Взаємозамінність, стандартизація і технічні вимірювання

Спеціальність: Автомобільний транспорт
Код дисципліни: 6.274.00.O.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Робототехніка та інтегровані технології машинобудування
Лектор: Сліпчук Андрій Миколайович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладення дисципліни – навчити розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі автомобільного транспорту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів діагностування, технічного обслуговування і ремонту. Навчити застосовувати науково-організаційні методи забезпечення взаємозамінності, науково-методичні основи стандартизації, методи обґрунтування вибору технічних вимог до точності, фізико-технічні та економічні передумови ЄСДП, ознайомити з метрологічним забезпечення вимірювання та контролю та основами і методами стандартизації, управління якості та атестації продукції, використовувати ЄСДП в комплексі з технічними вимірюваннями.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК6. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології. ЗК9. Здатність працювати автономно. ЗК11. Здатність виявляти ініціативу та підприємливість.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН1. Мати концептуальні наукові та практичні знання необхідні для розв’язання спеціалізованих складних задач автомобільного транспорту, критично осмислювати відповідні теорії принципи, методи і поняття. РН4. Відшуковувати неохідну інформацію в науково-технічній літературі, базах даних та іншій джерелах; аналізувати та оцінювати цю інформацію. автономія і відповідальність: АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення. АіВ3. Брати відповідальність на себе, проявляти громадянську свідомість, соціальну активність та участь у житті громадянського суспільства, аналітично мислити, критично розуміти світ. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач буде знати: Розміри та з'єднання в машинобудуванні, взаємозамінність, стандартизація, методи та засоби контролю гладких циліндричних з`єднань, допуски та посадки підшипників кочення, параметри точності виготовлення деталей, нормування, методи і засоби контролю відхилень геометричних параметрів деталей, взаємозамінність, стандартизація точності, методи та засоби контролю гладких конічних з`єднань та кутів, основні норми взаємозамінності, стандартизація точності, методи та засоби контролю різьбових з`єднань, основні норми взаємозамінності, стандартизація точності, методи та засоби контролю зубчастих коліс та передач, розмірні ланцюги, методи розв'язування розмірних ланцюгів, основні норми взаємозамінності, стандартизація точності, методи та засоби контролю шпонкових та шліцьових з`єднань, основні поняття про метрологію та технічні вимірювання, науково-методичні основи стандартизації, якість промислової продукції, основні поняття сертифікації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Експлуатаційні матеріали; деталі машин і підйомно-транспортне обладнання. Супутні навчальні дисципліни: Технічна експлуатація автомобілів; Автомобільні двигуни; Теорія машин і механізмів; Виконання БКР.
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків із : організації технічного контролю на машинобудівному підприємстві; основних засад технічного контролю в заготівельному, механоскладальному виробництві; конструктивних особливостей контрольних та вимірювальних приладів, методик їх проектування для типових виробництв; особливостей статистичної обробки результатів контролю та їх застосування для управління процесами виробництва виробів; оформлення технологічної документації для операцій технічного контролю; розробки нових засобів для операцій контролю з врахуванням забезпечення раціональних техніко-економічних характеристик виробів, що виготовляються
Опис: Вступ. Розміри та з'єднання в машинобудуванні. Взаємозамінність, стандартизація, методи та засоби контролю гладких циліндричних з`єднань. Параметри точності виготовлення деталей. Нормування, методи і засоби контролю відхилень геометричних парамерів деталей. Допуски та посадки підшипників кочення. Взаємозамінність, стандартизація точності, методи та засоби контролю гладких конічних з`єднань та кутів. Основні норми взаємозамінності, стандартизація точності, методи та засоби контролю різьбових з`єднань. Основні норми взаємозамінності, стандартизація точності, методи та засоби контролю зубчастих коліс та передач. Основні норми взаємозамінності, стандартизація точності, методи та засоби контролю шпонкових та шліцьових з`єднань. Основні поняття про метрологію та технічні вимірювання. Розмірні ланцюги. Методи розв'язування розмірних ланцюгів. Науково-методичні основи стандартизації. Якість промислової продукції. Основні поняття сертифікації.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань здійснюється за такими методами: захист звітів до лабораторних робіт в усній формі шляхом опитування за тематикою лабораторної роботи; захист контрольної роботи в усній формі шляхом опитування за тематикою контрольної роботи; проведення екзамену здійснюється у письмовій формі за завданнями які складаються з трирівневих завдань. Потоковий контроль – 30 балів. Екзаменаційна оцінка – 70 балів. Загальна оцінка – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів з дисципліни «Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання» проводиться відповідно до робочого навчального плану у вигляді поточного й екзаменаційного контролів. Поточний контроль знань студентів з дисципліни «Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірювання» проводиться за такими формами: усне опитування студентів з теоретичного матеріалу; виконання завдань на практичних заняттях; захист звітів з лабораторних робіт; оцінювання виконання студентами заочної форми навчання контрольної роботи та захист звітів з лабораторних робіт. Максимальна кількість балів при оцінюванні знань студентів виставляється за такими критеріями: 1. під час опитувань на практичних і лабораторних заняттях — за повну і ґрунтовну відповідь на задане запитання з теми заняття; 2. виконання завдань — за правильне застосування теоретичних знань під час розв'язання практичних задач; 3. під час виконання і захисту лабораторних робіт — за знання теоретичних основ проблеми, сформульованої для виконання лабораторної роботи; за володіння практичними навичками, потрібними для вирішення роботи; за отриманий правильний результат.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Когут М.С. та ін. Основи взаємозамінності, стандартизації, сертифікації, акредитації та технічні вимірювання: Підручник / М.С.Когут, Н.М.Лебідь, О.В.Білоус, І.Є.Кравець. – Львів: Світ, 2010. – 528 с. 2.Базієвський С.Д., Дмитришин В.В. Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимі-рювання . Підручник. – К.: Либідь, 2004. - 504 с. 3.Бичківський Р.В., Гамула П.Р. Метрологія, стандартизація управління якістю і сертифі-кація. Навчальний посібник. – Львів. Видавництво Національного університету «Львівська по-літехніка», 2014. – 536 с. 4.Гаврилюк З.І., Кукляк М.Л. Взаємозамінність, стандартизація і технічні вимірювання. - К.: Вища школа, 1998, 216 с. 5.Желязна А.О., Кирилович В.А. Основи взаємозамінності, стандартизації та технічних вимірювань: Навч.посібник.-Житомир:ЖІТІ, 2002.- 616 с. 6.Кирилюк Ю.Є., Якимук Г.С. Взаємозамінність, стандартизація та технічні вимірюван-ня. - К. Основа, 2003. – 218 с. 7.Шаповал М.І. Основи стандартизації, управління якістю і сертифікації. Підручник. – К.: Європ. ун-т фінансів, інформ. систем, менеджм. і бізнесу, 2013.-174 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).