Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.02.E.067
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: Качмар Роман Ярославович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс “Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод” має на меті студентам знань процесуальних питань судової автотехнічної експертизи, умінь аналізу дорожньо-транспортної пригоди та механізму її виникнення. Основою ефективної роботи по зменшенню кількості дорожньо-транспортних пригод та тяжкості їх наслідків можуть служити результати дослідження обставин дорожньо-транспортних пригод, повного та всебічного аналізу їх механізму. Лише знання причин виникнення ДТП та закономірностей їх розвитку дає змогу розробити ефективні заходи по профілактиці дорожньо-транспортних пригод.
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування ФКС 2.1. Здатність керувати матеріальними і супутніми потоками, розуміти специфіку конструкцій та необхідність застосування спеціальних автомобілів, загрози при перевезенні небезпечних вантажів, застосовувати нормативно-правове забезпечення автомобільних перевезень. ФКС 2.3. Здатність розуміти і визначити роль автосервісу у сьогоденні, аналізувати специфіку фірмового обслуговування, виявляти можливості розширення сфери діяльності автосервісних підприємств, проводити технічну діагностику автомобіля під час експлуатації, визначати вплив технічного стану автотранспортного засобу на обставини ДТП.
Результати навчання: 1. Уміти застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань автомобільного транспорту. 2. Знати принципи розслідування дорожньо-транспортних пригод, володіти методиками відтворення ситуацій, що склалися перед ДТП та на цій основі робити висновки. 3. Знати основні процесуальні питання призначення та проведення автотехнічної експертизи. 4. Вміти на основі проведення відповідних розрахунків та графічних побудов встановлювати причини виникнення ДТП. 5. Вміти досліджувати кінетику проходження пригоди та технічні можливості учасників ДТП запобігти її виникненню. 6. Застосовувати набуті знання для вдосконалення організації безпечної експлуатації автомобілів. 7. Встановлювати причини виникнення ДТП, досліджувати кінетику проходження пригоди та технічні можливості учасників ДТП запобігти її виникненню.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія руху автомобіля Технічна експлуатація автомобілів Основи безпеки руху Фірмове обслуговування автомобілів
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо особливостей розслідування дорожньо-транспортних пригод; володітиме методиками відтворення ситуацій, що склалися перед ДТП та на цій основі робити висновки; знати основні процесуальні питання призначення та проведення автотехнічної експертизи. Підготовлений фахівець повинен уміти: на основі проведення відповідних розрахунків та графічних побудов встановлювати причини виникнення ДТП, досліджувати кінетику проходження пригоди та технічні можливості учасників ДТП запобігти її виникненню. Знання основних положень автотехнічної експертизи, її задач та можливостей, загальних методичних підходів при дослідженні обставин ДТП має важливе значення для спеціалістів, які працюють в сфері забезпечення безпеки дорожнього руху (працівників поліції, інженерів з безпеки дорожнього руху, страховиків та ін.), і є важливими знаннями випускників спеціальності «Автомобільний транспорт».
Опис: Лекція 1. Поняття про дорожньо-транспортні пригоди, причини виникнення і чинники ризику. Лекція 2. Загальні положення інженерно-технічної експертизи. Лекція 3. Механізм і причини виникнення дорожньо-транспортної пригоди. Лекція 4. Причини зіткнень транспортних засобів і завдання експертного дослідження Лекція 5. Визначення технічного стану транспортного засобу та параметрів місця пригоди. Лекція 6. Експертне дослідження різноманітних видів дорожньо-транспортних пригод. Лекція 7. Дослідження процесу сповільнення транспортних засобів. Лекція 8. Аналіз механізму наїзду на перешкоду. Лекція 9. Аналіз стійкості транспортних засобів.
Методи та критерії оцінювання: захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту; Заліковий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни "Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод" використовуються такі види контролю: поточний і підсумковий. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції та практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту контрольної роботи, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю - письмова компонента (тестування) та усна компонента. Зміст і структура залікових білетів (контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри автомобільного транспорту та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Качмар Р. Я. Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод: навчальний посібник / Р. Я. Качмар, Ю. В. Пороховський. – Львів: Видавництво «Сполом», 2022. – 192 c. 2. Качмар Р.Я. Основи автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод: Навчальний посібник / Р.Я. Качмар, Р.В. Зінько, В.Т. Придиба, І.С. Лозовий. – Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2014. – 156 с. 3. Експертний аналіз дорожньо-транспортних пригод: Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни "Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод" для студентів першого рівня вищої освіти спеціальності 274 «Автомобільний транспорт» усіх форм навчання / Укл.: Качмар Р.Я. – Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2022. – 24 с. 4. Шабадей А.М. Дорожньо-транспортні пригоди. Особливості розслідування/А.М. Шабадей, С.О. Шевцов, К.В. Дубонос. – Харків: Факт, 2003. – 119 с. 5. Собакарь А.О. Основи безпеки дорожнього руху: Навч. посіб. / А.О. Собакарь, Я.Д. Холмянський, С.М. Тараненко. – К.: Знання, 2007. – 312 с. 6. Тимовський О.А. Основи безпечного керування дорожніми транспортними засобами: Навчальний посібник. / О.А. Тимовський, З.Д. Дерех, Ю.Є. Заворицький – К.: Вища шк., 2004. – 128 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).