Технічна експлуатація автомобілів, частина 1

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.038
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автомобільний транспорт
Лектор: доцент, к.т.н. Пельо Роман Андрійович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є вивчення методів, засобів і технологій технічного обслуговування та ремонту сучасних автомобілів, а також матеріально-технічного забезпечення цих процесів в умовах підприємств автомобільного транспорту, які забезпечуватимуть достатній рівень експлуатаційної надійності під час перевезень вантажів чи пасажирів.
Завдання: ЗК 2. Здатність навчатися, сприймати набуті знання в предметній області та інтегрувати їх з уже наявними. ЗК 4. Здатність розв’язувати поставлені задачі та приймати відповідні обґрунтовані рішення. ЗК 9. Орієнтація на збереження навколишнього середовища. ФК 2. Базові знання основних нормативно-правових актів та довідко-вих матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів у галузі транспорту. ФК 3. Здатність складати, оформлювати й оперувати технічною документацією при формуванні технологічних операцій на підприємствах автомобільного транспорту. ФК 5. Здатність організовувати діяльність функціональних підрозділів автомобільних підприємств. ФК 6.Здатність засвоєння нових знань, прогресивних технологій та різноманітних інновацій.
Результати навчання: Базові знання структури підприємств автомобільного транспорту, основ транспортно-експедиційної роботи, теорії та безпеки руху автомобіля. Знання основ технічної експлуатації та обслуговування автомобілів. Отримання знань для вирішення конфліктних ситуацій у процесі формування та реалізації послуг Вміти використовувати технічну документацію з питань профілактики та ремонту автомобілів. Володіти основами технології виробництва та ремонту автомобілів. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальний курс транспорту. Автомобілі. Підприємства автомобільного транспорту.
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні основи технічної експлуатації автомобілів. Тенденції розвитку конструкцій автомобілів та їх технічної експлуатації. Взаємообумовленість між робочими та руйнівними процесами в агрегатах автомобілів. Закономірності зношування деталей механізмів та систем АТЗ. Тертя і зношування деталей АТЗ як основа руйнівних процесів, що зумовлюють втрату їх працездатності. Характеристика та аналіз причин втрати працездатності автомобілів. Елементи математичної статистики та застосування її у визначенні показників надійності автомобілів.
Опис: Загальні положення та зміст дисципліти. Удосконалення конструкції автомобілів та її вплив на технічну експлуатацію. Основні проблеми в галузі технічної експлуатації автомобілів та методи їх розв’язання. Взаємообумовленість між технічною і комерційною експлуатацією автомобілів. Робочі, допоміжні та руйнівні процеси, які протікають в агрегатах автомобілів. Взаємообумовленість між ними та їх графічна інтерпретація. Поняття відмова. Класифікація відмов.Поступові та раптові відмови. Функція ймовірності безвідмовної роботи автомобілів. Вплив дорожньо-транспортних умов експлуатації автомобілів на їх технічний стан. Причини втрати працездатності автомобілів та їх аналіз. Критерії, що визначають рівень технічного стану двигуна, трансмісії, ходової частини автомобіля тощо. Закономірності зміни технічного стану автомобіля. Схема причинно-наслідкових зв’язків при взаємодії автомобіля з середовищем. Статичне руйнування, втома, корозія, ерозія, старіння та зношування. Класифікація руйнівних процесів. Поняття знос і зносостійкість. Класи зносостійкості. Зовнішнє тертя. Сила тертя. Коефіцієнт тертя. Суть поверхневого руйнування твердих тіл тертям. Закономірності зношування циліндро-поршневої групи (гільз, кілець та поршнів), кривошипно-шатунного механізму ДВЗ. Закономірності зношування системи живлення двигунів Отто та Дизеля. Вплив на якості пального на зношування. Закономірності зношування систем охолодження ДВЗ. Закономірності зношування систем кермового керування, підвіски, зчеплення, гальм, агрегатів трансмісії та шин. Властивість надійність автомобіля. Методика визначення показників експлуатаційної надійності автомобіля. Теоретичні залежності для визначення показників надійності при поступових та раптових відмовах автомобілів. Положення теорії імовірностей та математичної статистики в технічній експлуатації автомобілів. Оптимізація періодичностей технічного обслуговування автомобілів. Система технічного обслуговування та ремонту автомобілів в Україні. Перспективи розвитку системи технічного сервісу автомобілів.
Методи та критерії оцінювання: – поточний контроль (32%): усне опитування, захист лабораторних робіт, виконання практичних завдань; – екзаменаційний контроль (68%): 58% – тестова компонента та 10% – усна компонента.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна кількість балів при оцінюванні знань студентів виставляється за такими критеріями: -під час опитувань на практичних і лабораторних заняттях — за повну і ґрунтовну відповідь на задане запитання з теми заняття; -виконання розрахункових завдань — за правильне застосування теоретичних знань під час розв’язання практичних задач; -під час виконання і захисту лабораторних робіт — за знання теоретичних основ проблеми, сформульованої для виконання лабораторної роботи; за володіння практичними навичками, потрібними для вирішення роботи; за отриманий правильний результат. Екзаменаційний контроль з дисципліни «Мехатроніка автомобілів» проводиться у вигляді виконання контрольних завдань. Для об’єктивного оцінювання знань та умінь студента завдання включають тести трьох рівнів складності. Тести першого рівня складності (6 завдань) використовуються для перевірки якості засвоєння навчального матеріалу на рівні «розпізнавання», «розрізнення» та «класифікації» об’єктів, явищ і понять аналітичного дослідження. Максимальна кількість балів по кожному з цих тестів виставляється за вказаний правильний варіант відповіді з декількох поданих варіантів. Кожен з них оцінюється 2 балами. Тести другого рівня складності (10 завдань) забезпечують контроль рівня знань та умінь з оцінюються 3 балами, які виставляються за вказаний правильний варіант відповіді з декількох поданих варіантів. Тести третього рівня складності передбачають пошук альтернативних рішень у двох ситуаційних задачах, які оцінюються відповідно 9 балами. Розв’язання задач забезпечує перевірку якості засвоєння навчального матеріалу на рівні продуктивної діяльності, на основі якої студент здатний застосувати засвоєну інформацію для виконання аналітичних процедур і написання короткого аналітичного висновку. Сумарна екзаменаційна оцінка, яку студент може отримати за результатами семестрового контролю, складається з кількості балів, отриманих за результатами поточного контролю знань під час семестру, та кількості балів, отриманих під час екзаменаційного контролю. Максимальна кількість балів, яку студент може отримати під час екзаменаційного контролю, визначається як сума балів тестової та усної компоненти (у межах балів, відведених на екзаменаційний контроль).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Пельо Р.А. Електронний навчально-методичний комплекс «Технічна експлуатація автомобілів. Частина 1» для студентів Інституту інженерної механіки і транспорту напряму підготовки бакалаврського рівня вищої освіти за спеціальністю 274 «Автомобільний транспорт»(http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=468.). 2. Форнальчик Є.Ю., Оліскевич М.С., Мастикаш О.Л., Пельо Р.А. Технічна експлуатація та надійність автомобілів: Навчальний посібник / За загальною ред. Є.Ю.Форнальчика. ? Львів: Афіша, 2004.- 492с. 3. Лудченко О.А. Технічне обслуговування і ремонт автомобілів: Підручник. - К.: Знання-Прес, 2003. - 511 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).