Основи фізіології, біомеханіки, кліматології людини
Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.00.O.019
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Туризм
Лектор: к.б.н., доц., Паньків Н.Є.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 2.2. Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (окрім дисциплін вільного вибору)
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Фахові компетентності (ФК):
ФК2. 3датність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
Результати навчання: 2.3. Результати навчання відповідно до освітньої програми, методи навчання і викладання, методи оцінювання досягнення результатів навчання
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Знати та розуміти:
• Функціонування цілісних біосистем на різних рівнях;
• Можливості і межі використання поширених та спеціалізованих фізичних методів вивчення біологічних об'єктів;
• Біофізичні основи функціонування систем і окремих органів у нормальному стані та під впливом зовнішніх факторів — кліматичних, техногенних та фізичних навантажень.
Підготовлений фахівець повинен набути уміння фізичного аналізу біологічних явищ як основи для вирішення практичних задач з прогнозування та вироблення рекомендацій щодо забезпечення адаптаційних функцій організму, комфортних умов при зміні метереологічних, кліматичних та техногенних факторів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР04. Пояснювати особливості організації рекреаційно-туристичного простору.
ПР13. Встановлювати зв?язки з експертами туристичної та інших галузей.
АіВ4. Здатність демонструвати розуміння основних екологічних засад, охорони праці та безпеки життєдіяльності та їх застосування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Світовий досвід організації діяльності в туристичній галузі
Організація рекреаційної діяльності та рекреаційні комплекси світу
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи фізіології, біомеханіки, кліматології людини» є важливою складовою підготовки фахівців у галузі туризму. Науково-методична основа її змісту – освітньо-професійна програма підготовки та освітньо-кваліфікаційна характеристика фахівців рівня базової освіти «бакалавр» згідно галузевої складової державного стандарту базової освіти за спеціальністю «Туризм». Ця дисципліна є обов'язковою дисципліною навчального закладу циклу професійної підготовки фахівців рівня базової освіти «бакалавр». Обсяг навчальної дисципліни – 4 кредити ЄКТС.
Навчальна дисципліна «Основи фізіології, біомеханіки, кліматології людини» належить до числа новітніх навчальних курсів і передбачає міждисциплінарний і системний підхід до вивчення основних проблем взаємодії людини і навколишнього природного середовища на основі ідей та методів механіки, що вивчає властивості біологічних об'єктів (м'язових і кісткових тканин), закономірності їх адаптації до навколишнього середовища, поведінку та механічні рухи в них на всіх рівнях організації та в різних станах, включаючи періоди розвитку й старіння, а також при патологіях.
Опис: Тема 1. Основні поняття фізіології, біомеханіки та кліматології людини.
Тема 2. Механічні властивості біологічних тканин.
Тема 3. (Частина 1. ) Біомеханіка опорно-рухової системи людини.
Тема 3 (4). (Частина 2. ) Біомеханіка опорно-рухової системи людини.
Тема 5. Біомеханічні основи системи кровообігу людини. Гемодинаміка.
Тема 6. Біомеханіка дихання. Біофізичні основи зору та слуху.
Тема 7. Адаптація і стрес.
Тема 8. Біокліматологія людини.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (50%) – практичні заняття, усне опитування.
Підсумковий контроль (50%) – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (50%) – практичні заняття, усне опитування.
Підсумковий контроль (50%) – залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Костюк І.В. Введення в біомеханіку: Навчальний посібник. - Львів: Видавництво Державного університету “Львівська політехніка”, 2000 — 224 с.
2. Архипов О.А. Біомеханічний аналіз: [навч. посібник], 2-ге видання / О.А. Архипов. – Київ: НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2014.-241 с.
3. Біофізика і біомеханіка : підручник / [В. С. Антонюк, М. О. Бондаренко, В. А. Ващенко та ін.] – К. : Політехніка, 2012. – 344 с.
4. Біофізика : підручник / [П. Г. Костюк, В. Л. Зима, І. С. Магура та ін.] ; під ред. П. Г. Костюка. – К. : Обереги, 2001. – 544 с.
5. Сидоренко П.І. Анатомія та фізіологія людини: Підручник / П.І. Сидоренко, Г.О. Бондаренко, С.О.Куц — 2-ге вид., К: Медицина, 2009. 248 с.
6. Філімонов В.І. Фізіологія людини: підручник / Філімонов В.І. - К: ВСВ “Медицина”. 2010. 776 с.
7. Лапутин А.Н. Біомеханіка спорту [навчальний посібник]. / А.Н. Лапутин, В.В Гамалій., О.А. Архипов, В.О. Кашуба, М.О. Носко, Т.О. Хабінець. - Київ: Олімпійська література, 2005.- 320 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).