Економіка підприємств туристичної галузі

Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.00.O.017
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Туризм
Лектор: к.е.н., старший викладач Кошова Б.Р.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Полягає у формуванні сучасної системи знань з економіки підприємств сфери туризму із можливістю її застосування у практичній діяльності. Вивчення дисципліни охоплює всі ключові розділи прикладної економіки, організації та ефективного забезпечення ефективного господарювання на туристичному ринку, дає необхідну сукупність теоретичних та практичних знань з управління підприємствами сфери туризму на сучасному етапі розвитку економічних відносин в Україні.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність: Здатність комплексно розв’язувати складні професійні задачі та практичні проблеми у сфері туризму і рекреації як в процесі навчання, так і в процесі роботи, що передбачає застосування теорій і методів систем наук, які формують туризмознавство, і характеризуються комплексністю та невизначеністю умов. - ЗК 9. Вміння виявляти, ставити і вирішувати проблеми; - ЗК 13. Здатність планувати та управляти часом; - ЗК 14. Здатність працювати в команді та автономно. Фахові компетентності : ? ФК 4. Здатність аналізувати діяльність суб’єктів індустрії туризму на всіх рівнях управління; ? ФК 8. Розуміння принципів, процесів і технологій організації роботи суб’єкта туристичної індустрії та підсистем; ? ФК 10. Здатність здійснювати моніторинг, інтерпретувати, аналізувати та систематизувати туристичну інформацію, уміння презентувати туристичний інформаційний матеріал.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ? ПР 10. Розуміти принципи, процеси і технології організації роботи суб’єкта туристичного бізнесу та окремих його підсистем (адміністративно-управлінська, соціально-психологічна, економічна, техніко-технологічна); ? ПР 20. Виявляти проблемні ситуації і пропонувати шляхи їх розв’язання; ? ПР 21. Приймати обґрунтовані рішення та нести відповідальність за результати своєї професійної діяльності. Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання КОМ 1. Уміння спілкуватись включаючи усну та письмову комунікацію українською та іноземними мовами (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською); КОМ 2. Здатність використання різноманітних методів, зокрема сучасних інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях. У результаті вивчення начальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення; АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобутих нових фахових знань
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи економічної теорії Інвестиції в туризмі Менеджмент в туризмі
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Економіка підприємств туристичної галузі» належить до циклу професійної та практичної підготовки і є нормативною дисципліною для студентів, що здобувають базову вищу освіту за напрямом підготовки 242 «Туризм». Завдання вивчення дисципліни - є пізнання та свідоме використання законів управління виробничо-господарською діяльністю туристичних підприємств з метою отримання заздалегідь намічених результатів, досягнення котрих можливе лише за допомогою правильної організації виробничих відносин на підприємстві, оптимального розподілу матеріальних, трудових, фінансових ресурсів. Студент в результаті вивчення дисципліни повинен знати: ? Основі засади економіки підприємств; ? Види показників, котрі характеризують фінансово-економічну діяльність підприємства; ? Методику проведення аналізу економічної ефективності діяльності туристичного підприємства; ? Особливості формування туристичної пропозиції на ринку туристичних послуг; ? Економічну сутність основних фондів туристичного підприємства; ? Методи стимулювання та управління трудовими ресурсами організації; ? Базові поняття капіталовкладень та методики їх оцінювання; ? Методику оцінки інтегральної конкурентоспроможності туристичної фірми; ? Методику ціноутворення на туристичну послугу. Вміти: ? Оперувати основними поняттями з економіки підприємств; ? Аналізувати та трактувати основні фінансово – економічні показники діяльності організації; ? Проводити фінансово – економічний аналіз ефективності діяльності туристичного підприємства ? Проводити аналіз макро -та мезооточення діяльності туристичного підприємства; ? Формувати ціну на новий туристичний продукт.
Опис: Тема 1. Роль туристичного підприємства у народногосподарському комплексі 1.1.Передумови створення і розвиток туристичних підприємств 1.2.Сутність, ознаки і функції туристичних підприємств 1.3.Типологія туристичних підприємств 1.4.Суспільно-психологічні детермінанти управління туристичним підприємством Тема 2. Зовнішнє та внутрішнє середовище підприємницької діяльності організацій сфери туризму 2.1.Зовнішнє середовище підприємницької діяльності 2.2.Макрооточення туристичного підприємства 2.3.Мікрооточення туристичного підприємства Тема 3. Матеріально-технічна база та основні виробничі фонди туристичного підприємства 3.1. Матеріально-технічна база туристичних підприємств та їх структура 3.2. Методи і показники оцінки використання матеріально-технічної бази туристичних підприємств 3.3. Амортизація матеріально-технічної бази туристичного підприємства Тема 4. Управління трудовими ресурсами туристичного підприємства 4.1. Основні Сутність та цілі управління трудовими ресурсами туристичного підприємства 4.2. Визначання чисельності персоналу, кадрова політика підприємства та економічна сутність продуктивності праці та методи її вимірювання 4.3. Кадрова політика підприємства 4.4. Чинники підвищення якості туристичних послуг Тема 5. Заробітна плата працівників підприємств туристичної сфери 5.1. Економічна сутність оплати праці в сфері туризму 5.2. Форми та системи оплати праці. 5.3. Види матеріальної та нематеріальної системи мотивації праці персоналу на туристичних підприємствах відповідно до стратегічних рівнів управління Тема 6. Оцінка ефективності фінансово-економічної діяльності туристичного підприємства 6.1. Оцінка фінансових ресурсів підприємства 6.2. Оцінка дохідності підприємства 6.3. Аналіз формування прибутку туристичного підприємства Тема 7. Капіталовкладення туристичного підприємства та оцінювання їх ефективності 7.1. Характеристика та структура інвестицій 7.2. Об’єкти і напрями інвестування туристичних підприємств 7.3. Оцінка ефективності інвестицій туристичного підприємства Тема 8. Методика ціноутворення на туристичну послугу 8.1. Поняття ціноутворення у туристичній сфері та види цінових методів 8.2. Особливості ціноутворення у туристичних підприємствах 8.3. Розрахунок ціни туристичної послуги Тема 9. Сучасні моделі організаційного розвитку підприємництва у світі 9.1. Сутність і тенденції організаційного розвитку підприємств 9.2. Основні риси підприємства майбутнього 9.3. Сучасні організаційні форми підприємницької діяльності та форми ведення бізнесу у світі
Методи та критерії оцінювання: З метою оцінювання рівня досягнення результатів навчання викладачем проводитиметься поточний та підсумковий контроль впродовж семестру. Поточний контроль проводитиметься вибірково на кожній практичній парі з метою отримання оперативної інформації, котра дасть змогу у подальшому скоординувати дії викладача, щодо викладення матеріалу. Тематична перевірка передбачає контроль за засвоєнням теми, що переслідує систематизацію та узагальнення знань у студентів. Підсумковий контроль переслідує мету одержання об’єктивної інформації щодо навчальних успіхів студента за навчальний семестр та проводиться за допомогою розробленого ЕНМК розміщеного у віртуальному навчальному середовищі Національного університету «Львівська політехніка» у формі тестового контролю. Усна компонента передбачає отримання відповідей на сформульовані запитання щодо теоретичного матеріалу викладеного у лекційному матеріалі. Перевірка знань передбачає, як письмову так і практичну перевірку, тестове та усне опитування, виконання індивідуальних завдань, стандартизований контроль (виконання тестів у ВНС). Загалом оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролю. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання лабораторних робіт та їх захисту, виконання практичних завдань, усне та фронтальне опитування. Підсумковий контроль (60%) здійснюється під час проведення екзамену: письмова компонента (50%) та усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття оцінюються в 40 б., де: 20 б. – це виконання прикладних задач та усне опитування лекційного матеріалу; лабораторні роботи – 20 б. (8 лабораторних робіт по 2,5 б. кожна максимально) Екзамен складається із усного опитування 10 б. та письмової роботи 50 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Герасимчук В.Г. Економіка та організація виробництва: Підручник. – К.: Знання, 2007. – 678 с. 2. Зінь Е.А., Турченюк М.О. Планування діяльності підприємства: Підручник. – К.: ВД “Професіонал”, 2004. – 320 с. 3. Організація і планування на підприємстві: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів економічних спеціальностей / Г.А. Семенов та ін. – Київ: ЦУЛ, 2006. – 520 с. 4. Пасічник В.Г., Акіліна О.В. Планування діяльності підприємства: Навч. посіб. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 255 с. 5. Свінцицька О.М. Планування діяльності підприємства. – К.: Видавництво Європейського університету, 2004. – 232 с. 6. Тарасюк Г.М., Шваб Л.І. Планування діяльності підприємства. – К.: Каравела, 2003. – 427 с. 7. Шереметьєва Т.В., Мордвінова І.О. Економіка і організація виробництва: навч. посіб. / Т.В. Шелеметьєва, І.О. Мордвінова. – Запоріжжя : КПУ, 2012. Ч. 2: Організація виробництва на промисловому підприємстві – 189 с. 8. Стратегічне управління підприємствами: навчальний посібник / [за заг. ред. д.е.н., проф. Г.А. Семенова]. – Запоріжжя: КПУ, 2010. – 400 с. 9. Грабовецький Б.Є. Економічний аналіз: навчальний посібник Грабовецький Б.Є. Видавництво: Київ " Центр учбової літератури ", 2009. — 256 с. [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://pidruchniki.com/10611207/ekonomika/analiz_rentabelnosti 10. Дорошук Г.А., Світлична Д.О. Стратегія розвитку сучасного туристичного підприємства в умовах глобалізації / Г.А. Дорошук, Д.О. Світлична [Електронний ресурс] – Режим доступу: 11. Дядечко Л. П. Економіка туристичного бізнесу / Л. П. Дядечко Навч.посіб. — К.: Центр учбової літератури, 2007. — 224 с. 12. Кіндрацька Г.І. Основи стратегічного менеджменту/ Г.І. Кіндрацька: Навч. посібник.- Вид.2-ге, стер.-Львів: КІНПАТРІ ЛТД, 2006.,-366с. 13. Примак Т.О. Економіка підприємств: Навч. Посіб.-З-тє вид., переоб. I доп. - К.: Вікар,2003. - 219с. 14. Мних Є.В. Економічний аналіз [Електронний ресурс] – Режим доступу: 15. Непочатенко О.О. Фінанси підприємств. [Навч. посібник] / О.О. Непочатенко - К.: Центр навчальної літератури, 2013 - 504с. 16. Попович П. Я. Економічний аналіз діяльності суб' єктів господарювання. [Підручник] / П. Я.Попович– Тернопіль: Економічна думка, 2009р. – 227 с. 17. Пастухова В.В. Стратегічне управління підприємством: філософія, політика, ефективність / В.В. Пастухова: Монографія.- К.: Київ. нац. торг.- екон. ун-т., 2002.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).