Міжнародні економічні відносини
Спеціальність: Туризм
Код дисципліни: 6.242.02.E.065
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Туризм
Лектор: Макар О.П.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК07. Здатність працювати в міжнародному контексті.
фахові компетентності:
ФКС2.8. Здатність до розуміння специфіки міжнародних економічних відносин в туризмі.
ФК14. Здатність працювати у міжнародному середовищі на основі позитивного ставлення до несхожості до інших культур, поваги до різноманітності та мультикультурності, розуміння місцевих і професійних традицій інших країн, розпізнавання міжкультурних проблем у професійній практиці.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР02. Знати, розуміти і вміти використовувати на практиці базові поняття з теорії туризму, організації туристичного процесу та туристичної діяльності суб'єктів ринку туристичних послуг, а також світоглядних та суміжних наук.
ПР24.Оцінювати можливості внутрішнього туристичного ринку та його місце на міжнародному ринку туристичних послуг
ПР31. Мати розуміння суті міжнародних економічних відносин
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Маркетинг та рекламно-інформаційна діяльність в туризмі
Менеджмент в туризмі
Інвестиції в туризмі
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Міжнародні економічні відносини» відноситься до навчальних дисциплін спеціальності. Дисципліна ознайомлює студентів із сутю МЕВ, взаємозв'язків їх форм, суб'єктів та рівнів; вміння аналізувати і оцінювати економічне, політико-правове, соціально-культурне середовище та інфраструктуру МЕВ; принципів і законів розвитку МЕВ; форм, методів і механізмів регулювання міжнародної торгівлі; процесів міжнародного поділу праці, спеціалізації та кооперування; вміння використовувати одержані знання у практичній зовнішньоекономічній діяльності України, враховуючи тенденції і перспективи розвитку міжнародних економічних відносин.
Підготовлені фахівці отримують здатність застосовувати набуті знання для самостійного аналізу процесів та явищ міжнародних економічних відносин; аналізувати і оцінювати економічне, політико-правове, соціально-культурне середовище та інфраструктуру МЕВ; розуміти логіку, напрями і форми розвитку процесів міжнародної економічної інтеграції в умовах глобалізації; вміти використовувати отримані знання відносно умов зовнішньоекономічної діяльності України.
Опис: Тема 1. Міжнародні економічні відносини у світовій економічній системі
1.Світове господарство
2.Міжнародний поділ праці
3.Система міжнародних економічних відносин
4.Суб’єкти міжнародних економічних відносин
Тема 2. Середовище міжнародних економічних відносин
1. Суть і структура середовища МЕВ
2.Природно – географічне середовище МЕВ
3.Політико – правове середовище МЕВ
4.Економіко – технологічне середовище МЕВ
5.Культурно – ментальне середовище МЕВ
Тема 3. Еволюція теорії міжнародних економічних відносин
1.Давні теорії МЕВ
2.Новітні концепції розвитку світової економічної системи
Тема 4. Міжнародні фінансово – кредитні відносини
1.Засади міжнародного руху капіталів
2.Міжнародні кредитні відносини
3.Міжнародні фінансово- кредитні організації
Тема 5. Міжнародні трудові відносини
1.Загальні закономірності розвитку міжнародних трудових відносин
2.Міжнародна трудова міграція
3.Регулювання міжнародних міграційних відносин
Тема 6. Міжнародні науково – технічні відносини
1.Суть системи міжнародного науково – технічного співробітництва і основні елементи її структури
2.Міжнародне науково – технічне ліцензування
3.Міжнародний інжиніринг
4.Міжнародні міжвузівські наукові та освітянські взаємини
Тема 7. Міжнародні виробничі відносини
1.Загальний підхід до визначення суті міжнародних виробничих відносин
2.Міжнародна спеціалізація і кооперація виробництва
3.Міжнародне спільне підприємництво
4.Транснаціональна кооперація
5. Міжнародні організації у сфері виробничих відносин
Тема 8. Міжнародні торговельні відносини
1.Міжнародна торгівля як одна з найвизначальніших форм МЕВ
2. Особливості структури системи міжнародних торгівельних відносин
3. Регулювання міжнародних торгових відносин
4.Діяльність міжнародних торгових організацій
Тема 9. Міжнародні послухові відносини
1.Загальне ознайомлення з системою міжнародних послугових відносин
2.Міжнародний лізинг
3.Міжнародний факторинг
4.Міжнародний форфейтинг
5.Міжнародний франчайзинг
6.Міжнародний консалтинг
7.Світовий ринок професійний послуг
8.Міжнародний туризм
9.Страхові послуги на світовому ринку
Тема 10. Міжнародні транспортні відносини
1.Специфіка міжнародних транспортних відносин
2.Особливості окремих видів міжнародних перевезень
3.Міжнародне транспортно – експедиторське посередництво
4.Міжнародні інститути регулювання транспортних перевезень
Тема 11. Міжнародні валютні відносини
1.Міжнародні валютні відносини як одна з базових форм МЕВ
2.Світова валютна система
3.Міжнародні валютні розрахунки
Тема 12.Транскордонні відносини
1.Єврорегіони та міжнародні транспортні коридори
2.Вільні ( спеціалізовані) економічні зони
Тема 13. Інтеграційні процеси у світовому господарстві
1.Міжнародна економічна інтеграція як вищий рівень розвитку МЕВ
2.Европейські інтеграційні процеси
3.Особливості розвитку економічної інтеграції в північній Америці
4.Розвиток регіональних і субрегіональних інтеграційних формувань у Латинській Америці
5.Особливості інтеграційних процесів в Африці
6.Роль ООН та інших багатонаціональних інститутів у розвитку загальносвітової економічної інтеграції
Тема 14. Міжнародні економічні відносини як фундамент розв’язання глобальних проблем існування людства
1.Суть глобальних проблем і причин їхнього виникнення
2.Роль МЕВ у розв’язанні проблем роззброєння і конвертації військового виробництва
3.Роль МЕВ у подоланні світової проблеми економічного відставання слаборозвинених країнах
Методи та критерії оцінювання: Topic 1. International economic relations in the world economic system
1. World economy
2. International division of labor
3. System of international economic relations
4. Subjects of international economic relations
Topic 2. Environment of international economic relations
1. The essence and structure of the MEV environment
2. The natural and geographical environment of the MEV
3. The political and legal environment of the Ministry of Internal Affairs
4. Economy - technological environment of the MEV
5. Cultural and mental environment of the MEV
Topic 3. Evolution of the theory of international economic relations
1. Ancient theories of MEV
2. Latest concepts of development of the world economic system
Topic 4. International financial and credit relations
1. Principles of international movement of capital
2. International credit relations
3. International financial and credit organizations
Topic 5. International labor relations
1. General patterns of development of international labor relations
2. International labor migration
3. Regulation of international migration relations
Topic 6. International scientific and technical relations
1. The essence of the system of international scientific and technical cooperation and the main elements of its structure
2. International scientific and technical licensing
3. International engineering
4. International interuniversity scientific and educational relations
Topic 7. International industrial relations
1. General approach to determining the essence of international industrial relations
2. International specialization and production cooperation
3. International joint venture
4. Transnational cooperation
5. International organizations in the field of industrial relations
Topic 8. International trade relations
1. International trade as one of the most defining forms of MEV
2. Features of the structure of the system of international trade relations
3. Regulation of international trade relations
4. Activities of international trade organizations
Topic 9. International obedience relations
1. General introduction to the system of international service relations
2. International leasing
3. International factoring
4. International forfeiture
5. International franchising
6. International consulting
7. World market of professional services
8. International tourism
9. Insurance services on the world market
Topic 10. International transport relations
1. Specifics of international transport relations
2. Peculiarities of certain types of international transportation
3. International transport and forwarding agency
4. International transport regulation institutes
Topic 11. International currency relations
1. International currency relations as one of the basic forms of foreign exchange
2. World monetary system
3. International currency settlements
Topic 12. Cross-border relations
1. Euroregions and international transport corridors
2. Free (specialized) economic zones
Topic 13. Integration processes in the world economy
1. International economic integration as a higher level of MEV development
2. European integration processes
3. Features of the development of economic integration in North America
4. Development of regional and subregional integration formations in Latin America
5. Peculiarities of integration processes in Africa
6. The role of the UN and other multinational institutions in the development of global economic integration
Topic 14. International economic relations as a foundation for solving global problems of human existence
1. The essence of global problems and their causes
2. The role of the Ministry of Defense in solving the problems of disarmament and conversion of military production
3. The role of MEV in overcoming the global problem of economic backwardness of underdeveloped countries
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання практичних робіт здійснюється за 3- бальною шкалою, з них 1 бал відводиться за письмове виконання практичної роботи, 1,5 бал – за усний захист практичної роботи, 0,5 бал – за доповнення. Максимальна кількість балів становить 24 за 8 практичних робіт.
Оцінка контрольної роботи складає 5 балів. З них 1 бал відводиться на оцінку за дотримання вимог до оформлення роботи; 1 бал – на оцінку змісту роботи, 3 бали – на оцінку рівня знань студента при її захисті.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Міжнародні економічні відносини: Навчальний посібник /
А.І. Боярчук, Р.П. Огородник, І.А. Плющик, Н.М. Антофій, Н.Є.
2. Федорова – Херсон, ТОВ «ВКФ « СТАР» ЛТД», – 2018. – 374 с.
Міжнародні економічні відносини: підручник / За редакцією
А. П. Голікова, О. А. Довгаль. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2014.
– 602 с.
3. Козак Ю.Г., Лук’яненко Д.Г., Макогон Ю.В. та ін. Міжнародна економіка. Навчальний посібник.-Вид.2-ге, перероб. та доп.- Київ: Центр навчальної літератури, 2004 .-672с.
4. Козик В.В., Панкова Л.А., Даниленко Н.Б. Міжнародні економічні відносини: Навч. Посібник.-2-ге вид., стер.-К.: Знання-Прес, 2001.-277 с.
5. Рут Ф., Філіпенко А. Міжнародна торгівля та інвестиції: Пер. з англ..- К.: Основи, 1998.-743с.
6. Савельєв Є.В. Міжнародна економіка: теорія міжнародної торгівлі і фінансів: Підручник для магістрантів з міжнародної економіки і державної служби.- Тернопіль.: Економічна думка, 2002.-504с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).