Сенсори систем автомобіля
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.01.E.059
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: к.т.н., доцент Качмар Роман Ярославович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування
ФКС 1.1. Здатність розуміти й аналізувати процеси, що протікають у мехатронних системах автомобілів гібридних та електромобілів, аналізувати діагностичну інформацію.
ФКС 1.2. Здатність виконувати комп’ютерне діагностування мехатронних систем автомобіля загалом і їхніх складових елементів зокрема, аналізувати й оцінювати результати.
Результати навчання: 1. Уміти застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань автомобільного транспорту.
2. Знати елементну базу, теоретичні основи і принципи побудови та дослідження сенсорів систем автомобіля.
3. Вміти оперувати елементною базою систем автоматики автомобільних систем та досліджувати і оцінювати системи та їхні сенсори в усталеному та динамічному режимах за характеристиками їх елементів;
4. Вміти діагностувати та оцінювати технічний стан елементів автомобільних систем;
5. Знати про основні напрямки і перспективи розвитку автомобільних систем.
6. Застосовувати набуті знання для вдосконалення організації безпечної експлуатації автомобілів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика
Мехатроніка автомобіля
Основи автоматики автомобільних систем
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо особливостей проектування, функціонування і експлуатації сенсорів автомобільних систем. Студент повинен знати сукупність заходів щодо створення і впровадження високопродуктивних засобів виробництва, які діють автоматично.
Опис: Основи та огляд конструкції. Визначення терміну сенсор. Зіставлення. Використання сенсорів у автомобілях. Інформація про ринок сенсорів. Особливості сенсорів автомобіля. Класифікація сенсорів.
Типи помилок та вимоги допусків. Надійність сенсорів. Основні вимоги і тенденції. Огляд фізичних ефектів для сенсорів. Огляд і вибір сенсорних технологій.
Сенсори принципів вимірювання: сенсор положення. Особливості. Вимірювана величина зведення. Потенціометричні сенсори. Переваги і недоліки потенціометричних сенсорів.
Магнітно-індуктивні сенсори. Вихреві сенсори. Коротке замикання кільця сенсорів. сенсори знімні обертаючого поля. Електро-магнітні ефекти. Поле панелі сенсорів. Анізотропні магніторезистивні сенсори. Ультразвукова техніка. Радіолокаційна техніка.
Сенсор частоти обертання і сенсори швидкості. Вимірювані величини. Принципи вимірювань. Відносна швидкість і швидкість виміру.
Сенсор форми. Ротори. Індуктивні сенсори. Магніто-статичні сенсори. Приклади застосування. Абсолютні вимірювання частоти обертання. Принцип Вимірювання Вібраційного Гіроскопа. Приклади застосування.
Сенсори прискорення. Системи Вимірювання Переміщень. Механічні напруги вимірювальні системи. Термальні сенсори прискорення.
Сенсори тиску. Пряме Вимірювання Тиску. Мембранні сенсори. Повернення на силу сенсорів. Приклади застосування.
Зусилля і сенсори крутного моменту. Енкодери. Сенсори сил. Сенсори крутного моменту. Приклади застосування сенсорів сили. Приклади застосування сенсорів крутного моменту.
Витратоміри. Вимірювані величини і принципи. Приклади застосування.
Газові сенсори і Концентрація зондів.
Сенсори температури. Оптоелектронні сенсори. Внутрішій фотоефект. Світлочутливі сенсори-елементи. Сенсори зображення
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами:
1. Захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування теоретичного матеріалу за темою роботи та методикою проведення досліджень.
2. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту.
3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань.
4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни "Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод" використовуються такі види контролю: поточний і підсумковий.
Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції, лабораторні та практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту контрольної роботи, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі.
Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни.
Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю - письмова компонента (тестування) та усна компонента. Зміст і структура залікових білетів (контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри автомобільного транспорту та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Sensoren im Kraftfahrzeug / [Bosch]. Konrad Reif (Hrsg.) Wiesbaden: Springer Vieweg. – 2012. – 209 s.
2. Кашканов А.А. Інформаційні комп’ютерні системи автомобільного транспорту: навч.посібник / А.А. Кашканов, В.П, Кужель, О.Г. Грисюк. – Вінниця: ВНТУ, 2010. – 230 с.
3. Бурштинський М.В., Хай М.В., Харчишин Б.М. Давачі / М.В. Бурштинський, М.В. Хай, Харчишин Б.М. – 2-ге вид. доповн. – Львів: ТзОВ „Простір М”, 2014. – 202 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).