досліджень та виконання розрахунково-конструкторських робіт.
Опис: Тема № 1. Вступ до дисципліни "Технічна механіка". Статика. Система збіжних сил. Тема № 2. Момент сили. Теорія пар сил. Умови рівноваги систем сил. Тема № 3. З’єднані (складені) конструкції. Тема № 4. Система паралельних сил. Центр ваги. Тема № 5. Вступ до кінематики. Кінематика точки. Тема № 6. Кінематика твердого тіла. Поступальний рух твердого тіла. Обертальний рух твердого тіла. Тема № 7. Вступ до динаміки. Закони динаміки. Динаміка точки. Тема № 8. Вступ до динаміки механічної системи. Загальні теореми динаміки. Тема № 9. Структурний аналіз механізмів. Тема № 10. Кінематичний аналіз механізмів. Тема № 11. Силовий аналіз механізмів. Тема № 12. Аналіз і синтез зубчастих механізмів. Тема № 13. Кулачкові механізми. Тема № 14. Тертя в кінематичних парах. Тема № 15. Зрівноважування і віброзахист механізмів.
Методи та критерії оцінювання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни «Технічна механіка» використовуються такі види контролю: вхідний, поточний і підсумковий. Вхідний контроль проводиться на першому лабораторному/практичному занятті з метою визначення рівня підготовки студентів з дисциплін, які є базовими для цього курсу. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги студентам. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, лабораторні, практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту звітів з лабораторних робіт, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді заліку (залікового контролю) в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення залікового контролю – письмова компонента (тестування). Зміст і структура залікових білетів (тестових контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри технічної механіки та інженерної графіки (ТМІГ) та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах (100 балів) є сумою оцінки за поточний контроль (30 балів) та езаменаційний контроль (70 балів). У свою чергу, поточний контроль виставляється за результатами захисту звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень (15 балів) та захисту розрахунково-графічних (контрольних) робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту (15 балів). Екзаменаційний контроль (70 балів) сумується за результатами тестового контролю (60 балів) та усного опитування (10 балів) за лекційним матеріалом дисципліни.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Кузьо І. В. та ін. Теоретична механіка: підруч. для студ. вищ. навч. техн. закл. / за заг. ред І. В. Кузьо. – Харків: Фоліо, 2017. – 780 с. 2. Кузьо І. В., Зінько Я. А., Корендій В. М., Дзюбик Л. В. Теоретична механіка. Статика. Кінематика: навчальний посібник. – Львів: «Сполом», 2023. – 184 c. 3. Кузьо І. В. Теоретична механіка. Динаміка точки. Загальні теореми динаміки: навчальний посібник / І. В. Кузьо, Я. А. Зінько, В. М. Корендій, Л. В. Дзюбик. – Львів: «Сполом», 2024. – 168 c. 4. Кузьо І. В. Теоретична механіка. Динаміка твердого тіла. Аналітична механіка: навчальний посібник / І. В. Кузьо, Я. А. Зінько, В. М. Корендій, Л. В. Дзюбик. – Львів: «Сполом», 2024. – 144 c. 5. Булгаков В. М., Яременко В. В., Черниш О. М., Березовий М. Г. Теоретична механіка: підручник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 705 с. 6. Пасіка В. Р. Технічна механіка: навчальний посібник / В. Р. Пасіка, Б. В. Сологуб. – Львів: «Сполом», 2023. – 172 c. 7. Кіндрацький Б.І. Теорія механізмів і машин: Практикум. – Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2013. – 236 с. 8. Кіницький Я.Т. Теорія механізмів і машин. – К.: Наукова думка, 2002. – 660 с. Допоміжна 1. Корендій В. М. Моделювання механічних процесів та систем: навчальний посібник / В. М. Корендій, О. Ю. Качур, Н. І. Магерус. – Львів: Левада, 2023. – 205 c. 2. Сологуб Б. В. Теорія технічних систем: навчальний посібник / Б. В. Сологуб, Я. М. Новіцький. – Львів: «Сполом», 2024. – 152 c. 3. Черниш О. М., Березовий М. Г., Яременко В. В., Головач І. В. Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2021. – 760 с. 4. Булгаков В. М., Черниш О. М., Адамчук В. В., Березовий М. Г., Яременко В. В. Теорія механізмів і машин: підручник для студентів закладів вищої освіти. – Київ: Центр навчальної і практичної літератури, 2023. – 608 с. 5. Березін Л. М., Кошель С. О., Теоретична механіка: навчальний посібник. – К.: «Центр учбової літератури», 2020. – 218 с. 6. Кошель С. О., Березін Л. М., Кошель Г. В. Технічна механіка. Розділ «Теорія механізмів і машин». – Київ: Центр навчальної і практичної літератури, 2022. – 156 с. 7. Векерик В. І., Кузьо І. В., Гриджук Я.С., Цідило І. В. Альбом з теоретичної механіки. Статика. Кінематика. Динаміка. Аналітична механіка: навчальний посібник. – Івано-Франківськ: ІФНТУНГ, 2023. – 223 с. 8. Апостолюк О. С., Воробйов В. М., Ільчишина Д. І. та ін. Теоретична механіка: збірник задач / за редакцією М. А. Павловського. – К.: Техніка, 2007. – 400 с. 9. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Statics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 464 p. 10. Meriam J. L., Kraige L. G., Bolton J. N. Engineering mechanics: Dynamics / 9th Edition. – Hoboken, NJ: Wiley, 2020. – 624 p. 11. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Statics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 706 p. 12. Hibbeler R. C. Engineering mechanics: Dynamics / 15th Edition. – Hoboken, NJ: Pearson, 2021. – 753 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).