Основи економічної теорії

Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.00.O.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: доцент, к.е.н. Косовська Віра Василівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: є формування у студентів глибоких теоретичних знань та практичних навичок з питань механізму функціонування та розвитку національної економіки, формування ринково-орієнтованого економічного світогляду учасника суспільного виробництва, здатного до самостійної підприємницької діяльності в умовах динамічної ринкової кон’юнктури
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна: - Здатність комплексно розв’язувати складні професійні задачі та практичні проблеми у сфері туризму і рекреації як в процесі навчання, так і в процесі роботи, що передбачає застосування теорій і методів системи наук, які формують туризмознавство, і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. загальні компетентності: - ЗК4. Здатність до критичного мислення, аналізу і синтезу - ЗК7. Здатність працювати у міжнародному контексті. фахові компетентності: - ФК2.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань - Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: - ПР18. Адекватно оцінювати свої знання і застосовувати їх в різних професійних ситуаціях. - ПР21. Приймати обгрунтовані рішення та нести відповідальність за результати своєї професійної діяльності. - КОМ1. Уміння спілкуватися, включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземною мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Менеджмент в туризмі Економіка підприємств туристичної галузі
Короткий зміст навчальної програми: Економічна теорія має справу зі сферою господарської діяльності, яка тісно пов’язана зі створенням (виробництвом) матеріальних умов існування людини, їх розподілом і обміном. Вона допомагає збагнути глибинні господарські процеси, їх взаємозв’язок, розкриває закони, які керують господарством, відтворює реальну модель господарської діяльності
Опис: Тема 1. Економічна теорія як наука. Предмет вивчення економічної теорії. Методологія економічних досліджень. Функції економічного знання. Економічна теорія, політика та господарська практика. Тема 2. Потреби і ресурси. Ефективність використання ресурсів Суть та принципи класифікації потреб в економічній науці. Ієрархія потреб за А.Маслоу. Потреби та економічні інтереси. Економічні ресурси та їх класифікація. Земля, праця, капітал і підприємницький хист. Альтернативна вартість товару. Крива виробничих можливостей. Тема 3. Форми організації виробництва. Товарна економіка. Форми суспільного виробництва. Поняття товару і його властивості. Закон вартості. Розвиток форм вартості. Виникнення, суть і функції грошей. Тема 4. Економічні системи країн Поняття економічної системи. Сутність, цілі й основні структурні елементи економічної системи. Ринкова економіка. Традиційна економічна система. Планова економіка. Змішана система. Власність в сучасній економіці. Чинники, що визначають специфіку форм власності. Приватна та державна власність. Суб’єкти та об’єкти прав власності. Приватизація та роздержавлення. Тема 5. Ринкова економіка. Основні принципи організації ринкової економіки. Схема кругообігу в ринковій економіці. Суть ринку. Конкуренція. Види ринкових структур. Тема 6. Ринковий механізм Попит та величина попиту. Закон попиту. Пропозиція та величина пропозиції. Закон пропозиції. Ціна і конкуренція. Суть ринкової рівноваги. Тема 7. Економічна роль держави Економічні функції держави. Державні видатки. Державні закупівлі та трансферні платежі. Соціальне страхування. Податки та їх види. Державний бюджет. Дефіцит державного бюджету. Способи фінансування дефіцитного державного бюджету Тема 8. Підприємство та підприємництво. Підприємство та його функції. Організаційні форми підприємства. Підприємництво. Підприємець та його функції. Види підприємницької діяльності. Тема 9. Національна економіка та система національних рахунків Національна економіка та макроекономічний рівень господарювання, СНР. Валовий внутрішній продукт (ВВП) та методи нарахування. Інші показники системи національних рахунків (СНР). Роль цін у вимірюванні макроекономічних показників. Тема 10. Макроекономічна нестабільність та економічне зростання Сутність і типи економічного зростання. Циклічний характер економічного розвитку. Безробіття та його форми. Сутність інфляції, її вимірювання та наслідки.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного контролю. Поточний контроль (100%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт (15%), виконання контрольної роботи (15%), усного опитування (10%), поточного тестування (10%) та підсумкового тестування (50%).
Критерії оцінювання результатів навчання: За виконання усіх видів індивідуальних робіт виставляють максимальну кількість балів за такими критеріями: своєчасність виконання; самостійність виконання; правильність методики вирішення завдання та алгоритму її реалізації; достовірність результатів; відповідність одиниць вимірювання; аргументованість висновків.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Основи економічної теорії : курс лекцій / уклад. : О. В. Довгаль, І. М. Лесік. – Миколаїв : МНАУ, 2021. – 129 с. 2. М.І. Горлач, М.О. Соколов, М.І. Кримов, С.Ф. Лисенко. Економіч на теорія. – Підручник. 2017. – 532 с. 3. Економічна теорія : підручник / за ред. В. М. Тарасевича. - К. : Центр навчальної літератури, 2011. - 784 с. 4. . Кокарєв І. В. Основи економічної теорії : курс лекцій / І. В. Кокарєв. – Дніпро : Дніпроп. держ. ун-т внутр. справ, 2017. – 220 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).