Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.02.E.067
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: Качмар Роман Ярославович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс “Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод” має на меті студентам знань процесуальних питань судової автотехнічної експертизи, умінь аналізу дорожньо-транспортної пригоди та механізму її виникнення. Основою ефективної роботи по зменшенню кількості дорожньо-транспортних пригод та тяжкості їх наслідків можуть служити результати дослідження обставин дорожньо-транспортних пригод, повного та всебічного аналізу їх механізму. Лише знання причин виникнення ДТП та закономірностей їх розвитку дає змогу розробити ефективні заходи по профілактиці дорожньо-транспортних пригод.
Завдання: Фахові компетентності професійного спрямування ФКС 2.1. Здатність керувати матеріальними і супутніми потоками, розуміти специфіку конструкцій та необхідність застосування спеціальних автомобілів, загрози при перевезенні небезпечних вантажів, застосовувати нормативно-правове забезпечення автомобільних перевезень. ФКС 2.3. Здатність розуміти і визначити роль автосервісу у сьогоденні, аналізувати специфіку фірмового обслуговування, виявляти можливості розширення сфери діяльності автосервісних підприємств, проводити технічну діагностику автомобіля під час експлуатації, визначати вплив технічного стану автотранспортного засобу на обставини ДТП.
Результати навчання: 1. Уміти застосовувати набуті знання і розуміння для ідентифікації, формулювання і вирішення завдань автомобільного транспорту. 2. Знати принципи розслідування дорожньо-транспортних пригод, володіти методиками відтворення ситуацій, що склалися перед ДТП та на цій основі робити висновки. 3. Знати основні процесуальні питання призначення та проведення автотехнічної експертизи. 4. Вміти на основі проведення відповідних розрахунків та графічних побудов встановлювати причини виникнення ДТП. 5. Вміти досліджувати кінетику проходження пригоди та технічні можливості учасників ДТП запобігти її виникненню. 6. Застосовувати набуті знання для вдосконалення організації безпечної експлуатації автомобілів. 7. Встановлювати причини виникнення ДТП, досліджувати кінетику проходження пригоди та технічні можливості учасників ДТП запобігти її виникненню.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія руху автомобіля Технічна експлуатація автомобілів Основи безпеки руху Фірмове обслуговування автомобілів
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо особливостей розслідування дорожньо-транспортних пригод; володітиме методиками відтворення ситуацій, що склалися перед ДТП та на цій основі робити висновки; знати основні процесуальні питання призначення та проведення автотехнічної експертизи. Підготовлений фахівець повинен уміти: на основі проведення відповідних розрахунків та графічних побудов встановлювати причини виникнення ДТП, досліджувати кінетику проходження пригоди та технічні можливості учасників ДТП запобігти її виникненню. Знання основних положень автотехнічної експертизи, її задач та можливостей, загальних методичних підходів при дослідженні обставин ДТП має важливе значення для спеціалістів, які працюють в сфері забезпечення безпеки дорожнього руху (працівників поліції, інженерів з безпеки дорожнього руху, страховиків та ін.), і є важливими знаннями випускників спеціальності «Автомобільний транспорт».
Опис: Лекція 1. Поняття про дорожньо-транспортні пригоди, причини виникнення і чинники ризику. Лекція 2. Загальні положення інженерно-технічної експертизи. Лекція 3. Механізм і причини виникнення дорожньо-транспортної пригоди. Лекція 4. Причини зіткнень транспортних засобів і завдання експертного дослідження Лекція 5. Визначення технічного стану транспортного засобу та параметрів місця пригоди. Лекція 6. Експертне дослідження різноманітних видів дорожньо-транспортних пригод. Лекція 7. Дослідження процесу сповільнення транспортних засобів. Лекція 8. Аналіз механізму наїзду на перешкоду. Лекція 9. Аналіз стійкості транспортних засобів.
Методи та критерії оцінювання: захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту; Заліковий контроль
Критерії оцінювання результатів навчання: Контрольні заходи, які проводяться в університеті, визначають відповідність рівня набутих студентами знань, умінь та навичок вимогам нормативних документів щодо вищої освіти й забезпечують своєчасне коригування навчального процесу. Для оцінювання рівня досягнення результатів навчання з дисципліни "Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод" використовуються такі види контролю: поточний і підсумковий. Поточний контроль проводиться на всіх видах аудиторних занять (лекції та практичні заняття) з метою перевірки рівня підготовки студентів за визначеною темою (навчальним елементом). Основна мета поточного контролю – забезпечення зворотного зв’язку між викладачами та студентами, управління навчальною мотивацією студентів. Інформація, одержана при поточному контролі, використовується як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і студентами – для планування самостійної роботи. Поточний контроль проводиться у формі усного опитування, тестування, захисту контрольної роботи, виступів студентів при обговоренні теоретичних питань тощо. Результати поточного контролю є важливою інформацією для визначення підсумкової оцінки з дисципліни при семестровому контролі. Вихідний контроль проводиться на останньому практичному занятті з метою визначення рівня засвоєння теоретичного матеріалу, набуття практичних вмінь з дисципліни. Підсумковий контроль забезпечує оцінювання результатів навчання студентів під час семестрового контролю, який проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку в терміни, встановлені графіком навчального процесу та в обсязі навчального матеріалу, визначеного робочою програмою дисципліни. Форма проведення семестрового контролю - письмова компонента (тестування) та усна компонента. Зміст і структура залікових білетів (контрольних завдань), критерії оцінювання визначаються рішенням кафедри автомобільного транспорту та зазначаються у робочій програмі навчальної дисципліни й доводяться до відома студентів на першому занятті.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Качмар Р. Я. Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод: навчальний посібник / Р. Я. Качмар, Ю. В. Пороховський. – Львів: Видавництво «Сполом», 2022. – 192 c. 2. Качмар Р.Я. Основи автотехнічної експертизи дорожньо-транспортних пригод: Навчальний посібник / Р.Я. Качмар, Р.В. Зінько, В.Т. Придиба, І.С. Лозовий. – Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2014. – 156 с. 3. Експертний аналіз дорожньо-транспортних пригод: Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни "Інженерно-технічна експертиза дорожньо-транспортних пригод" для студентів першого рівня вищої освіти спеціальності 274 «Автомобільний транспорт» усіх форм навчання / Укл.: Качмар Р.Я. – Львів: Вид-во Національного університету “Львівська політехніка”, 2022. – 24 с. 4. Шабадей А.М. Дорожньо-транспортні пригоди. Особливості розслідування/А.М. Шабадей, С.О. Шевцов, К.В. Дубонос. – Харків: Факт, 2003. – 119 с. 5. Собакарь А.О. Основи безпеки дорожнього руху: Навч. посіб. / А.О. Собакарь, Я.Д. Холмянський, С.М. Тараненко. – К.: Знання, 2007. – 312 с. 6. Тимовський О.А. Основи безпечного керування дорожніми транспортними засобами: Навчальний посібник. / О.А. Тимовський, З.Д. Дерех, Ю.Є. Заворицький – К.: Вища шк., 2004. – 128 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).