Теорія руху автомобіля
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: Ст. викл. Миськів Теодозій Григорович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентність:
— загальна компетентність:
ЗК2. .Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
ЗКЗ. Здатність здійснювати безпечну діяльність;
ЗК6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології;
ЗК9. Здатність працювати автономно.
— фахова компетентність:
ФК2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання з основ конструкції, експлуатаційних властивостей, робочих процесів і основ розрахунку автомобільних транспортних засобів;
ФК11. Здатність застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних спеціалізованих задач.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1) знати основні поняття, пов’язані з коченням автомобільного колеса;
2) знати основні закономірності руху автомобіля в тяговому та гальмівному режимах;
3) знати критерії оцінки експлуатаційної ефективності автомобіля;
4) знати вплив конструктивних та експлуатаційних чинників на експлуатаційні властивості автомобіля;
5) вміти аналізувати автомобілі щодо досконалості робочого процесу, паливної ощадності, стійкості, керованості та надійності;
6) підвищувати культуру експлуатації автомобілів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ЗН1. Мати концептуальні наукові та практичні знання необхідні для розв’язання спеціалізованих складних задач автомобільного транспорту, критично осмислю-вати відповідні теорії, принципи, методи і поняття
ЗН4. Відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію
АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення
АіВ 2. Здатність усвідомлювати потребу навчання впродовж усього життя з метою поглиблен-ня набутих та здобуття нових фахових знань
АіВ 3. Брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити критично розуміти світ
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні навчальні дисципліни:
— Вища математика частина 1, частина 2;
— Технічна механіка.
супутні і наступні навчальні дисципліни:
— Основи безпеки руху;
— Автомобілі частина 1, частина 2.
Короткий зміст навчальної програми: Колесо і шина: кочення, зчеплення, ковзання; вертикальні навантаження; поперечне навантаження. Привод і гальмування: опори руху; привод, характеристика двигуна, передатні числа; споживання потужності; граничні значення рушійних величин; гальмування. Коливання автомобіля: одномасова система; збурення коливань, критерії оцінки; коливання кузова і коліс; пружність сидіння. Керованість автомобіля: рух по колу, надлишкова і недостатня поворотність.
Опис: Частина I. Колесо і шина
Прямолінійне кочення автомобільного колеса
Вертикальні навантаження на колесах автомобіля
Кочення колеса з поперечним навантаженням
Частина II. Привод і гальмування
Аеродинамічний опір
Сили опору руху: на колесах автомобіля, повітря, підйому, інерції
Характеристика двигуна приводу автомобіля та її перетворювачі
Споживання потужності
Граничні значення рушійних величин
Гальмування автомобіля та пов’язані з ним процеси
Частина III. Коливання автомобіля
Власні та вимушені коливання одномасової системи
Коливання кузова і коліс
Корисне взаємне положення окремих зон резонансу коливної системи автомобіля: осей, кузова, сидіння-людина, людина
Частина IV. Керованість автомобіля
Рух по колу (спрощений підхід)
Надлишкова, нейтральна і недостатня поворотність автомобіля
Методи та критерії оцінювання: Знання діагностуються в процесі усного опитування під час практичних занять, перевірки розрахункових завдань чи контрольних робіт, письмових відповідей на екзаменаційні питання та усної складової.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни “Теорія руху автомобіля” проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного та екзаменаційного контролів.
Поточний контроль знань студентів проводиться за такими формами:
1) усне опитування студентів з теоретичного матеріалу;
2) виконання розрахункових завдань на практичних заняттях;
3) виконання контрольних робіт (для заочної форми навчання).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Література до курсового проекту
1. Динаміка автомобіля з дискретно-змінною трансмісією : метод. вказівки до курсового проекту з дисципліни “Теорія руху автомобіля” / [для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 274 “Автомобільний транспорт” / укл. Т. Г. Миськів, Ю. В. Пороховський] — Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2017.— 40 с.
Література до практичних занять
1. Колесо і шина, привод і гальмування: Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни “Теорія руху автомобіля” / [для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 274 “Автомобільний транспорт” / укл. Т. Г. Миськів] — Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2017.— 30 с.
Рекомендована література
Базова:
1. Автомобілі: Динаміка : текст лекцій [для студентів базового напряму підготовки 6.070106 “Автомобільний транспорт”/ укл. Т. Г. Миськів, Ю. В. Пороховський] — Львів : Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2015.— 167 с.
2. Солтус А. П. Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля: навч. посіб. [для студентів ВНЗ] / А. П. Солтус. — Київ : Арістей, 2010. — 155 с.
3. Чабан С. Г. Теорія експлуатаційних властивостей автотранспортних засобів: навч. посіб. / С. Г. Чабан, М. О. Колесніченко. ? Одеса : АО БАХВА, 2003. — 220 с.
Допоміжна:
1. Jazar, R. N. Vehicle dynamics: Theory and applications / R. N. Jazar. — New York : Springer Science+Business, LLC, 2008. — 1022 p.
2. Modern electric, hybrid electric, and fuel cell vehicles: fundamentals, theory, and design / M. Ehsani, [et al.] / — London : CRC Press LLC, 2005. — 395 p.
Інформаційні ресурси
1. Теорія руху автомобіля [Електронний ресурс] — Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1062 (дата звернення 21.08.2022): — Назва з екрана.
2. Automobile catalog [Електронний ресурс] — Режим доступу: https://www.automobile-catalog.com/ (дата звернення 21.08.2022): — Назва з екрана.
3. All technical specs in one car database [Електронний ресурс] — Режим доступу: https://www.cars-data.com/ (дата звернення 21.08.2022): — Назва з екрана.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Теорія руху автомобіля (курсовий проєкт)
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: ст. викл. Миськів Теодозій Григорович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентність:
— загальна компетентність:
ЗК2. .Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях;
ЗКЗ. Здатність здійснювати безпечну діяльність;
ЗК6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології;
ЗК9. Здатність працювати автономно.
— фахова компетентність:
ФК2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання з основ конструкції, експлуатаційних властивостей, робочих процесів і основ розрахунку автомобільних транспортних засобів;
ФК11. Здатність застосовувати спеціалізоване програмне забезпечення для розв’язання складних спеціалізованих задач.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1) знати основні поняття, пов’язані з коченням автомобільного колеса;
2) знати основні закономірності руху автомобіля в тяговому та гальмівному режимах;
3) знати критерії оцінки експлуатаційної ефективності автомобіля;
4) знати вплив конструктивних та експлуатаційних чинників на експлуатаційні властивості автомобіля;
5) вміти аналізувати автомобілі щодо досконалості робочого процесу, паливної ощадності, стійкості, керованості та надійності;
6) підвищувати культуру експлуатації автомобілів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ЗН1. Мати концептуальні наукові та практичні знання необхідні для розв’язання спеціалізованих складних задач автомобільного транспорту, критично осмислю-вати відповідні теорії, принципи, методи і поняття
ЗН4. Відшуковувати необхідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та інших джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію
АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення
АіВ 2. Здатність усвідомлювати потребу навчання впродовж усього життя з метою поглиблен-ня набутих та здобуття нових фахових знань
АіВ 3. Брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити критично розуміти світ
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередні навчальні дисципліни:
— Вища математика частина 1, частина 2;
— Технічна механіка.
супутні і наступні навчальні дисципліни:
— Основи безпеки руху;
— Автомобілі частина 1, частина 2.
Короткий зміст навчальної програми: За технічною характеристикою заданого автомобіля розрахувати та графічно відобразити: характеристику двигуна приводу, робочий діапазон дискретно-змінної трансмісії, тягову характеристику автомобіля в координатах тягова сила-швидкість і потужність-швидкість, час розгону до швидкості 100 км/год.
Опис: 1. Розрахунок і побудова тягової характеристики двигуна приводу автомобіля, яка описується поліномами третього і другого порядку.
2. Розрахунок і побудова робочого діапазону приводу.
3. Розрахунок і побудова тягової характеристики автомобіля в координатах сила — швидкість і потужність швидкість.
4. Визначення максимальної швидкості руху автомобіля.
5. Визначення часу розгону автомобіля до швидкості 100 км/год.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (100% захист курсового проекту): курсовий проект, усне опитування
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання Оцінка за шкалою
ЕСТS 100-бальною національною
1. Зміст, структура, якість виконання і наповнення курсового проекту вичерпно відповідають вимогам до освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент виявив глибокі знання суті і змісту роботи, вміння аналізувати досліджені об’єкти, чітко, лаконічно, логічно послідовно викладати суть роботи і відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час виконання роботи та розв'язувати практичні задачі. А 94 Відмінно
2. Зміст, структура, якість виконання і наповнення курсового проекту відповідають вимогам до освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент виявив міцні знання суті і змісту роботи, вміння застосовувати теоретичні положення під час виконання кваліфікаційної роботи та розв'язувати практичні задачі, послідовно виклав її і відповів на поставлені запитання. B 80 Добре
3. Зміст, структура, якість виконання і наповнення курсового проекту загалом відповідають вимогам до освітньо-кваліфікаційних робіт такого рівня. Студент виявив посередні знання суті і змісту роботи, посереднє вміння аналізувати досліджені об’єкти, посередні знання суті роботи і дав відповіді на поставлені питання, які, однак, містять неточності. D 60 Задовільно
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Методичні вказівки до курсового проекту з дисципліни “Теорія руху автомобіля” для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 274 “Автомобільний транспорт” / Укл. Т. Г. Миськів, Ю. В. Пороховський. — Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2023.— 36 с.
2. Автомобілі: Динаміка. Текст лекцій для студентів базового напряму підготовки 6.070106 “Автомобільний транспорт”/ укл. Т. Г. Миськів, Ю. В. Пороховський.— Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2015.— 167 с.
3. Солтус А.П. Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля: Навчальний посібник для ВНЗ. — К.: Арістей, 2010. — 155 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).